سران روسیه و ارمنستان تلفنی گفت‌وگو کردند

تهران- ایرنا- ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در تماس تلفنی با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در مورد جنبه‌های عملی اجرای توافق‌های سه جانبه بین مسکو، ایروان و باکو گفتگو کرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی کاخ کرملین، در پی گفت‌وگوی روز ۹ دسامبر (۱۸ آذر) در نشست اتحادیه اقتصادی اوراسیا، پوتین با پاشینیان درباره اجرای توافق‌های بنیادی به دست آمده میان رهبران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت‌وگو کرد.

در این تماس تلفنی که ساعاتی پس گفت‌وگوی پوتین با الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان صورت گرفت، رهبران روسیه و ارمنستان در مورد تلاش‌ها در راستای تضمین امنیت در مرز ارمنستان- جمهوری آذربایجان و طرح‌های برقراری مجدد پیوندهای حمل و نقل تبادل نظر کردند.

روسای جمهوری آذربایجان و روسیه نیز پیش از آن در مورد برخی جنبه های عملی اجرای توافقنامه‌های ۹ نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹)، ۱۱ ژانویه و ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ (۲۲ دی ۹۹ و ۵ آذر ۱۴۰۰) و ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲ (۹ آبان ۱۴۰۱) بحث کردند که طرح‌هایی برای احیای روابط اقتصادی و لجستیکی در قفقاز جنوبی از جمله‌ موارد آن بود.

توافقات سه جانبه سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به درگیری های ۴۴ روزه در منطقه قره باغ پایان داد.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان از سال ۱۹۹۱ تاکنون روابط پرتنشی را تجربه کرده اند؛ در این زمان نطقه نارگونی قره باغ که تا آن زمان بخشی از به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته می‌شد تحت حاکمیت ارمنستان قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha