رییس بنیاد نخبگان: تعارضات فرهنگی مانع معرفی "سرآمدان" کهگیلویه و بویراحمد می‌شود

یاسوج-ایرنا- رییس بنیاد نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای معرفی سرآمدان حوزه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در استان با چالش هایی نظیر تعارضات فرهنگی و عشیره ای مواجه هستیم که سبب خدشه به جایگاه اجتماعی آنان می شود و به همین دلیل با احتیاط رفتار می کنیم.

حمدالله اکوانی روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا گفت: اگرچه ما می دانیم برخی از افراد در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی اثرگذار هستند و به دلیل همین مسایل یاد شده، در برخی موارد از تکریم و اعلام سرآمدان آنها صرف نظر شده است تا جایگاه آنان حفظ شود .

وی یادآور شد: هدف بنیاد ملی نخبگان حفظ و افزایش حیثیت و آبروی مُکرِم است و از طرفی ما نمی خواهیم معرفی این افراد، باعث افزایش شکاف های اجتماعی و خدشه ای به جایگاه و موقعیت تثبیت شده نسبی این فرد وارد شود.

اکوانی تاکید کرد: نخبگان و سرآمدان افرادی برجسته و اثرگذار در توسعه و تحول جامعه هستند و تکریم نخبگان با هدف معرفی به جامعه و الگوسازی از آنان از رسالت‌های مهم بنیاد ملی نخبگان دانست و به همین خاطر، طرحی بنام تکریم و الگوسازی در بنیاد ملی نخبگان است، که سرآمدان را در قالب های مختلف تکریم می کنیم و بعنوان الگو به سایر افرادی که در مسیر نخبگی هستند، معرفی می کنیم.

رییس بنیاد نخبگان استان اظهار داشت : سرآمدان، افرادی هستند که نیاز به حمایت های بنیاد ندارند و مراحل نخبگی را طی کردند و از لحاظ مالی جایگاه دارند و اثرگذار هستند و همچنین در حوزه خودشان منشا اثر هستند.

وی با اشاره به گروههای نخبگان و سرآمدان، گفت: این گروه کسانی هستند که در حوزه خودشان منشا اثر بودند و ابتکار و اختراع داشتند خدمت فرهنگی و ایثار کردند، همچنین در حوزه های علوم انسانی در حوزه فنی، مدیریت و رهبری جامعه، در حوزه اجتماعی و امور خیریه ای ، با گسترش خدمت به احاد مختلف جامعه منشا اثر بودند که بنیاد بر اساس وظیفه خود برای تکریم آنها برنامه ای دارد.

اکوانی گفت: در مورد انتخاب نخبگان، از مهمترین معیارهای انتخاب، اجماع عمومی در خصوص اخلاق نخبگی است که مثلا در مورد آن اعتراض و مخالفتی نباشد. بنابراین، اگر سرآمدی معرفی شود و اعتراضات و مخالفت هایی در مورد وی ابراز شود نقض غرض است و نه تنها نتوانستیم تکریم کنیم بلکه با معرفی آن فرد، زمینه و دستمایه تخریب و مخالفت های جدیدی برای وی فراهم کردیم.

وی به شیوه نامه انتخاب سرآمدان اشاره کرد وگفت: شیوه شناسایی به شکل کانونی است که در ابتدا سرآمدان این حوزه ها را به گروه های مختلفی نظیر، سرآمدان حوزه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، صنعت، کارآفرینی، امور خیریه، سلامت، دانشگاهی و...تقسیم کردیم و در ذیل اینها از افراد شناخته شده، مطلع و صاحب نظر، به صورت جمعی( مثلا اعضای هر کانون حدود ۱۵ نفر) خواسته شده در حوزه خودشان،سرآمدان آن حوزه را بر اساس شاخص های اعلام شده، معرفی کنند

رییس بنیاد نخبگان استان روش انتخاب سرآمدان را علمی برشمرد و گفت: انتخاب این افراد با روش علمی (focus group) یا نظرسنجی گروه های کانونی، انتخاب می شود که در حال حاضر با روش یاد شده، بانک اطلاعی از ۴۳۰ نفر تهیه کردیم.

وی به شیوه دیگری از تکریم بنیاد ملی نخبگان از سرآمدان گفت: در این بخش به صورت تولید محتوا اعم از مکتوب و تصویری انجام می شود که داستان و زندگی این افراد را در قالب های مختلف تدوین و منتشر می کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha