غلظت آلاینده‌های جوی در شهرهای پرجمعیت و صنعتی آذربایجان‌شرقی افزایش می‌یابد

تبریز - ایرنا - رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به سکون و پایداری نسبی جو، در ۲ روز آینده غلظت و انباشت آلاینده‌های جوی در شهرهای پرجمعیت و صنعتی این استان به ویژه تبریز افزایش می‌یابد.

محمد امیدفر، روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس آخرین نقشه های پیشیابی هواشناسی و تصاویر ماهواره ای، در این بازه زمانی جوی نسبتا پایدار در استان حاکم می شود و در برخی نواحی با غبار یا مه رقیق همراه است.

وی با بیان اینکه در این مدت از کیفیت هوا در این شهرها کاسته می شود، اظهار داشت: از روز سه شنبه با نفوذ و فعالیت سامانه بارشی از میزان آلودگی هوا کاسته شده و موجب ابرناکی، وزش باد گاهی نسبتا شدید، بارش باران و برف می شود.

امیدفر، ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته مردم اکثر شهرستان استان دمای زیر صفر درجه را تجربه کردند و سراب با دمای منفی هشت درجه و جلفا با دمای مثبت چهار درجه سانتی گراد به ترتیب سردترین و گرمترین شهرهای استان بودند و دمای تبریز صفر درجه سانتی گراد ثبت شده است.

بر اساس اعلام مرکز پایش کیفی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی میانگین شاخص آلودگی هوای تبریز بر اساس ذرات ۲.۵ میکرون از ساعت ۹ صبح روز گذشته تا ۹ صبح امروز برابر ۱۰۷ بوده و برای گروه های حساس ناسالم است.

بنابراین با توجه به وضعیت کنونی آلودگی هوا توصیه شده است افراد مبتلا و دارای سابقه بیماری‌های قلبی، کلیوی و ریوی، زنان باردار و شیرده، سالمندان و کودکان از تردد در معابر و مرکز شهر و انجام فعالیت طولانی و سنگین در خارج از منزل خودداری کنند.

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تاثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha