کشت پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد؛ از تجربه‌های تازه تا طرح جهش تولید

یاسوج - ایرنا- بارندگی های به موقع پاییزی، برنامه ریزی برای اجرای طرح جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار از مزارع دیم و وجود مرکز تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر برای تولید و در دسترس بودن بذرهای اصلاح شده به اندازه کافی گوی و میدان را برای رونق در کشتزارهای کهگیلویه و بویراحمد آماده کرده است.

به گزارش ایرنا در حالی که سال زراعی اندک اندک به پایان نیمه نخست آذرماه و واپسین ماه پاییز نزدیک می شود تکاپوی بهره برداران کهگیلویه و بویراحمدی برای کشت محصولات زراعی در مزارع دیم و آبی مصداقی بر امید کشاورزان در کسب روزی از زمین خشک و سرد این پاییزی است.

این روزها بخش وسیعی از کشتزارهای کهگیلویه و بویراحمد چه آنانی که در دشت های مناطق گرمسیری قرار دارند و چه مزارع سردسیری شاهد تلاش دسته جمعی برای کشت است.

هرچند تعدادی از مالکان مزارع کشاورزی زمین های خود را به کارگران سپرده اند تا کشت را انجام دهند اما تماشایی ترین جلوه های کشت در کشتزارهایی است که همه افراد خانواده در کار و تلاش سهیم هستند.

شخم یا همان زیر و رو کردن زمین،خرد کردن کلوخ ها به منظور نرم کردن خاک آماده سازی زمین در برخی مزارع با استفاده از ماشین های کشاورزی و در برخی مناطق نیز به صورت سنتی انجام می شود.

اقلیم چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد باعث شده عده ای از کشاورزان عملیات کشت را به پایان رسانده و در حال پرورش گیاه در مرحله داشت باشند و برخی تازه عملیات شخم را آغاز کرده اند.

دولت هم تلاش می کند با برنامه ریزی برای اجرای طرح جهش تولید در مزارع دیم در تلاش هستند تا به بهره برداران به منظور کاشت اصولی و مقرون به صرفه کمک کنند.

کشت به روایت آمار

سرپرست مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:روند کشت محصولات زراعی امسال امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۵درصد رشد داشته است.

کشت پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد؛ از تجربه های تازه تا طرح جهش تولید

علی احمدی تاکید کرد: از ابتدای فصل کشت تاکنون حدود ۴۰ هزار از مزارع کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت انواع محصولات زراعی رفته است.

وی تاکید کرد:تاکنون ۲۰ هزار هکتار گندم دیم،هفت هزار و ۵۰۰ هکتار گندم آبی،۹ هزار هکتار جو دیم،یکهزار و ۵۰۰ هکتار جو آبی و ۲۰۰هکتار دانه های روغنی کلزا در مزارع استان کشت شده است.

احمدی تصریح کرد: امسال برای انجام عملیات کشت در ۱۱۰ هزار هکتار از مزارع استان برنامه ریزی شده است.

تلاش برای تجربه های تازه در کشت

در حالی که بخش عمده ای از کشاورزان این استان برای کشت محصولاتی مانند گندم، جو و کلزا دست بکار شده اند اما برخی از بهره برداران نیز ترجیح می دهند محصولات جدیدی چون گلرنگ را امتحان کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: گیاه روغنی گلرنگ برای نخستین بار در۱۵ هزار متر مربع از اراضی شهرستان کهگیلویه در این استان کشت شد.

کشت پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد؛ از تجربه های تازه تا طرح جهش تولید

داریوش حصار با اشاره به اینکه بسیاری از مزارع کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد قابلیت کشت گیاه روغنی گلرنگ را دارد افزود: نیاز آبی کم، هزینه تولید پایین، چند منظوره بودن گیاه از مهمترین مزایای کشت این محصول است.

وی تصریح کرد: گلرنگ، یکی از گیاهان صنعتی است که از دانه آن روغن خوراکی ،گل های آن در صنایع رنگرزی و صنایع غذایی کاربرد دارد و دانه آن برای روغن گیری و تفاله آن برای مصرف دام استفاده می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد:گلرنگ گیاهی است یک ساله که از دانه آن برای تولید روغن و برای تناوب زراعی با محصولاتی از جمله گندم دیم استفاده می ‌شود و علاوه بر آن روغن گلرنگ به دلیل داشتن مقدار بسیار اسیدهای چرب غیر اشباع یکی از سالم ‌ترین روغن ‌ها به شمار می رود.

دولت چه برنامه هایی برای حمایت از زراعت کاران دارد؟

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تعهد استان در سال گذشته برای طرح جهش تولید در دیمزارها ۳۰ هزار هکتار بوده که امسال به ۶۰ هزار هکتار افزایش پیدا کرده است و این طرح در قالب تفاهم نامه میان ستاد اجرایی فرمان امام ره) و جهاد کشاورزی اجرا می شود.

کشت پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد؛ از تجربه های تازه تا طرح جهش تولید



داریوش حصار افزود: این طرح مشوق هایی از جمله توزیع کود بذرمال رایگان، توزیع کودهای سرک رایگان و تخفیفات بیمه ای و تسهیلات خرید ادوات با بهره کم است.

وی تصریح کرد: جهاد کشاورزی مجری طرح جهش تولید در دیمزارهاست و با توجه به اینکه سطح زیر کشت برای این طرح به ۶۰ هزار هکتار افزایش یافته در این راستا ۶۰ نفر از کارشناسان جهاد کشاورزی در مراکز جهاد کشاورزی و عرصه های تولید مشاور ، همیار و همکار کشاورزان هستند.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از مزیت های این طرح افزایش ضریب مکانیزاسیون است به طوری که سال گذشته نزدیک به ۳۰ دستگاه اعم از خاک ورز مرکب و دستگاه های کارنده کشت مستقیم و بقیه مواد به ناوگان مکانیزاسیونی کشاورزی استان تزریق شد.

پردیس تحقیقات کشاورزی زمینه ساز کشاورزی علمی

با توجه به اهمیت بذر در ارتقای راندمان کمی و کیفی و تاثیر آن در افزایش تولید ضرورت استفاده از بذرهای اصلاح شده پردیس تحقیقات کشاورزی گچساران زمینه رونق کشاورزی دانش بنیان را فراهم کرده است.

آن طور که کارشناسان می گویند ضمن فراهم کردن زمینه پیشگیری از علف های هرز و بیماری گیاه به افزایش میزان محصول در واحد سطح نیز کمک می کند.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه استفاده از بذرهای اصلاح شده بازدهی محصول را افزایش می دهد گفت: ۴۰ رقم بذر اصلاح شده جدید در پردیس تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر گچساران تولید که برخی از آنان نتیجه سال ها تلاش پژوهشگران این مرکز است.

حیدرپور با بیان اینکه بخش عمده ای از بذرهای اصلاح شده مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری کشور در این مرکز تولید می‌شوند افزود: در حال حاضر این مرکز پشتیبان کننده مزارع دیم بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از مزارع دیم ۱۶ استان کشور است.

رئیس پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی گچساران نیز در این خصوص می‌گوید: تاکنون به همت محققان این مرکز ۲۴ رقم گندم، هشت رقم جو، ۲ رقم علوفه، ۲ رقم حبوبات و یک رقم کلزا تولید شده است.

وی ادامه داد: بذرهای جو شامل؛ ایذه، ماهور، فردان، فراز، راشین، خرم، بهران و ماهنشان به همت محققان این مرکز تولید شده که هم اکنون در سراسر کشور کشت می‌شوند.

عبدی پور با اشاره به اینکه ارقام عدس سپهر، ماش طلوع و خلر نیز نتیجه زحمت‌های چندین ساله محققان این مرکز است، گفت: بذرهای گندم دیم آفتاب، دهدشت، ساورز، کبیر و پایا از دیگر بذرهای تولیدی این مرکز است.

۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

بهره برداران کهگیلویه و بویراحمد سالیانه حدود یک هزار تن محصول کشاورزی تولید می کنند که نیمی از این محصولات زراعی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha