گروه جامعه ایرنا - به همین منظور مراکز مشاوره به دنبال حل مشکلات مردم هستند تا از این طریق به برخی از اختلالات روانی و روحی مردم با ارائه مشاوره پاسخ دهند، اما مهمترین موضوعی که در این زمینه وجود دارد بسیاری از مردم با مشکلات خانوادگی و اختلالات روحی توان پرداخت هزینههای مشاوره روانشناسی را ندارند.
اما این روزها برخی از مراکز مشاوره به صورت شبانهروزی از طریق مشاوره تلفنی و گاهی هم حضوری بدون دریافت هزینه به مردم با مشکلات خانوادگی، شغلی و تحصیلی خدمات ارائه میدهند.
یکی از این مراکز مشاورهای وابسته به سازمان بهزیستی به نام همکده در مراکز مختلف از جمله مترو و اتوبوس تبلیغات خود را انجام داده تا مردم بتوانند به صورت شبانهروزی از خدمات این مرکز بهرهمند شوند.
این مرکز به عنوان ایستگاه مشاورهای برای حل مشکلات خانوادگی، شغلی، تحصیلی، مسایل رفتاری و اختلالات روحی و روانی با سالها تجربه به مردم که از هر نظر مسایلی را تجربه کردهاند مشاوره ارائه میدهد تا از این طریق بدون هزینه دردی از دردهای مردم کاسته شود.
همکده ایستگاهی از مراکز مشاوره زیرمجموعه بهزیستی است که به صورت تخصصی و به صورت شبانهروزی برای حل مشکلات مردم تلاش میکند، مردمی که از هر نظر توان مالی برای تامین هزینه مشاوره که این روزها هم بسیار بالاست را ندارند، در همکده این امکان فراهم شده است.
مهرداد کاظم نژاد معاون فرهنگی دانشجویی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران اخیرا اعلام کرده است که ۵۰ درصد مردم نیاز به مشاوره روانشناختی دارند و ضرورت دارد این خدمات تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.
وی اظهار داشت: بروز اختلالات روانی در کشور ۲۳ تا ۳۰ درصد است و ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد بیماری خفیف روانی دارند، با توجه به اینکه هزینه خدمات روانشناختی بالاست و همه به آنها دسترسی ندارند.
پاسخ به حدود ۲ هزار مشاوره در طول شبانهروز
یکی از مشاوران این مرکز مشاوره در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا اظهار داشت: اغلب افرادی که با این مرکز مشاورهای تماس میگیرند بخاطر حجب و حیایی که در زندگی به دست آوردهاند دنبال مشاوره به صورت غیرحضوری هستند زیرا نمیخواهند حتی چهره آنها دیده شود.
وی اضافه کرد: کارشناسان این مرکز مشاوره به ارائه مشاوره تخصصی غیرحضوری درباره افسردگی، وسواس، اختلاف با همسر، طلاق، ازدواج، مشکلات خانوادگی و زوج درمانی، پیش از ازدواج، استرس و اضطراب، کودک و نوجوان، اختلالات جنسی، اعتیاد، تحصیلی، شغلی، سایر اختلالات فردی و روانپزشکی پاسخ میدهد.
اغلب مدرسان این مرکز مشاوره دارای تحصیلات در حوزه روانشناسی و سابقهکاری هستند و با تخصصهای روانشناسی بالینی، روانشناسی تربیت، مشاوره و راهنمایی، روانشناسی عمومی، مشاوره خانواده، روانشناسی کودکان استثنایی، روانشناسی سلامت و روانشناسی شخصیت به افراد نیازمند مشاوره ارائه میدهند.
به گفته وی، روزانه به طور تقریبی حدود یک تا سه هزار نفر تماس تلفنی به مرکز مشاوره همکده برای انجام مشاوره برقرار میشود که میتوان به طور میانگین اعلام کنیم که روزانه ۲ هزار نفر از افراد نیازمند مشاوره از این مرکز خدمات دریافت میکنند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه این مرکز وابسته به سازمان بهزیستی کشور است در تمام مراحل مشاورهای به مردم خدمات مشاوره ارائه میدهد و بخش مهمی از این مشاورهها نیز درباره موضوع خیانت، افسردگی و تربیت فرزند به شمار میرود.
این مشاور مرکز مشاوره روانشناسی در پاسخ به این سوال که آیا افراد مشاورهگیرنده از این مرکز رضایت دارند، اظهار داشت: با توجه به اینکه بسیاری از مشاوران در این مرکز به صورت تخصصی و با سابقه و تجربه بالا در حوزه روانشناسی فعالیت دارند، به همین دلیل اغلب تماس گیرندگان از این وضعیت رضایت دارند و براساس گفتههای خود افراد مشکلات آنها نیز تا حدود زیادی حل شده است.
وی یکی از مهمترین موضوعاتی که مردم تماسگیرنده از آن رضایت دارند فعالیت شبانهروزی این مرکز است، تصریح کرد: ارائه خدمت به مردم در شبانهروز اطمینان بیشتری به این افراد برای طرح مشکلات آنان میدهد زیرا هر ساعت از شبانهروز میتوانند مسایل خود را طرح کنند.
این مشاوره و روانشناس ادامه داد: ارائه خدمات مشاورهای به مردم نیازمند داشتن تخصص و تجربه است که در این مرکز بسیاری از افراد فعال در این زمینه فعالیت دارند تا بتوانند به صورت جدی برخی از مشکلات مردم مراجعه کننده و یا تماس گیرنده را به خوبی حل کنند.
براساس آمارهای موجود ۲۰۰ مشاور در حوزه بالینی و روانشناسی عمومی در این مرکز فعالیت دارند که بیش از ۷۰ درصد آنان را بانوان مشاور تشکیل میدهند.
تمامی مشاوران در این مرکز همچنین دورهها و کارگاههای تخصصی در زمینه مشاورهای ارائه شده را گذرانده و تائیدیه سازمان بهزیستی را اخذ کردهاند و دارای پروانه فعالیت از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری روانشناسی در گرایشهای مختلف هستند.
ارائه مشاوره به صورت تلفنی شاید یکی از دلایل موفقیت مراکز مشاوره به شمار میرود زیرا بسیاری از مردم تمایلی به حضور در این مراکز را ندارند و اغلب به صورت تلفنی مسایل خود را مطرح میکنند و در صورت حل نشدن مشکلات آنان به صورت حضوری ادامه روند مشاوره خود را انجام میدهند.
فعالیت یک هزار مرکز مشاوره در کشور
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور نیز درباره این باره اظهار داشت: اکنون ۳۰۰ هزار دانشجو در کشور در حوزه مشاوره و روانشناسی تحصیل کرده و این مساله در شرایطی است که صندلی برخی از رشتههای همتراز این عرصه در دانشگاههای ایران خالی شده است. متقاضیان این رشته هر روز در حال افزایش و این مساله مرهون وجود سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور و همچنین فرهنگسازی در زمینه مراجعه به این مراکز در صورت نیاز (در حوزه سلامت روان) است.
یک هزار مرکز روانشناسی و مشاوره با همکاری وزارت ورزش و جوانان به صورت مشترک فعال است. این مراکز همچنین در سازمان بهزیستی، کمیته امداد و سپاه پاسداران هم توسعه یافته است.
وی ادامه داد: تمامی این ساختارها با هدف استفاده عمومی از خدمات مشاورهای گسترش یافته و طبیعتا به دلیل سابقه کوتاهمدت در مقایسه با سازمان نظام پزشکی (با ۶۰ سال سابقه) با برخی چالشها نیز مواجه است. برای نمونه، قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره سال ۸۲ ایران نیازمند بازنگری است؛ چراکه برخی قوانین کنونی نمیتواند نیازهای امروزی را پاسخ دهد.
حال با توجه به این مسایل و آمارهای موجود نشان میدهد که با توجه به وجود مراکز مشاوره در کشور اما مردم نیازمند دریافت خدمات مشاورهای موثر برای حل مشکلات خود هستند که امیدواریم با همکاری تمام نهادهای متولی اغلب مردم با داشتن مشکلات خانوادگی، شغلی، تحصیلی و دیگر مسایل مربوطه علاوه بر دریافت بهترین نوع مشاوره در جهت آنها نیز گامهای اساسی از سوی مشاوران برداشته شود.
نظر شما