رکورد شکنی آمریکای لاتین در آلودگی ناشی از آتش‌سوزی جنگلی

تهران - ایرنا - به رغم این واقعیت که انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌ها در سطح جهان رو به کاهش است، طبق تراز سالانه منتشر شده توسط «سرویس نظارت بر جو کوپرنیک» (CAMS) برخی از مناطق آمریکای لاتین، رکوردهای آلودگی ناشی از آتش‌سوزی‌های جنگلی را شکستند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از نشریه ال تیمپو، بر اساس گزارش «سرویس نظارت بر جو کوپرنیک» (CAMS)، در طول سال ۲۰۲۲ (تا ۱۰ دسامبر)، حدود ۱.۴۵۵ مگاتن کربن در نتیجه آتش‌سوزی‌های جنگلی و پوشش گیاهی در سراسر جهان تولید شده است.

به گفته «مارک پرینگتون» مدیر علمی کوپرنیک، حجم آتش‌سوزی‌های جنگلی در سراسر جهان برای سال‌ها به دلیل «تغییرات کاربری اراضی و کاهش تعداد آتش‌سوزی‌ها در دشت‌های استوایی» رو به کاهش بوده است اما با این حال، انتشار کربن در گرم‌ترین و خشک‌ترین مناطق مانند برخی مناطق آمریکای جنوبی افزایش یافته‌ است.

برخی از مناطق پاراگوئه و آرژانتین در بازه زمانی ژانویه و مارس، به دلیل موج گرما و شرایط خشکی دچار آتش‌سوزی بی‌سابقه در جنگل‌ها شدند که باعث بالاترین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از آتش‌سوزی در ۲۰ سال گذشته شد.

ایالت «آمازوناس» در برزیل نیز رکورد خود را شکست و بالاترین مجموع انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از آتش سوزی‌های ۲۰ سال اخیر را بین ژوئیه و اکتبر تجربه کرد؛ در این دوره، انتشار کربن به کمی بیش از ۲۲ مگاتن رسید که ۵ برابر بیشتر از سال ۲۰۲۱ زمانی که رکورد قبلی شکسته شد، بود.

بین ژوئن و آگوست ۲۰۲۲، اوج فصل آتش سوزی جنگل ها در اتحادیه اروپا و بریتانیا در بازه زمانی بین ژوئن و اوت ۲۰۲۲، منجر به بالاترین مجموع انتشار گازهای گلخانه ای از تابستان ۲۰۰۷ شد.

بر اساس گزارش کوپرنیک، «مدت و شدت بیشتر امواج گرمای تابستان، همراه با شرایط خشک عمومی قاره در سال ۲۰۲۲، به این وضعیت کمک کرد».

این رکوردهای جدید به ویژه به دلیل آتش‌سوزی‌های عظیمی است که اسپانیا و جنوب شرقی فرانسه را تحت تأثیر قرار داد. این دو کشور بالاترین میزان انتشار کربن را از ژوئن تا اوت سال جاری میلادی از سال ۲۰۰۳ به ثبت رساندند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha