آموزش و پرورش و کتابخانه‌های کرمانشاه برای ترویج کتابخوانی تفاهم‌نامه امضا کردند

کرمانشاه- ایرنا- ادارات کل کتابخانه‌های عمومی و آموزش پرورش استان کرمانشاه به عنوان نهادهای فرهنگی تأثیرگذار در جامعه روز دوشنبه در نشستی برای ترویج و تقویت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش ایرنا؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه، در این نشست، این ۲ نهاد را از تأثیرگذارترین دستگاه‌های فرهنگی در جامعه دانست و بر لزوم همکاری علمی، فرهنگی، پژوهشی و آموزشی مشترک میان آنها تأکید کرد.

«معصومه حسنی‌خونسار» افزود: تفاهم نامه همکاری بین اداره کل کتابخانه های عمومی و اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با هدف همکاری علمی، فرهنگی، پژوهشی و آموزشی مشترک، بهره‌گیری از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی استان برای ایجاد عدالت فرهنگی، تقویت انگیزه کتاب‌خوانی و روحیه پژوهشگری در بین دانش‌آموزان، مشارکت در اجرای طرح‌های موردتوافق، ارتقاء سطح آگاهی و دانایی دانش آموزان نسبت به مسائل فرهنگی و کتاب‌خوانی، همکاری در برگزاری کارگاه‌های آموزشی در خصوص مطالعه مفید و صحیح و مشاوره کتاب به امضاء رسید.

وی خاطر نشان کرد: امروز با اجرای فعالیت های فرهنگی، ترویجی توسط کتابداران، کتابخانه ها در جامعه به پایگاه های فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده اند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در ادامه گفت: ۶۰ هزار نفر عضو فعال کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه هستند که دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی آمار بالایی از این عضویت را تشکیل می دهند.

حسنی‌خونسار همچنین با اشاره به همکاری با مدارس و گسترش فرهنگ مطالعه در میان دانش آموزان، افزود: کتابداران با برگزاری نشست های کتاب‌خوان مدرسه ای و تشویق دانش آموزان در مدارس محدوده کتابخانه خود، با معرفی کتاب و منابع کتابخانه، تلاش می کنند تا دانش آموزان را به خواندن کتاب های عمومی نیز تشویق کنند و این طرح به صورت دائمی در کتابخانه های سراسر استان توسط کتابداران در حال برگزاری است.

آموزش و پرورش و کتابخانه‌های کرمانشاه برای ترویج کتابخوانی تفاهم‌نامه امضا کردند

آموزش و پرورش برای ترویج فرهنگ مطالعه آمادگی دارد

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه نیز در این نشست گفت: امروز با توجه به درگیر شدن دانش آموزان با فضای مجازی و اکتفا به مطالعه کتاب‌های درسی، بیش از پیش نیازمند مطالعه عمومی و تنوع در مطالعه کردن هستند؛ در این موقعیت باید با مشارکت کتابخانه های عمومی فضای مطالعه کتاب‌های عمومی را مهیا کنیم تا دانش آموزان و کودکان به عنوان یک کتابخوان حرفه ای، فردی تاثیر گذار در جامعه باشند.

«سلمان محمدی» بیان داشت: ۳۷۰ هزار نفر دانش آموز در آموزش پرورش استان کرمانشاه در حال تحصیل هستند؛ لذا آموزش پرورش به عنوان نهادی اثرگذار در جامعه و در بین خانواده ها برای کتابخوان شدن افراد و جامعه هدف خود در همراهی با کتابخانه های عمومی از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عضویت دانش آموزان استان در کتابخانه‌های عمومی، اعمال تخفیف نیم بها برای عضویت تمام فرهنگیان آموزش‌ و پرورش استان در کتابخانه‌های عمومی، ارائه خدمات مشاوره فنی کتابداری به کتابداران اداره کل آموزش پرورش استان، تجلیل از دانش آموزان، کتابداران و معلمان فعال در حوزه برنامه‌های کتابخوانی، همکاری در ارائه مشاوره برای برگزاری برنامه‌های کتابخوانی آموزش‌ و پرورش، اعزام کارشناس کتابخانه‌های عمومی به مدارس برای برگزاری نشست کتاب‌خوان و همچنین معرفی و مشاوره کتاب از جمله مهم‌ترین تعهدات اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه در این تفاهم‌نامه بود.

همکاری در تبلیغ و ترغیب دانش آموزان استان برای بازدید و عضویت در کتابخانه‌های عمومی، برگزاری برنامه‌های ترغیبی برای فرهنگیان آموزش‌ و پرورش به کتابخوانی با همکاری کتابخانه‌های عمومی، اختصاص زنگ کتاب‌خوانی در مدارس، اعزام مشاورین آموزش‌ و پرورش جهت برگزاری کلاس‌های مشاوره برای کارکنان و اعضای کتابخانه‌ها، همکاری در معرفی رابطین مدارس به کتابخانه‌های عمومی برای هماهنگی در برنامه‌های کتاب‌خوانی، تشویق دانش آموزان و معلمان به فرهنگ اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی، اختصاص ۴۰ درصد تخفیف ویژه کارکنان اداره کل کتابخانه‌های عمومی برای استفاده از سالن‌های فرهنگی، ورزشی آموزش‌ و پرورش نیز از تعهدات اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در این تفاهم نامه بود.

گفتنی است این تفاهم‌نامه در ۹ ماده ۲۳ بند و ۲ نسخه که هر نسخه حکم واحد دارد تنظیم، امضاء و مبادله و همچنین در سطح استانی اجرا خواهد شد.

در پایان امضای تفاهم نامه همکاری سلمان محمدی، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه به همراه معاونین این اداره کل با همراهی مدیرکل و معاونین کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه از بخش های مختلف کتابخانه عمومی امیرکبیر کرمانشاه بازدید کردند.

آموزش و پرورش و کتابخانه‌های کرمانشاه برای ترویج کتابخوانی تفاهم‌نامه امضا کردند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha