به گزارش دریافتی ایرنا از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، حسین عباس نژاد روز چهارشنبه، گزارش یکی از روزنامه ها درباره واگذاری کانتینرها در بندر شهید رجایی هرمزگان را نادرست و به علت عدم آشنایی با قوانین بندری و گمرکی عنوان و اعلام کرد: در پی انجام انبارگردانی شفاف و قانونی در بندر شهید رجایی، تعداد یکهزار و ۲۲۲ کانتینر قدیمی و فاقد استاندارد لازم برای بازگشت به چرخه تجاری که اکثرا مجهولالمالک و بدون اطلاعات بودند، شناسایی وپس از طی فرآیند قانونی و با حضور نمایندگان ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، اداره کل بازرسی استان، دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز استان هرمزگان، گمرک شهید رجایی و دادگاه اصل ۴۹ قانون اساسی تعیین تکلیف شدند.
وی در این باره توضیح داد: یکی از اقدامات مرسوم در بنادر دنیا انبارگردانی است که این امر هر ساله با استناد به دستورالعمل اجرایی مربوطه در بنادر کشور نیز انجام میشود، در بندر شهید رجایی تمامی فرآیندهای مربوط به انبارگردانی، کاملا شفاف و طبق قانون انجام میشود و برخی روایتها و تحلیلها در خصوص واگذاری ۱۰ هزار کانتینر به یک نهاد خاص، قطعاً به علت عدم آشنایی با قوانین بندری و گمرکی، یا اینکه با انگیزه ایجاد مانع در روند فعالیت این بندر راهبردی کشور مطرح شده است.
عباس نژاد با بیان اینکه لیست کالاها و کانتینرهای فاقد اطلاعات برای تعیین تکلیف به مقام قضایی تقدیم شده است، اظهار داشت: براساس تصمیمهای اتخاذ شده و ضوابط اجرایی به منظور شناسایی مالکان احتمالی کانتینرهای مجهولالمالک و جلوگیری از تضییع حقوق افراد، لیست مربوطه ۱۱ مهرماه سال جاری در روزنامه کثیرالانتشار ایران با تعیین فرصت ۲۰ روزه برای ارائه اسناد و مدارک مالکیت منتشر شد.
به گفته وی؛ در مهلت تعیین شده تعدادی از شرکتها که بیشتر آن را محوطههای نگهداری کننده کالا و کانتینر تشکیل می دهند اقدام به ارائه اسناد و مدارکی مبنی بر خرید کانتینرها از خطوط کشتیرانی یا مالکان کانتینرها کردند، متعاقب آن تمامی مدارک دریافتی برای بررسی به مقام قضایی ارائه و موضوع در مراجع ذیصلاح در دست بررسی و پیگیری است.
عباس نژاد، یکهزار و ۲۲۲ کانتینر شناسایی شده را شامل کانتینرهای قدیمی و فاقد استاندارد لازم برای بازگشت به چرخه تجاری اعلام کرد و گفت: بر اساس اسناد احصا شده از انبارگردانی کانتینرهای یادشده در طول سنوات گذشته بنا به دلایل مختلف در محوطههای نگهداری کننده باقی مانده و شرکتها از آنها به عنوان انبار برای نگهداری کالاهای مصرفی، انبار نگهداری برخی کالاهای تجاری و حتی با انجام تغییراتی به عنوان تعمیرگاه یا محل استراحت پرسنل خود، استفاده میکردند.
مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با تاکید بر اینکه انجام امور بر اساس الزامات قانونی همواره ملاک عمل بوده و این اداره کل، خود را ملزم به پاسخگویی و ارائه مستندات لازم در راستای رفع هرگونه شائبه و ابهامی میداند، خاطر نشان کرد: تنظیم صورت جلسه مربوط به تعیین تکلیف و خروج کانتینرهای فاقد اطلاعات با حضور نمایندگان ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، اداره کل بازرسی استان، دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز استان هرمزگان، گمرک شهید رجایی، دادگاه اصل ۴۹ قانون اساسی و این اداره کل صورت گرفته و سایر فرآیندهای قانونی نیز پس از بررسی در مراجع قضایی در دست اقدام است.
منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی که در ۱۵ کیلومتری خروجی غربی شهر بندرعباس واقع شده با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با بیش از ۸۰ بندر معروف بینالمللی بیش از یک سوم تجارت دریایی ایران را پشتیبانی میکند.
این بندر در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب به شمال قرار دارد که یکی از مهمترین کریدورهای ترانزیتی بینالمللی در دنیا محسوب میشود.