۱۹۲ پرستار در ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در استان کرمانشاه فعال است

کرمانشاه- ایرنا- مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: شاخص تعداد تخت به پرستار باتوجه به نگرش وزارت بهداشت و براساس فرمایش مقام معظم رهبری و نقشه درمان ۱۴۰۴برای هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت، ۲۷۰پرستار برآورد شده در حالی که در استان این تعداد ۱۹۲پرستار است و تا شرایط مراقبت پرستاری ایده‌آل فاصله زیادی داریم.

«رضا پورمیرزا» روز جمعه به مناسبت هفته پرستار به ایرنا افزود: گروه پرستاری شامل پرستاران، کارشناسان بیهوشی و اتاق عمل، بهیار، کمک بهیار و پرسنل اورژانس است که سه هزار و ۳۱۵ نفر می باشند.

وی اظهار داشت: توزیع تخت های بیمارستانی در استان کرمانشاه کمی متفاوت تر از سایر استان‌های کشور است که این موضوع با توجه به شرایط جغرافیایی استان می باشد، ۱۸ بیمارستان دانشگاهی، ۲ بیمارستان تامین اجتماعی، سه بیمارستان نظامی و سه بیمارستان خصوصی داریم که باتوجه به تخصص‌ها و مراقبت‌های پیچیده پرستاری که در مراکز دانشگاهی صورت می گیرد، موارد مراجعه به مراکز دانشگاهی بیشتر است.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: به دلیل کمبود تخت در بیمارستان های خصوصی و همچنین کم بودن نیروهای استخدامی بار اصلی ارایه خدمات سلامت محور به آحاد مردم بر عهده پرستاران مراکز دانشگاهی است.

وی اضافه کرد: این امر می طلبد که سیاست‌گذاران دانشگاه به این مورد بیشتر توجه کنند، امیدوارم شاهد آن باشیم که موارد استخدامی و تخت های مراکز خصوصی هرچه بیشتر افزایش پیدا کند تا این تفاوت کمتر احساس شود.

پورمیرزا تاکید کرد: پرستاران نیازمند استراحت هستند، خستگی و شیفت های اضافی و پیاپی، خستگی های جسمی را برای پرسنل به همراه دارد و این یعنی ما نیازمند نیروی جدید هستیم که خوشبختانه با دستور رئیس دانشگاه، کارگروه تخصصی در معاونت توسعه تشکیل شده و انشاالله تا پایان سال با دعوت از کارشناسان وزارتی و بازدید به صورت میدانی این مشکل برطرف می شود.

وی اظهار داشت: اگر به گونه‌ای تمهیداتی اندیشیده شود که شرایط برای استخدام افرادی که نتوانستند از شرایط استخدام در مراکز دولتی برخوردار شوند، بتوانند در مراکز غیر دانشگاهی جذب شوند بار زیادی از دوش همکاران ما در مراکز دولتی برداشته خواهد شد.

مدیرپرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: جذب کمک پرستار در مراکز ما برای ارایه نیازهای اولیه بیمار از مطالبات جامعه پرستاری است که امیدواریم براساس دستورات داده شده، پس از اخذ مجوز از طریق آزمون جذب شوند.

وی در پایان افزود: افزایش آموزش نیروی تخصصی پرستار، ظرفیت سازی، افزایش و استفاده از امکانات مراکز مراقبت در منزل، بهبود شرایط کاری و استخدامی در مراکز خصوصی، افزایش ظرفیت های مراکز غیردانشگاهی بخصوص در شهرستان های استان، از دیگر مطالبات جامعه پرستاری است.

به گزارش ایرنا، هم اینک پنج هزار و ۶۸۰ پرستار در نظام سلامت استان کرمانشاه در بخش های دولتی و خصوصی در حال ارایه خدمت به مردم هستند.

در استان کرمانشاه ۲۶ بیمارستان به ارایه خدمات سلامت محور مشغول هستند که ۱۸ بیمارستان دانشگاهی و هشت بیمارستان غیردانشگاهی (تامین اجتماعی، نظامی و خصوصی) وجود دارد که در این مراکز پرستاران خدمات رسانی می کنند.

در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در مجموع چهار هزار و ۵۶۰ نفر گروه پرستاری مشغول انجام وظیفه هستند که شامل سه هزار و ۳۱۳ نفر پرستار، ۷۰ بهیار، ۳۹۲ نفر کمک پرستار ۴۳۳ نفر هوشبر و ۳۵۲ نفر کارشناس اتاق عمل است. در بخش غیردانشگاهی نیز هزار و ۱۲۰ نفر گروه پرستاری در رده های ۷۰۰ نفر پرستار،۶۴ بهیار، ۱۲۴ کمک پرستار، ۱۳۱ کارشناس اتاق عمل و ۱۰۵ نفر هوشبر به کار اشتغال دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha