به گزارش ایرنا مهران فاطمی روز شنبه در آیین نواختن زنگ پژوهش در دبیرستان دخترانه فاطمیه ناحیه یک یزد افزود: در کشور ما مشکلات و معضلات مهمی وجود دارد که مسیر حل آن علم و فناوری و تحقیق و پژوهش است.
وی با بیان اینکه علم و فناوری و قدرت علمی تنها ابزار دنیای غرب جهت پیشی گرفتن و تسلط آن ها بر سایر کشورها است تصریح کرد: کشورهای بدون قدرت علمی محکوم به فنا هستند.
وی اظهار کرد: اگر بخواهیم عقب ماندگی از پیشرفت را طی کنیم تنها راه میانبُر برای ما توجه به خلاقیت و نوآوری و فناوری و دروازه ورود به آن هم مسئله پژوهش میباشد و محل شروع این راه، مدرسه است و دانش آموزان عنصر خلاق و نوآور این مسیر هستند.
پروژه محور کردن فعالیت ها در دوره دبستان
مدیرکل آموزش و پرورش یزد هم گفت: آن چیزی که انسان را از یک موجود زیستی تبدیل به یک موجود متفاوت که واژه احسن الخالقین در موردش صدق میشود تبدیل میکند، تفکر و اندیشه ورزی است.
محمد کاظم رحیمی نژاد افزود: در دین به تفکر و تأمل بسیار تاکید شده است، زیرا میزان تفکر ما معرف میزان فاصله هایی است از زیستی بودن تا نوعی الهی بودن و در قرب الهی قرار گرفتن و هرچه این تفکر بیشتر بر رفتار و تصمیمات ما حاکم باشد قطعاً تصمیمات ما ارزشمند تر است.
وی ادامه داد: دانش آموز در صورتی میتواند خودش را دانش آموز تلقی کند که سهم فکر و اندیشه را در مسیر زندگی تحصیلی و حتی زندگی شخصی خود بداند، طبیعی است که نظام آموزش و پرورش و نظام دانشگاهی باید فعالیت های خود را متمرکز کند و زمینه های تفکر را فراهم کند.
رحیمی نژاد گفت: باید دوره پیش دبستانی را با این رویکرد شروع کنیم که فعالیت های دبستانی پروژه محور باشند حتی در همان قدم اول و با این رویکرد دانش آموزان کار خود را شروع می کنند و تفکر را محور کار خود قرار می دهند.
حدود ۳۰۰ هزار دانش آموز در ۲ هزار و ۵۰۰ باب مدرسه در استان یزد تحصیل می کنند.
نظر شما