۱۸ آذر ۱۴۰۱، ۱۳:۲۲
کد خبر: 84965313
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

خطیب جمعه قم: پیوند مردم و روحانیت ناگسستنی است

۱۸ آذر ۱۴۰۱، ۱۳:۲۲
کد خبر: 84965313
خطیب جمعه قم: پیوند مردم و روحانیت ناگسستنی است

قم_ایرنا_ خطیب نماز جمعه قم با اشاره به پیوند ناگسستنی مردم و روحانیت گفت: مردم و روحانیت باهم هستند و تاریخ این امر را نشان داده‌است.

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در خطبه‌های نمازجمعه قم افزود:‌ به دشمنان هشدار می‌دهیم روحانیت را بیش از این امتحان نکنند وگرنه پاسخ کوبنده‌تری را خواهند دید.

وی با اشاره به تجمع اخیر حوزویان در محکومیت حوادث اخیر کشور، افزود: این حضور نشان از این بود که روحانیت، مردم ، نیروهای امنیتی و بسیجی پای کار انقلاب هستند و قم و حوزه که خاستگاه انقلاب بود همچنان خاستگاه آن باقی خواهند ماند.

امام جمعه قم با اشاره به حکم تاریخی میرزای شیرازی در محکومیت استعمال تنباکو، گفت: این حکم الهی تمام توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب کرد، همانگونه که میرزای شیرازی پیش بینی کرده بود دشمن بعد از آن حادثه به قدرت مرجعیت پی برد و از آن زمان همیشه در صدد این بود که پیوند بین روحانیت و مردم را از بین ببرد.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه فرارسیدن ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا (س)را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: این بانوی بزرگ در طول دوران کوتاه زندگی خود درس‌هایی مهمی در زمینه حفظ عفاف و حجاب، آزادگی، زهد، ایمان و اخلاص به یادگار گذاشته‌است.

وی با بیان اینکه نقشه و توطئه اصلی دشمن برداشتن چادر از سر زنان ایرانی است، گفت:راه فاطمی راه پاک زیستن و عفاف و حجاب است، بی‌حجابی به دور از وادی و مسیر اهل‌بیت(ع) و زندگی به سبک خواست دشمن برای زنان ما ننگ است و کاری که دشمن توسط رضاشاه نتوانست انجام دهد این‌بار می‌خواهد توسط افراد دیگری اجرا کند.

وی در ادامه حوادث و اتفاقات ۱۶ آذر و روز دانشجو را مورد توجه قرار داد و گفت: دانشجویان از ابتدای انقلاب پای کار انقلاب بودند و امروز نیز آنان در عرصه‌های مختلف پیشرفت و تعالی در کنار مردم و انقلاب هستند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه طیف وسیعی از دانشجویان در حوادث اخیر در کنار انقلاب و ولایت ماندند، گفت: اگر کسی خود را دانشجو بداند ولی در زمین دشمن بازی کند و از پیروزی دشمنان کشور خوشحال باشد نمی‌تواند در جنبش‌های دانشجویی موفق باشد، آنان بدانند اغتشاشگران و حامیان آنها دوست شما نیستند، دشمنان استقلال، پیشرفت و تولید علم ما را هدف قرار داده‌اند.

همچنین مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد قم به مناسبت روز دانشجو به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته قم به ایراد سخن پرداخت .

محسن محمودآبادی بابیان اینکه،16 آذر هویت دانشجوست. چراکه در این روز فریاد استقلال، زندگی، آزادی و استکبارستیزی دانشجویان، لرزه بر وجود ابر دیکتاتوران تاریخ انداخت، گفت: دانشجویان همواره با دو سلاح علم و عدالت‌خواهی، به پشتیبانی از ولایت‌فقیه، فریاد آزادی‌خواهی و استکبارستیزی سر دادند. چه در 16 آذر 1332 در مخالفت با حضور نیکسون در ایران معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا. چه در فاجعه 1342 و چه در سال‌های منتهی به پیروزی نهضت امام خمینی و چه در 57، 59، 68، 78، 88 همراه انقلاب اسلامی بودند و امروز نیز همچون گذشته بدنه دانشجویی با پیروی از سیره ولایت محوری فاطمه زهرا، پشتیبان ولایت‌فقیه است تا به امت‌مان آسیبی نرسد.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد قم ادامه داد: 16 آذر بیانگر روحیه عدالت‌خواهی دانشجوست همان روحیه‌ای که مطابق فرمایش امام خامنه‌ای می‌بایست «غالب یا بیش از غالب بدنه دانشجویی کشور، مجموعه‌ای متعهّد و دارای احساس مسؤولیت نسبت به آرمان‌های دانشجویی باشند. یکی از این آرمان‌ها مسئله علم است؛ دومی عدالت‌خواهی است و آرمان سوم، آزاداندیشی و آزادی‌خواهی است. » دبیر قرارگاه دانشجویی شهید احمدی روشن استان قم افزود: بنابراین دانشجویان خود را در برابر مشکلات و مسائل کشور مسئول دانسته و ازاین‌رو باید خود را با نظرات کارشناسانه و مطالبه‌گرانه، دخیل در تصمیم‌گیری‌های کشور کنند. ازاین‌رو امام خامنه‌ای جنبش‌های دانشجویی را با واژگانی همچون ضد استکباری، ضد فساد، ضد اشرافی گری، ضد حاکمیت تجمل‌گرایانه و زورگویانه، ضد گرایش‌های انحرافی توصیف کرد.

وی تصریح کرد: جریانات و تشکل‌های دانشجویی بر خود لازم می‌دانند تا صدای انقلاب اسلامی و صدای مردم باشند. مشکلات کشور را ریشه‌یابی کرده و به دنبال راه‌حل آن باشند. با فساد و رانت مقابله کرده و زمینه اصلاح امور را فراهم سازند. امروز جریانات دانشجویی بنا به فرمایش امام خامنه‌ای پرچم عدالت‌خواهی و آرمان‌خواهی را برافراشته‌اند.

محمودآبادی یادآورشد: دانشجویان استان قم در پاسخ به همین فرمایش رهبری بود که سال گذشته پرچم عدالت خواهی و آرمان خواهی را برفراشت و با جلوگیری از اقدام مسئولان مربوطه برای واردات اتوبوس‌های خارجی، مانع از اخراج و بیکاری کارگران شد. همگان می‌دانند که صنعت تولید خودروهای سنگین ایران برخلاف خودروهای سواری، به همت دستان پرتلاش مهندسان و کارگران ایرانی، پیشرو و پیشرفته بوده است.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد قم گفت: علاوه بر این‌ها بسیج دانشجویی استان قم از ابتدای سال جاری پیگیر وضعیت مسکن شده است و قابل‌توجه است که قانون اساسی در اصل چهل و سوم تاکید کرده که مسکن از نیازهای اساسی مردم شمرده‌شده و برای تامین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه‌کن کردن فقر و محرومیت، اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بر اساس ضوابطی باید نیاز به مسکن را فراهم کند.

وی اضافه کرد: متاسفانه با عدم اجرای این قوانین توسط مسئولان دولت قبل، شاهد کاهش شدید ساخت و عرضه مسکن، و درنتیجه افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن در ایران شدیم. اتفاقی که باعث شد مسکن به‌عنوان یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شود. اتفاقی که سبب شده امروزه به تعداد 2.5 میلیون خانه خالی داشته باشیم.

محمود آبادی بیان داشت: امروز جوانان برای خرید مسکن در شهرهایی همچون تهران بایستی بیش از 60 سال انتظار بکشند، تلاش کنند و عرق بریزند و در واقع خرید مسکن به یک آرزو تبدیل شده و این خسارات عدم توجه به قوانین کشور است. اما از طرفی با روی کار آمدن دولت سیزدهم و شعار ساخت مسکن ملی توسط رئیس‌جمهور محترم، امید به خانه‌دار شدن را در بیش از ۱۳ میلیون نفر از جمعیت کشور زنده کرده است.

وی گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و از ابتدای شروع روند اجرای ساخت مسکن ملی، کارشناسان فعال در حوزه معماری و شهرسازی هشدارهایی را درخصوص تبعات ساخت منازل آپارتمانی چند طبقه مطرح کردند.

دبیر قرارگاه دانشجویی شهید احمدی روشن استان قم گفت: در واقع شهر پردیسان سند موثق و در دسترسی برای استان قم است که به تبعات ساخت منازل آپارتمانی پی ببرد شهری که بدون روح است. تحقیقات نشان داده هزینه آپارتمان سازی از تک طبقه سازی منازی ( یا همان ویلایی سازی ) بیشتر است و در این شرایط اقتصادی آیا مردم توان پرداخت مابه التفاوت آن را دارند؟

قرارگاه دانشجویی شهید احمدی روشن استان قم ادامه داد: امروزه شهرداری‌های ما دقیقاً همان دستور نقشه‌هایی را صادر می‌کنند که پنجاه سال قبل و پیش از انقلاب صادر می‌کردند. یعنی همان دستور نقشه‌های با قانون 60-40 و با الگوی خانه‌های برونگرا و ردیفی و بدیهی است که امروز پس از چهل وسه سال ادامه همان سیاستهای معماری قبل از انقلاب، ثمره تداوم چنین معماری عریان و بدون حریمی را در تضعیف روزافزون فرهنگ حیا و عفاف می‌بینیم و جالب آنکه این همه سند در نهادهای عالی کشور برای حفظ هویت اسلامی در معماری تصویب شده است ولی هیچ اتفاق خاص و جدیدی در عرصه عمل و اجرا نیفتاده است.

وی با اشاره به مزایای یک طبقه سازی گفت: آنکه تک طبقه مطلوبیت اجتماعی بالا و تناسب با سبک زندگی ایران داشته و می‌تواند زمینه تحقق مطالبه امام خامنه‌ای درخصوص جوانی جمعیت را فراهم کند. همچنین در این طرح امکان ساخت تدریجی مسکن برخلاف آپارتمان سازی وجود دارد و از طرفی سرعت بالای ساخت منازل تک طبقه از دیگر مزایای این طرح است. از سویی نیز هزینه مالی کمتر ساخت منازل تک طبقه نسبت به آپارتمان سازی نیز نکته قابل‌توجه این طرح است.

محمودآبادی اضافه کرد: ظاهراً باوجود ابلاغ دولت مبنی بر ساخت تک طبقه مسکن ملی در استان قم، بدنه کارشناسی شهرسازی در استان عزمی برای تحول ندارد و در برابر تحول مقاومت می‌کند و حاضر نیست تا «تغییر به نفع به مردم» را رقم زند. بنابراین این سئوال در اینجا مطرح است که برخی از مسئولان استانی تابع سیاست‌های دولت سیزدهم هستند یا هنوز از دولت‌های گذشته تبعیت می‌کنند؟

وی تصریح کرد: ما نباید در حوزه معماری و شهرسازی مسیری را دنبال کنیم که به نفع نظام سرمایه‌داری باشد بلکه تغییرات باید به نفع مردم باشد و این نکته نیز باید قابل‌توجه مسئولان قرار گیرد که عمده متقاضیان مسکن ملی، محرومان جامعه هستند.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد قم یادآور شد: با گذشت یکسال از سفر ریاست محترم جمهور به استان قم، فرودگاهی که سال 13 سال است در مرحله ساخت قرار دارد، هنوز هیچ تغییر محسوسی در وضعیت فرودگاه استان قم احساس نمی‌شود. آیا واقعاً عزم و همتی برای ساخت فرودگاه بین‌المللی قم وجود دارد. فرودگاهی که سرنوشت گردشگری استان قم به‌عنوان پایتخت مذهبی ایران اسلامی به آن گره خورده است؟

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد قم گفت: مگر می‌شود که فرودگاه قم تنها با توان یک هتل دار ساخته شود. برخی از مسئولان و کارشناسان سئوال دارند که کدام فرودگاه در کشور توسط بخش خصوصی ساخته شده که فرودگاه قم دومی باشد؟ نمی‌توان فرودگاه قم را با بخش خصوصی‌ جلو برد که توان کافی برای اتمام کامل پروژه را ندارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha