۱۹ آذر ۱۴۰۱، ۱۱:۲۸
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 84965914
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شتاب عمران روستایی در زنجان با افزایش پنج برابری اعتبارات دهیاری‌ها

زنجان – ایرنا – مدیرکل امور روستایی استانداری زنجان گفت: با افزایش پنج برابری اعتبارات دهیاری‌های این استان نسبت به سال گذشته، حجم طرح های عمران روستایی و شتاب در اجرای آنها نیز افزایش یافته، به طوریکه زنجان در این زمینه در رده های برتر کشور قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، عمران روستایی و محرومیت زدایی به عنوان یکی از اولویتهای مهم در کانون توجه دولتمردان در استان زنجان قرار گرفته است به طوری که در هفته دولت امسال ۲۷۱ پروژه با ۷۲۰ میلیارد تومان در روستاها به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی ۲۱۴ پروژه با ۲۶۴ میلیارد تومان نیز در روستاها آغاز شد.

بر اساس نتایج سرشماری سال ۹۵، جمعیت روستایی استان زنجان بالغ بر ۳۴۶ هزار نفر است که این میزان ۳۷ درصد کل جمعیت استان را شامل می شود.

در دولت سیزدهم ضرباهنگ توسعه عمران روستایی در استان زنجان تندتر شده و شاهد این امر گسترش پروژه های عمرانی در مناطق روستایی است به طوری که اکنون در همه روستاهای استان ردی از این پروژه ها به چشم می خورد.

در این باره برای تشریح بیشتر فعالیت‌ها در حوزه عمران روستایی استان با وجیه الله بیگدلی مدیرکل امور روستایی استانداری زنجان به گفت وگو نشستیم.

شتاب عمران روستایی در زنجان با افزایش پنج برابری اعتبارات دهیاری‌ها

ایرنا: وضعیت اعتبارات دهیاری های استان چگونه است؟

امسال از نظر اعتبارات، رشد خیلی خوبی داشتیم و این باعث شده است تا حجم عملیات عمران روستایی در استان به طور قابل توجهی بالا برود و مناطق روستایی ما از این نظر تبدیل به کارگاه عمرانی شده اند.

میزان اعتبارت واریزی به حساب دهیاری های استان طی ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، پنج برابر شده و امسال تاکنون ۴۹۳ میلیارد تومان به دهیاری های استان پرداخت شده است در حالی که سال گذشته میزان اعتبار پرداختی به دهیاری ها، ۱۴۰ میلیارد تومان در ۹ ماهه سال بود.

امسال از محل اعتبارت مالیات بر ارزش افزوده، با همت استاندار زنجان توجه ویژه ای به روستاها شده و این اعتبارات منشاء خدمات مهمی در این مناطق شده است.

ایرنا: جهت گیری و رویکرد شما در حوزه عمران روستایی استان چگونه چیست؟

در دولت انقلابی، ما الگویی بر حسب دستور استاندار زنجان پایه گذاری کردیم که بر اساس آن خدمتگزاری جهادی و بی منت و مردمداری سرلوحه کارهای ما در مناطق روستایی است. ما با تمام قوا به صورت میدانی در روستاها حاضر می شویم و کارها را به صورت عملیاتی از نزدیک دنبال می کنیم. من خودم طی هشت ماه گذشته در ۷۰ درصد روستاها به صورت میدانی حضور پیدا کردم و پیگیر اجرای پروژه های عمران روستایی در این مناطق بودم.

همزمان با اجرای طرح های مختلف و متعدد در زمینه عمران روستایی، تیم ارزیابی و نظارت بر پروژه ها را نیز در سطح استان به صورت فعال داریم و در این زمینه جزو استان های برتر کشور هستیم تا طرح ها و پروژه ها با دقت هر چه تمام در روستاها اجرایی شود.

ایرنا: نحوه واگذاری پروژه ها و انتخاب پیمانکاران برای طرح های عمرانی در استان به چه شکلی است؟

برای این منظور یک سامانه به نام «ستاد» داریم که در سطح کشور برای انتخاب پیمانکاران ایجاد شده است. در این سامانه واگذاری پروژه ها به صورت کاملا شفاف صورت می گیرد و با وجود این سامانه میزان انحراف در این بخش به طور قابل توجهی پایین می آید.

هیچ استانی به اندازه زنجان پروژه های عمرانی را از طریق سامانه «ستاد» پیمان سپاری نکرده است و بر اساس گزارشی که در این زمینه منتشر شده، زنجان از استان های پیشرو در این زمینه است.

ایرنا: امسال حجم طرح هایی که در هفته دولت در روستاها افتتاح شد، بالا بود، آیا روند اجرای پروژه ها همچنان از سرعت و حجم بالایی برخوردار است؟

زنجان امسال از نظر میزان طرح های افتتاحی در زمینه عمران روستایی در هفته دولت، رتبه پنجم کشور را به دست آورد. در خصوص ادامه اجرای پروژه ها هم باید عرض کنم از آنجا که تزریق اعتبارات به طور مستمر انجام می شود، اجرای پروژه ها نیز با همان روند پر شتاب پیش می رود.

امسال ۷۰۰ هزار مترمربع زیرسازی معابر روستایی را داشتیم، ۱۹۰ کیلومتر جدول گذاری در معابر روستایی انجام شده است و بالای ۶۰۰ هزار مترمربع آسفالت ریزی در معابر داخل روستاها را داریم که البته می توانستیم تا یک میلیون مترمربع هم برسانیم که شرایط جوی و شروع فصل سرما مانع شد.

امسال ۳۰ هزار مترمربع از معابر روستایی را سنگفرش کردیم. بیشتر این طرح شامل آن معابر روستایی می شد که به دلیل وضعیت کالبدی امکان فعالیت ماشین آلات آسفالت ریزی در آنها وجود نداشت.

ایرنا: چه تعداد از روستاهای استان دارای دهیاری هستند؟

در زمان حاضر از ۹۲۵ روستای استان، ۶۵۷ روستا دارای دهیاری است. امسال البته ۵۷ دهیاری جدید التاسیس نیز داریم که باید آنها را هم به لیست روستاهای دارای دهیاری اضافه کنیم چون کارهای اداری استقرار دهیاری در آنها تمام شده، در واقع می توانیم بگوییم ۷۱۴ روستا در استان دارای دهیاری هستند.

بر اساس سازوکار قبلی باید در روستاهای بالای ۳۰ خانوار دهیاری وجود داشته باشد که با اصلاحی که در این خصوص انجام شده، روستاهای بالای ۲۰ خانوار نیز حایز شرایط استقرار دهیاری شدند.

اعتبار روستاهای فاقد دهیاری که روستاهای زیر ۲۰ خانوار را شامل می شود به حساب فرمانداری های هر شهرستان واریز و و از این کانال صرف خدماتی رسانی در این روستاها می شود.

ایرنا: وضعیت دهیاری های استان در زمینه تجهیزات و ماشین آلات چگونه است و چه تدابیری برای جبران برخی کمبودها در این بخش دارید؟

در زمینه خرید تجهیزات و ماشین آلات اقدامات مختلفی را در دستور کار داریم. امسال تا کنون ۱۲ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین برای دهیاری های استان خریداری شده، این در حالی است که طی دو سه سال گذشته اقدام قابل توجهی در این زمینه انجام نشده بود.

امسال همچنین با تفاهم نامه ای که با پست بانک استان منعقد کردیم ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای خرید ۴۰ دستگاه ماشین آلات در اختیار دهیاری های استان قرار می گیرد که این موضوع اتفاق خوبی را در زمینه تامین ماشین آلات و درآمدزایی برای دهیاری ها رقم خواهد زد.

در پایان لازم می دانم از همراهی فرمانداران، بخشداران و دهیاران در اجرای طرح های عمران روستایی در سطح استان قدردانی کنم. امیدوارم توسعه روستایی در استان بیش از پیش روند رو به رشدی را داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha