به گزارش ایرنا، آزاد راه تهران - کرج - قزوین یکی از پرتردترین راه های ایران محسوب می شود؛ شمار تردد های روزانه آن به بیش از ۲۲۰ هزار مورد می رسد و در روزهای تعطیل دستگاه های ثبت تردد جاده ای بیش از یک میلیون خودرو را نشان می دهند.
این آزاد راه که مسیری موازی برای جاده مخصوص یا قدیم کرج محسوب می شود اگرچه در میانسالی به سر می برد اما به مرور زمان و افزایش شمار خودروها دیگر همچون گذشته، کشش ترافیک سنگین ۲ کلانشهر را ندارد، مضاف اینکه بار تردد مسافران و گردشگران ۱۵ استان کشور را نیز بر دوش می کشد.
در دهه های ۸۰ و ۹۰، بخش هایی از این آزاد راه در محدوده گرمدره کرج چهار باندی و ۶ باندی شد اما با وجود شمار بالای خودروها باز هم گره ترافیکی آن در ورودی شرقی کرج در صبح ها، عصرها و روزهای تعطیل بیش از حد تصور است.
در طول سال های گذشته تاکنون طرح ها و برنامه های فراوانی برای روان سازی این شریان ارتباطی که بخشی از مسافران همیشگی آن کارمندان و کارگران هستند در نشست های مسوولان استانی به عنوان راهکار مطرح شده که از جمله آنها ۲ طبقه کردن اتوبان یا احداث مسیرهای موازی بوده است.
به هرحال، دولت دهم چاره کار را در این دید که طرح اتصال آزاد راه شهید همت تهران را برای روان سازی ترافیک به موازات آزاد راه قدیمی به کرج متصل کند که اگرچه بخشی از این طرح در این دولت انجام شد اما تکمیل آن به دولت های بعدی یعنی یازدهم ودوازدهم رسید.
احداث آزاد راه شهید همت در امتداد آزاد راه تهران – کرج به عنوان یک پروژه موازی با اینکه در پاره ای مواقع کمک حال گره ترافیکی آزاد راه قدیمی تهران – کرج است اما ناتمام ماندن ادامه آن یعنی تکمیل ۲ پروژه بزرگراه شمالی و جنوبی کرج و کنارگذر پل کلاک - فردیس سبب شد تا گلوگاه کلاک - پل فردیس همچنان مسافران را خسته کند.
آزاد راه شهید همت به طول ۱۴ کیلومتر اسفند ماه سال ۹۹ به پل بیلقان کرج متصل رسید اما در ادامه مسیر ۲ پروژه مکمل آن هریک حکایتی متفاوت دارند.
مسافران چه می گویند؟
در این مجال خواندن و شنیدن صحبت های مسافران که بیشتر به سبب کار روزانه این مسیر را پیمایش می کنند، می تواند به درک بهتر گره پرترافیک آزاد راه تهران - کرج کمک بیشتری کند؛ مسافرانی که در سرما و گرما، سختی های این آزاد راه تحمل می کنند به امید آنکه کلاف سردرگم ترافیک مسیر روزی باز شود.
بوی دود، گرمای اگزوزها و گاهی تصادف های خسارتبار موضوعاتی است که در گردونه ترافیکی ورودی شرقی البرز هر یک برای مسافران خاطره ناخوشایندی دارند ضمن آنکه ، شنیدن حرف های تند از بالا دستی و کسری حقوق، مزد برخی کارمندان و کارگرانی است که به گفته رضا محمد پور مسیر کرج - تهران را می پیمایند. با اینکه به تدبیر دولت سیزدهم ساعت کاری کارمندان شناور شده است، اما به گفته برخی مسافران تهران – کرج، شرکت های خصوصی راه و روش خود دارند و ساعت کاری آنها معین است.
سرعت بالا و ترمز ناگهانی ترافیکی دغدغه دیگری است که مراد کماسی کارمند یک مرکز بازنشستگی کشور به آن اشاره دارد. او که در آستانه بازنشستگی است به روزهایی می اندیشد که مردم بتوانند مسیر تهران – کرج را بدون گره بپیمایند هر چند این آرزو شدنی است اما گاهی گریز از آن نیست.
خستگی مفرط مسافران و بی حوصلگی راننده ها هم از موضوعاتی است که مسافران تهران – کرج به آن اشاره دارند و در این میان نگاه ها به این سمت رفته است که تکمیل ۲ بزرگراه شمالی و جنوبی کرج و یک کنار گذر این گره ترافیکی بگشاید.
گلایه ترافیکی در تریبون نماز جمعه
شکایت از گره ترافیکی شرق کرج تا جایی پیش رفته است که نماینده ولی فقیه در استان البرز هر از چند گاهی این موضوع را مورد تاکید قرار می دهد که آخرین بار جمعه هفته گذشته باز هم به این موضوع گریزی زد و از مسوولان خواست به خستگی مفرط مردم در ورودی شرقی کرج پایان دهند.
آیت الله سیدمحمد مهدی حسینی همدانی با بیان اینکه مردم البرز از ترافیک کلافه شده اند، بیان داشت: عزیزانی که در شهرداری کرج و استانداری البرز فعالیت دارند می بایست کارهای ماندگار انجام دهند که یکی از آنها پایان دادن به ترافیک ورودی شهر است.
امام جمعه کرج این را هم اشاره کرد که ترافیک مردم را کلافه کرده است؛ بنابراین باید برای آرامش تردد آنها برنامه ریزی کلان با تامین بودجه داشت.
وی خطاب به مسوولان شهری و اجرایی البرز تاکید کرد: صبح اول وقت مردم مدت طولانی در محدوده پل (کلاک کرج) می مانند بنابر این کار را در این زمینه شروع کنید که به مرور تمام می شود؛ اگرچه برخی می گویند یک پروژه سال ها طول می کشد ولی باید با طرح و نقشه اساسی شروع کرد.
کارهایی که شد اما ترافیک همچنان باقی است
گشایش خط یک آزاد راه تهران – شمال به طول ۳۲ کیلومتر، تکمیل آزاد راه شهید همت به طول ۱۴ کیلومتر و احداث آزاد راه غدیر بین استان های قزوین – البرز و تهران به طول ۱۵۸ کیلومتر، سه اقدام شاخص سال های اخیر برای کاستن از بار ترافیک البرز و روان سازی ترافیک در اطراف پایتخت بود اما باز هم گره اصلی به قوت خود باقی است.
با وجود اینکه این پروژه ها در رفاه عمومی و کاهش بار ترافیکی البرز موثر بوده است اما از آنجا که این استان شاهراه ارتباطی ایران و خوابگاه پایتخت است، کاهش بار ترافیکی آن به این سادگی نیست.
مسیرهایی که برای روان سازی ترافیک هدفگذاری شد
همانطور که اشاره شد زمانی که آزاد راه شهید همت در دولت دهم کلید خورد در امتداد آن ۲ پروژه بزرگراه شمالی و جنوبی برای کرج تعریف شد که بزرگراه شمالی به طول ۱۷.۵کیلومتر با هدف انتقال بخشی از ترافیک آزاد راه همت به غرب کرج، نقشه آن به مهندسان و مجریان امر سپرده شد.
بزرگراه جنوبی کرج نیز به طول حدود ۳۲ کیلومتر، مسیر دیگری است که بخشی از ترافیک آزاد راه های شهید همت و تهران – کرج را پس از عبور از شهرستان فردیس و جنوب کرج به شهرستان های چهارباغ و ساوجبلاغ و از آنجا نیز به آزاد راه کرج – قزوین انتقال می دهد.
بزرگراه شمالی در کجای کار است؟
پروژه شمالی کرج در ۲۸ تیرماه ۱۳۹۵ توسط شهرداری این کلانشهر آغاز شد؛ پروژه ای که در ابتدای راه یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن پیش بینی شد و طبق برنامه می بایست حداکثر پنج سال به اتمام می رسید اما اینطور نشد.
این بزرگراه که بنا به گفته مسوولان شهری کرج، بلندیرین پل خاورمیانه به ارتفاع بیش از ۱۰۰ متر(روی رودخانه کرج) در مسیر آن در دست ساخت است، تاکنون به همت مدیریت شهری و مسوولان اجرایی استانی و بالادستی توانسته ۷۵ درصد کار را پشت سر بگذارد.
علی قاسم پور رییس شورای اسلامی شهر کرج از جمله کسانی است که تقاضای کمک از دولت سیزدهم برای ختم این پروژه دارد و می گوید: بزرگراه شمالی فقط مختص کرج نیست بلکه مطالبه ملی است و انتظار می رود با تزریق هفت هزار میلیارد تومان از محل منابع ملی بتوان آن را به پایان رساند.
وی معتقد است که تامین این اعتبار از منابع ملی کار سختی نیست و اگرچه مدیریت شهری کرج تاکنون هزینه فراوانی بابت انجام ۷۵ درصد کار پرداخت کرده است اما درآمد شهرداری کرج در حدی نیست که بتواند اعتبار بیشتری بگذارد.
رییس شورای شهر کرج مهمترین مطالبه کرج از بودجه سال ۱۴۰۲ کشور را تامین اعتبار برای بزرگراه شمالی می داند، بزرگراهی که اگر تامین اعتبار شود بنا به گفته قاسم پور تکمیل آن سریع خواهد بود.
وی گفت : بخش عمده مسافران کشور از آزاد راه تهران – کرج تردد می کنند که ترافیک بالای این مسیر برای مسافران ملال آور است ضمن آنکه هدر رفت سوخت را باید به فهرست مشکلات افزود.
با اینکه برخی مسوولان، پایان امسال را زمان تکمیل بزرگراه شمالی کرج تعیین کردند اما قاسم پور گفت: با جذب اعتبارات دولتی میتوان امید داشت که در بازه ۱۲ تا ۱۸ ماهه، شاهد بهره برداری از این ابرپروژه ملی باشیم.
بزرگراه جنوبی به کجار رسیده است؟
بزرگراه جنوبی کرج که از آن به عنوان موثرترین پروژه ترافیکی البرز یاد می شود با اینکه بیش از یک دهه از شروع آن گذشته اما هنوز در آغاز راه است، پروژه ای که در دهه ۹۰ کلید خورد تاکنون فقط ۱۱ درصد مراحل ساخت خود را گذرانده و تا تکمیل آن راه طولانی در پیش است.
این پروژه ۳۲ کیلومتری که از شرق کرج آغاز و از شهرستان های فردیس، کرج، چهارباغ و ساوجبلاغ عبور می کند، هنوز نتوانسته به عنوان یک ضرورت نگاه متولیان امور را به خود جلب کند یا شاید مشکلات مالی فرصتی برای مسوولان امر ایجاد نکرده تا این شریان ارتباطی را به سرانجام برسانند.
ضرورت ۲ پروژه شمالی و جنوبی از نگاه مسوول پژوهشگر شهری
محمد اسدیان رییس مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای شهر کرج از جمله کسانی است که احداث و تکمیل بزرگراه جنوبی را مهمتر از همزاد شمالی آن می داند و می گوید: بزرگراه جنوبی ۳۲ درصد و شمالی ۱۱ درصد بار ترافیکی آزاد راه تهران - کرج را می کاهند.
با این وجود او نیز معتقد است که باقیمانده بزرگراه شمالی باید به اتمام برسد و فعالیت جهادی حول محور بزرگراه جنوبی با استفاده از منابع ملی و محلی آغاز شود تا بتوان ترافیک چند کیلومتری گلوگاه کرج را روان کرد.
کنار گذر نیمه تمام پل فردیس چاره سوم ترافیک
پروژه دیگری که این سال ها، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای البرز برای روان سازی ترافیک آزاد راه تهران - کرج اجرایی کرد ، کنار گذر آزاد راه تهران - کرج به طول حدود ۷۰۰ متر است که بین پل های کلاک و فردیس احداث شده است.
به گفته علی زندی فر مدیرکل راهداری استان این پروژه با اقدام جهادی به پایان خود نزدیک شده و امیدواریم در گام نخست بتوانیم بخشی از گلوگاه کلاک - فردیس را باز کنیم.
با بهره برداری از این پروژه تا دهه مبارک فجر امسال بخشی از ترافیک آزاد راه تهران - کرج برطرف می شود.
با این وجود مسوولان استان البرز از جمله استاندار اعلام داشته اند که بزرگراه شمالی کرج به عنوان اولویت مهم دولت سیزدهم تکمیل آن در دستور کار است و به همین منظور مسوولان استانی هر هفته بازدید میدانی و بررسی پروژه را انجام می دهند تا بتوانند گره های کار را یکی پس از دیگری بگشایند.
در این حال مسافران و شهروندان البرزی بی صبرانه برای تکمیل پروژه های نیمه تمام ورودی شرقی البرز لحظه شماری می کنند و امیدوارند با اهتمام دولت مردمی سیزدهم در پس اقدامات جهادی این موضوع ترافیکی ختم به خیر شود.
نظر شما