۱۷ آذر ۱۴۰۱، ۱۴:۰۳
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 84964872
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اُتیسم و قصه پردرد خانواده‌ها در کردستان

۱۷ آذر ۱۴۰۱، ۱۴:۰۳
کد خبر: 84964872
اُتیسم و قصه پردرد خانواده‌ها در کردستان

سنندج- ایرنا- اتیسم یا در خودماندگی پیچیده‌ترین اختلال رشدی، ذهنی و روانشناختی در دوران کودکی بشمار می‌رود، اختلالی که به دردی پنهان در میان خانواده‌ها تبدیل شده و بتدریج آنان را دچار انزوا و فرسودگی می کند.

به گزارش ایرنا، اتیسم معمولا از سن ۲ تا پنج سالگی بروز می‌کند و علت اصلی آن هنوز مشخص نیست، این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت های ارتباطی تاثیر می گذارد و ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای مبتلایان دشوار می کند.

ارتباط مبتلایان به این بیماری در برخی موارد با رفتارهای خود آزارانه و پرخاشگری همراه است اما در صورت تشخیص زودهنگام و آغاز معالجات پزشکی و بازتوانی شناختی، می‌توان تا حد زیادی عوارض آن بر کیفیت زندگی افراد را کاهش داد.

افرادی که دچار اختلال اتیسم هستند با نقص ارتباطی روبرو بوده و نمی توانند ارتباط اجتماعی و چشمی برقرار کنند. خانواده‌های آنان با نگاه کردن به حرکات و رفتارهای کودکان خود درد پنهانی را تحمل می کنند و حتی بسیاری از آنان به واسطه نگهداری از چنین کودکانی، آنقدر در منزل مانده‌اند دچار انزوا و فرسودگی شده‌اند.

کارشناسان معتقدند هرچند اُتیسم درمان قطعی ندارد اما اگر مداخلات و اقدامات توانبخشی در مورد مبتلایان به این اختلال به موقع انجام شود می توان بهتر نتیجه گرفت؛ به گونه‌ای که بسیاری از آنان می توانند در مدارس عادی و کنار همسن و سالان خود تحصیل کنند.

در چندسال اخیر تحقیقات و مطالعاتی در زمینه این بیماری انجام شده و براساس همین مطالعات و در راستای تشخیص زود هنگام این بیماری و مداخله به موقع، اولین مرکز اُتیسم در سال ۱۳۸۰ در تهران راه اندازی شد و پس از آن بسیاری از استان های کشور از جمله کردستان صاحب این مرکز شدند.

استان کردستان از جمله استان‌های آخر کشور در زمینه ایجاد مرکز اُتیسم بود و سال ۱۳۹۴ اولین مرکز اختلالات طیف اُتیسم در سنندج راه اندازی و پس از آن در سال ۱۳۹۶ دومین مرکز در سقز ایجاد شد.

مرکز اتیسم سنندج با عنوان "کانیان" در حال حاضر به ۵۱ کودک ۲ تا ۱۵ سال دارای اختلال طیف اتسیم در سه سطح یک،۲ و سه خدمات مختلف آموزشی ارائه می دهد.

بازدید استاندار کردستان

به مناسبت گرامیداشت هفته معلولان، استاندار کردستان به همراه تنی چند از مدیران استان از مرکز طیف اتیسم "کانیان" سنندج بازدید کرد و به صورت حضوری در جریان مشکلات کودکان دارای این اختلال و همچنین مشکلات این مرکز قرار گرفت.

اُتیسم و قصه پردرد خانواده‌ها در کردستان

اسماعیل زارعی کوشا در این بازدید با بیان اینکه کار کردن با کودکان دارای اختلال اتیسم کاری سخت و طاقت فرسا است و نیاز به تجربه و مهارت دارد، گفت: بی شک هم خانواده‌های دارای این فرزندان و مربیان آنان در این مراکز مورد لطف و نظر خدا بوده و اجر و پاداش آنان زیاد است.

وی با تاکید بر تلاش مدیران دستگاه‌های اجرایی استان برای رفع مشکلات و موانعی که مراکز طیف اتیسم با آن روبرو هستند، اظهار داشت: مجموعه مدیریتی استان آمادگی دارد از این بیماران حمایت کند.

انزوای خانوادگی

مسوول مرکز اتیسم کانیان سنندج نیز در این بازدید با بیان اینکه کودکان دارای اختلال اتیسم با مشکلات زیادی از جمله عدم ارتباط چشمی و کلامی مواجه هستند، گفت: بسیاری از این کودکان نمی توانند هیچگونه ارتباطی با دیگران برقرار کنند و حتی از انجام دادن کارهای اولیه خود نیز عاجزند.

شهرزاد قادری افزود: خانواده‌های دارای کودکان اختلال اتیسم با مشکلات بسیار زیادی از لحاظ مادی و معنوی مواجه هستند، ارتباط آنان با دیگران بصورت کامل قطع می شود و به نوعی حودشان نیز اتیسمی و خانوادگی دچار انزوا می ‌شوند.

وی در ادامه یکی از مشکلات مرکز اتیسم کانیان را استیجاری بودن مکان آن عنوان کرد و گفت: کودکان اتیسمی چون معمولا توانایی حرف زدن و ارتباط برقرار کردن را ندارند، بنابراین سرو صدای زیادی دارند و باید در جایی باشند که برای دیگران مزاحمت ایجاد نکنند.

مسوول مرکز اتیسم کانیان سنندج با بیان اینکه کودکان مبتلا به اُتیسم قابل درمان نیستند بلکه آموزش می بینند که نقص ارتباطی خود را برطرف کرده و بتوانند ارتباط برقرار کنند، یادآور شد: در مرکز کانیان کادر تخصصی از جمله کار درمان، گفتار درمان، روانشناس و مربی آموزشی به این کودکان خدمات مختلف ارائه می دهند.

می‌ترسم فرزندم مریض شود

مادر یکی از کودکان دارای اختلال اتیسم نیز که خود به عنوان مراقب در این مرکز مشغول به فعالیت است، از مشکلات خانواده‌ها گفت و اظهار داشت: از همان زمانی که بیماری این کودکان تشخیص داده می شود، والدین با مشکلات اقتصادی، آموزشی و درمانی مواجه می شوند.

اُتیسم و قصه پردرد خانواده‌ها در کردستان

محمدی که دارای یک فرزند پسر ۱۴ ساله از نوع اختلال طیف اتیسم شدید است، افزود: فرزند من چون طیف شدید است علاوه بر آموزشی از نظر درمانی هم با مشکل مواجه است و می ترسیم که مریض شود چون در برابر معاینه و یا چیز دیگری مقاومت می کند و باید حتما بیهوش شود که برخی از پزشکان نیز این کار را انجام نمی‌دهند.

وی یادآور شد: فرزند ما تا زمانی‌که سنش پایین‌تر بود مشکل کمتری داشتیم اما الان با خودش مشکلاتش نیز بزرگ شده و نمی توانیم با هیچکس ارتباطی داشته باشیم و راه دور ما این مرکز و منزل خودمان است.

این مراقب کودکان طیف اتیسم اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات ما این است که مرکز اتیسم تا سن ۱۵ سالگی به این بچه ها خدمات ارائه می دهد و من از همین الان به این فکر می کنم که سال دیگر که فرزندم ۱۵ سال را تمام می کند باید چکار کنم و قطعا به طور کامل خانه نشین می شوم.

شناسایی ۳۳۰ کودک مبتلا به اتیسم در کردستان

کارشناس مرکز روزانه توانبخشی بهزیستی استان کردستان نیز به شناسایی ۳۳۰ کودک مبتلا به طیف اتیسم در استان اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۵۱ کودک در مرکز اتیسم کانیان سنندج خدمات دریافت می کنند.

فرزانه بهرامی با بیان اینکه به ۴۳ نفر از این کودکان یارانه پرداخت می‌شود، اظهار داشت: سرانه یارانه پرداختی به این کودکان یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حق مشارکت خانواده‌ها نیز ۳۳۰ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه همزمان با راه اندازی مرکز اختلالات طیف اُتیسم در استان طرح غربالگری این بیماری نیز میان کودکان ۲ تا پنج سال شروع شد، افزود: در سال ۱۳۹۴ در مجموع پنج هزار پرسشنامه شناسایی اُتیسم در میان پنج هزار کودک در مهد کودک ها و روستامهدها توزیع شد و وکودکان مشکوک شناسایی شدند.

۲ تا پنج سالکی سن طلایی شناسایی اتیسم

کارشناس مرکز روزانه توانبخشی بهزیستی کردستان اظهار داشت: منشا این بیماری معمولا اختلالات کروموزومی، عوامل بیوشیمیایی و اختلالات ژنتیکی است و در مقطعی درمان دارویی دارد اما به صورت کامل درمان نمی شود.

وی با بیان اینکه علایم اُتیسم در آغاز ۱۸ ماهگی بروز کرده و در ۲۴ ماهگی قابل تشخیص است، گفت: یکی از علائم و نشانه‌های اصلی اُتیسم، اختلال در ارتباط اجتماعی و رفتارهای تکراری است، ضمن اینکه سن طلایی شناسایی این بیماری ۲ تا پنج سالکی است و خانواده‌ها باید به این مساله توجه جدی داشته باشند.

اُتیسم و قصه پردرد خانواده‌ها در کردستان

به گفته وی در حال حاضر سایتی در سازمان بهزیستی طراحی شده که خانواده می توانند با مراجعه به آن و تکمیل پرسشنامه ای به بیماری اُتیسم فرزند خود پی ببرند.

بهرامی افزود: این کودکان تا زیر ۱۵ سال در مرکز اختلالات طیف اُتیسم خدمات دریافت می کنند و پس از آن به مراکز حرفه آموزی ارجاع داده می شوند تا در آینده در زمینه اشتغال توانمند شوند.

وی با بیان اینکه خانواده های زیادی هستند که هیچگونه اطلاعی در مورد این بیماری و نشانه های آن ندارند، بر تلاش برای آگاه‌سازی خانواده ها و فرهنگ سازی در جامعه به ویژه از سوی رسانه‌ها تاکید کرد.

در ادامه این آیین استاندار کردستان یا اهدای هدایایی از خدمات عوامل و مربیان و کارکنان مرکز طیف اتیسم به مناسبت گرامیداشت هفته معلولان تقدیر کرد.

اسماعیل زارعی کوشا همچنین در منزل یکی از خانواده های دارای سه فرزند معلول در استان حضور یافت و در جریان مشکلات آنان قرار گرفت و خواستار پیگیری مشکلات آنان شد.

۱۲ آذر با عنوان روز جهانی معلولان و از ۱۲ تا ۱۸ آذر با عنوان هفته معلولان نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha