چشم امید یک قاره به توست؛ ماموریت نیمه‌تمام را تمام کن شیرِ اطلس

تهران- ایرنا- تیم ملی فوتبال مراکش به عنوان چهارمین تیم آفریقایی موفق شده به یک‌چهارم نهایی جام جهانی برسد و حالا ماموریت نیمه‌تمامی را پیش روی خود می‌بیند!

به گزارش ایرنا، با هفت برد و یک تساوی جهانی شدند؛ با ۲۵ گل زده و سه گل خورده. به بی‌رحمانه‌ترین شکل ممکن. آنها در ششمین حضور خود به دنبال این بودند تا کاری بزرگ‌تر از همیشه انجام دهند. مسیری که با وحید هلیل هودزیچ آغاز شد و با ولید الرکراکی ادامه یافت.

شیرهای اطلس در پنج حضور قبلی خود آمارِ ۲ برد، پنج تساوی و هفت شکست را به ثبت رسانده بودند. برای پی بردن به کاری که در جام بیست و دوم انجام داده‌اند، همین بس که در چهار مسابقه، بیش از ۱۶ دیدار قبلی(حدفاصل سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۲۲) توانستند رقبا را شکست دهند. شیرهای اطلس با کمترین گل خورده و بدون حتی یک باخت، در جمع هشت تیم برتر جهان هستند؛ برای اولین بار در طول تاریخ.

قرمز و سبزها حالا چهارمین تیم آفریقایی تاریخ هستند که در دور سوم و یا یک‌چهارم نهایی جام جهانی حضور دارند. اولین تیم کامرون بود که در سال ۱۹۹۰ با ۲ برد و یک باخت راهی یک‌هشتم شد و پس از شکست دادن رومانی، با حساب سه بر ۲ در وقت‌های اضافه به انگلیس باخت و نتوانست به نیمه‌نهایی صعود کند.

چشم امید یک قاره به توست؛ ماموریت نیمه‌تمام را تمام کن شیرِ اطلس

۱۲ سال بعد نوبت به سنگال رسید. شیرهای ترانگا با هدایت برونو متسو فقید در گروه نخست پنج امتیازی شده و در قامت تیم دوم به مرحله‌ی بعدی راه یافتند. آنها در جدال با سوئد با گل طلایی هنری کامارا ۲ بر یک بردند و به یک‌چهارم نهایی صعود کردند ولی گل طلایی ایلهان مانسیز حکم به حذف سنگال داد و ترکیه به نیمه‌نهایی رسید.

چشم امید یک قاره به توست؛ ماموریت نیمه‌تمام را تمام کن شیرِ اطلس

در سال ۲۰۱۰ غنا از آفریقا راهی دور سوم شد. ستاره‌های سیاه در گروه خود با چهار امتیاز و پس از آلمان صعود کردند. پیروزی ۲ بر یک برابر آمریکا حکم به صعود ستاره‌های سیاه داد. آنها در دور سوم اما در ضربات پنالتی در دیداری جنجالی به اروگوئه باختند و از گردونه‌ی مسابقات کنار رفتند.

چشم امید یک قاره به توست؛ ماموریت نیمه‌تمام را تمام کن شیرِ اطلس

جالب است که مراکش نیز مانند سه تیم قبلی در ۹۰ دقیقه از سد حریف‌اش در یک‌هشتم نهایی نگذشت و کار به وقت اضافه و سپس ضربات پنالتی کشید. عجیب است که سه تیم قبلی در دور یک‌چهارم بازنده‌ی ۹۰ دقیقه نبودند و در وقت‌های اضافه با پنالتی به رقبای اروپایی یا آمریکای جنوبی باختند و در حسرت صعود به نیمه‌نهایی ماندند.

ولی حالا مراکش می‌خواهد هر طور شده رویای نیمه‌تمام را به حقیقت بدل کرده و به اولین تیم قاره‌ی سیاه تبدیل شود که موفق به حضور در جمع چهار تیم پایانی جهان می‌شود. حریف آنها تیم سرسخت و بزرگی به نام پرتغال است. شیرهای اطلس در سال ۱۹۸۶ و در دور گروهی موفق به شکست پرتغال شدند اما در سال ۲۰۱۸ و در دور نخست با یک گل به این تیم باختند. سومین رویارویی ۲ تیم از هر زمان دیگری جذاب‌تر خواهد بود.

بازی تیم‌های مراکش و پرتغال شنبه از ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه آغاز خواهد شد.

چشم امید یک قاره به توست؛ ماموریت نیمه‌تمام را تمام کن شیرِ اطلس

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha