به گزارش ایرنا، بندر چابهار به عنوان بندر استراتژیک، راهبردی و مهمترین بندر تجاری ایران در خارج از حوزه خلیج فارس، قابلیت تخلیه و انتقال ۵۰ درصد از کالاهای اساسی مورد نیاز کشور مانند گندم، جو، شکر، ذرت و سویا را دارد.
با توجه به توسعه زیرساختی و تجهیزاتی بندر چابهار، با اختصاص سهمیه واردات کالاهای اساسی مورد نیاز کشور از سوی ۲ شرکت بزرگ بازرگانی دولتی ایران و پشتیبانی امور دام از سال ۱۳۹۸به این بندر استراتژیک، ورود این نوع کالاها از طریق دروازه ملل (بندر چابهار) با رشد خوبی همراه شده است.
بندر چابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه هشت و نیم میلیون تن مقصد جدید ورود کالاهای اساسی کشور است بهطوریکه هماینک رفتوآمد و پهلوگیری کشتیهای حامل انواع کالای اساسی رواج دارد و با همت و توجه دولت و ورود به موقع کالا در شرایط تحریم هیچ کمبودی در کشور احساس نخواهد شد.
حمل و جابهجایی کالا با حجم زیاد تاثیر بسزایی در اشتغالزایی بخش حمل و نقل سیستان و بلوچستان دارد و توسعه این استان پهناور را شتاب میدهد.
بندر چابهار به دلیل دسترسی به آبهای آزاد بین المللی از طریق اقیانوس هند از موقعیت استراتژیک در کریدورهای بینالمللی برخوردار بوده و یکی از مهمترین بنادر ایران و با صرفهترین مسیر برای صادرات، واردات و ترانزیت کالا محسوب میشودبندر چابهار به دلیل دسترسی به آبهای آزاد بین المللی از طریق اقیانوس هند از موقعیت استراتژیک در کریدورهای بینالمللی برخوردار بوده و یکی از مهمترین بنادر ایران و با صرفهترین مسیر برای صادرات، واردات و ترانزیت کالا محسوب میشود.
ورود کشتیهای حامل کالاهای اساسی نشان دهنده رشد چشمگیر واردات کالا از مسیر این بندر بزرگ اقیانوسی است و به گفته مسوولان ادارهکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان روند واردات کالاهای اساسی به کشور از طریق بندر چابهار تداوم دارد.
زیرساختهای پیشرفته و تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری غلات در این بندر مهم زمینه را برای تخلیه سریع کشتیها پس از پهلوگیری فراهم کرده است.
بندر چابهار با توجه به موقعیت مناسب جغرافیایی، تجاری و اقتصادی و اتصال به آبهای آزاد اقیانوسی خارج از تنگه هرمز دروازه ورود کالاهایاساسی به کشور شده است.
رهبر معظم انقلاب از بندر چابهار و سواحل مکران به عنوان گنج پنهان یاد کردند که این بیانات نشان دهنده وجود ظرفیتهای بینظیر در این منطقه است.
جذب سرمایههای داخلی و خارجی، تکمیل زیرساختهای باقیمانده خط ریلی و بندری از ضرورتهای اساسی برای توسعه چابهار است که این مهم با تکمیل فاز نخست بندر شهیدبهشتی چابهار اهمیت مضاعفی پیدا کرده و زمینه ساز توسعه و گسترش بازاریابی، جذب سرمایهگذار و ورود کشتیهای مختلف است.
افتتاح خط آهن زاهدان به خاش در آبان ماه امسال توسط معاون اول رییس جمهور، بندر چابهار را برای توسعه محور شرق یک قدم نزدیکتر کرده است.
مشوقهای تعرفهای و غیر تعرفهای در بندر چابهار
بندرچابهار برای جذب سرمایهگذاری در بخشهای مختلف و حضور سرمایه گذاران و صاحبان کالا و بار، مشوقهایی در نظر گرفته که توسعه همه جانبه این بندر راهبردی را بیشاز پیش فراهم کرده است.
مشوقهای تعرفهای قابل اعطا به خطوط لاینر در بخش حقوق و عوارض وارد بر کشتیها ۶۰ درصد تخفیف، هزینه توقف در کنار اسکله ۸۰ درصد، هزینههای راهنمایی، یدک کشی و لایروبی ۶۰ درصد، هزینههای تخلیه و بارگیری کالا (THC) حدود ۹۰ درصد و انبارداری کانتینر خالی ۹۰ درصد تخفیف دارد.
تخصیص تسهیلات از محل وجوه اداره شده به بخشهای غیر دولتی برای خرید و تأمین شناورهای حمل مسافر و خودرو، ساخت مخازن نفتی، انبار، سیلو و سایر محوطههای نگهداری کالا در بندر شهید بهشتی چابهار، عدم اعمال رشد اجاره بهای ثابت قرارداد، اجاره اراضی به مدت پنج سال در مدلهای مالی، احتساب نرخ بازگشت داخلی ۳۰ درصد برای قراردادهای سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار در مدلهای مالی، اعطای معافیت پرداخت سهم درآمدی سازمان در تمامی قراردادهای سرمایه گذاری شامل اجاره بهای متغیر، سهم باربری، انبارداری، خن کاری و THC در خصوص کالاهای مازاد بر تعهد تناژ به مدت پنج سال از زمان بهره برداری از معافیتهای غیر تعرفهای در بندرچابهار است.
تخلیه و بارگیری حدود ۲ میلیون تن کالا در بندر چابهار
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: امسال حدود ۲ میلیون تن کالا شامل کالاهای اساسی، نفتی، غیرنفتی و کانتینری در بندرچابهار تخلیه و بارگیری شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۰ درصد افزایش یافته است.
جواد سپاهی اظهارداشت: این حجم تخلیه و بارگیری کالا، ضرورت و تسریع در تکمیل زیرساختهای حمل نقل ریلی و جادهای را بیشتر میکند. بندر چابهار امنترین و کم هزینهترین مسیر برای صادرات و واردات و همچنین ترانزیت کالاهای متعلق به سایر کشورها نظیر هند، افغانستان و کشورهای حوزه CIS است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و متصل به آبهای آزاد بین المللی در چند سال اخیر با همت و توجه نظام بویژه تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه سواحل مکران به گنجی بزرگ برای ایران و کشورهای منطقه تبدیل شده است
وی افزود: بندر چابهار با داشتن منطقه آزاد و ۲ بندر بزرگ شهید کلانتری و شهید بهشتی پس از تکمیل تمامی فازها و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری، مزیتها و فرصتهای سرمایهگذاری فراوانی را برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی داخلی و خارجی فراهم میکند و میتواند به عنوان قطب تجارت و توسعه عمران و آبادانی را به شرق و جنوب شرق کشور هدیه کند.
فرماندار چابهار گفت: چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و متصل به آبهای آزاد بین المللی در چند سال اخیر با همت و توجه نظام بویژه تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه سواحل مکران به گنجی بزرگ برای ایران و کشورهای منطقه تبدیل شده و میتواند برخی کشورهای همسایه و محصور در خشکی را از طریق دریا به دنیا متصل کند.
وی بیان کرد: فراهم شدن زیرساختها و میلیاردها ریال سرمایهگذاریهای کلان دولت و تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه سواحل مَکُّران، بندر چابهار را به یکی از مراکز مهم اقتصادی تبدیل کرده بطوریکه هماینک آماده سرمایهگذاری از سوی بخش خصوصی داخلی و خارجی شده و آینده درخشانی را برای سیستان و بلوچستان و استان های شرقی و جنوب شرقی کشور نوید میدهد.
فرماندار چابهار تصریح کرد: ورود و تخلیه کشتیها در بندر چابهار هیچ محدودیتی ندارد بطوریکه در برخی مواقع همزمان چندین کشتی حامل کالای اساسی مورد نیاز کشور در بندر شهید بهشتی پهلوگیری می کنند.
وی خاطرنشان کرد: بندر چابهار امروز با مدرنترین و به روزترین تجهیزات تخلیه و بارگیری نقش بسزایی در حمل و نقل و تخلیه کالا در کشور ایفا میکند و این توانایی باعث شده تا هماینک هیچ محدودیتی درخصوص تخلیه و بارگیری انواع کالاها نداشته باشد.
بیشتر بخوانید:
شتاب واردات کالای اساسی در بندر چابهار
تخلیه ۸۰۰ هزار تن کالاهای اساسی در بندر چابهار
حمل بیشاز یک میلیون تن کالای اساسی از بندرچابهار
رئیس اداره حمل ونقل کالای ادارهکل راهداری و حمل و نقل جادهای جنوب سیستان و بلوچستان از حمل یک میلیون و ۳۴ هزار و ۹۸۹ تن کالای اساسی از بندر اقیانوسی چابهار به سایر نقاط کشور از ابتدای امسال تا کنون خبر داد.
مهراالله داموغ در گفت و گو با ایرنا، اظهارداشت: این حجم از کالا توسط ۴۱ هزار و ۷۵۵ سفر باری از بندر راهبردی چابهار به سایر نقاط کشور حمل شده است.
وی با اشاره به اهمیت بندر چابهار در تامین کالاهای اساسی کشور گفت: این بندر راهبردی کشور با توجه به موقعیت و جایگاه ویژه و اتصال به آبهای آزاد و اقیانوس هند یکی از بنادر مهم ایران برای ورود انواع کالاهای اساسی محسوب میشود.
چابهار با این ظرفیت و جایگاه استراتژیک میتواند دروازه ورودی و طلایی کالاهای اساسی کشور باشد که این امر در حال محقق شدن است
رئیس اداره حمل ونقل کالای ادارهکل راهداری و حمل و نقل جادهای جنوب سیستان وبلوچستان گفت: چابهار با این ظرفیت و جایگاه استراتژیک میتواند دروازه ورودی و طلایی کالاهای اساسی کشور باشد که این امر در حال محقق شدن است.
وی با اشاره به اینکه بیشترین محصولات وارداتی گندم، برنج، ذرت و همچنین جو و کنجاله و دانههای روغنی است، خاطرنشان کرد: این بندر ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه بیشاز ۲۰ درصد کالاهای اساسی کشور را دارد که با تکمیل و بکارگیری صحیح و اصولی ناوگان حمل ونقل جادهای تا پایان سال میشود این ظرفیت را عملیاتی کرد.
داموغ تصریح کرد: بازار بزرگ کشورهای اوراسیا و تمایل این کشورها به انجام تبادلات کالایی و تجاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس، دریای عمان و هند فرصت مناسبی برای استفاده از زیرساختهای بنادر ایران در جنوب بویژه بندر چابهار و استفاده از کشور ارمنستان به عنوان دروازه ورود به کشورهای اوراسیا خواهد بود.
نظر شما