ساخت اولین شتاب دهنده صنعتی داینامیترون در کشور با استفاده از پایان‌نامه‌های دانشگاهی

تهران- ایرنا- رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای از طراحی و ساخت اولین شتاب دهنده صنعتی داینامیترون خبر داد و گفت: این دستاورد برگرفته از پایان نامه ها و رساله های دکترا و نمونه بارز تبدیل پژوهش های دانشگاهی به دستاوردهای صنعتی است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سید امیر حسین فقهی رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای روز چهارشنبه در یک نشست خبری اظهار داشت: این تجهیز علاوه بر این که می تواند در صنعت کاربرد اقتصادی داشته باشد، در پژوهش هم در حوزه های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

وی با تشریح دستاوردهای این پژوهشگاه گفت: امسال پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای یکی از اعضای برتر حاضر در نمایشگاه فن بازار انتخاب شد و در همین بازه سه روزه توانستیم چهار تفاهم نامه به ارزش ۱۲ میلیارد تومان برای عقد قرارداد در فروش دستاوردهای پژوهشگاه در حوزه لیزر، کشاورزی و مکاترونیک امضا کنیم.

فقهی افزود: از دیگر کارهای انجام شده ساخت شتاب دهنده‌های الکترواستاتیک است که یک تجهیز کمک آموزشی در توسعه پژوهش‌های کاربردی دانشگاهی است و ساخت آن شروع شده است. این تجهیز در گذشته به دانشگاه شهید بهشتی تحویل داده شد و برای دانشگاه صنعتی شریف هم ساخته شده و آماده تحویل است. ساخت این تجهیز برای دانشگاه یزد نیز در دست اقدام است. از دانشگاه‌هایی که این دستگاه برای گسترش پژوهش های کاربردی مورد نیاز آنها است، استقبال می کنیم.

رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای گفت: از دیگر دستاوردهای برگزیده امسال پروژه ای در حوزه کشاورزی تحت عنوان SIT (تکنیک عقیم سازی حشرات) در کاهش خسارات ناشی از آفات در باغ های کشور بود که در این زمینه بسیار موثر عمل کرد. نامه های مختلفی را از مراکز مرتبط مانند جهاد کشاورزی و دارندگان باغات و صادرکنندگان دریافت کردیم که این پروژه خسارات ۵۰ تا ۶۰ درصدی را به زیر ۲ درصد رسانده است. این پروژه حدود ۱۵۰ هکتار را تحت پوشش قرار داده و تفاهم نامه ای برای اجرا در هزار هکتار با متولیان امر امضا شده است.

وی تاکید کرد: آمادگی داریم سرریز این فناوری را به عنوان یک برون داد به شرکت های دانش بنیان ارایه دهیم تا در سراسر کشور پیاده کنند.

فقهی یادآور شد: امسال هم مشابه سال قبل رادیوداروهای مختلفی را تولید کردیم یا در دست تولید داریم. یکی از پیشرفته ترین نوع رادیوداروها رادیو داروهای گالیوم است. برای اجرای فاز بالینی آن با دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال عقد تفاهم نامه هستیم که اگر فاز بالینی عبور کرد می تواند در اختیار مردم قرار گیرد و برای کسانی که از بیماری سرطان رنج می برند،‌ امیدآفرینی کند.

وی با بیان این که توسعه روابط بین المللی و همکاری گسترده با آژانس بین المللی انرژی اتمی در دستور کار است، گفت: برای اولین در تاریخ علوم و فنون هسته ای ماموریت ساخت راکتور تحقیقاتی کشور را دریافت کرده ایم و کار شروع شده است. این نشان می دهد که در بعضی از حوزه ها از پژوهش صرف عبور کرده ایم و وارد فاز ساخت و صنعتی شده ایم.

رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای سازمان انرژی اتمی افزود: در حال گسترش روابط علمی و فنی با دانشگاه های کشور به ویژه در زمینه هدفمند کردن پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا هستیم.

فقهی ادامه داد: به منظور ارتباط گسترده با دانشگاه ها، طراحی تورهای بازدید علمی و پژوهشی برای منتخبین دانشجویان سراسر کشور در دستور کار است و با توجه به محدودیت هایی که داریم مکاتبات آن انجام شده است. از دانشگاه های معتبر خواسته ایم منتخبین خود را معرفی کنند.

وی گفت: همچنین در حال برنامه ریزی برای برگزاری کرسی های آزاداندیشی و حمایت از رویدادهای فناورانه و پژوهش محور ملی در حوزه صنعت هسته ای هستیم که هرکسی اعتراضی یا حرفی برای گفتن دارد و سوالی در حوزه صنعت هسته ای دارد حاضریم با مستندات و توان پژوهشگرانمان پاسخ آنها را بدهیم.

رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای درباره نحوه تعامل با آموزش و پرورش گفت: برنامه ارزشمندی را با آموزش و پرورش در دست اقدام داریم و حتی معلمان برجسته وزارت آموزش و پرورش را به آژانس بین المللی انرژی اتمی وصل کرده ایم. آژانس بین المللی انرژی اتمی در حوزه تربیت نیروی انسانی این برنامه را مطرح کرده است که کشورها با مقاطع ابتدایی شروع به تعامل کنند. بنابراین هم آژانس تشویق می کند و هم ما این برنامه را داریم که در حوزه ترویج دانش آموزان را با عرصه فناوری آشنا کنیم.

ساخت سلاح هسته ای یک دروغ بزرگ است

معاون سازمان انرژی اتمی در ادامه افزود: دانشمندان بین المللی می دانند که صنعت هسته ای چقدر کاربردهای گسترده ای دارد و می دانند ما چه می گوییم چرا که آنها کمتر نگاه های سیاسی دارند. آنها به استناد ملاقات هایی که در آژانس بین المللی انرژی اتمی داشتیم و به استناد پژوهش هایی که چاپ کردیم می دانند که در این حوزه چه مقدار رشد داشته ایم، اما ممکن است سیاستمداران آنها این پیشرفت ها را ندانند و در حد شنیده های آنها باشد. بنابراین به آنها توصیه می کنیم که از دانشمندان خود سوال کنند و به استناد جاسوسان و اطلاعات غیرعلمی و فنی، نسبت به توانمندی های کشور ایران در حوزه هسته ای اظهار نظر نداشته باشند.

وی ادامه داد: این که می گویند ایران ساخت سلاح هسته ای دارد این یک دروغ بزرگ است. یک دروغ بزرگ برای توقف ما است. محققان دنیا می دانند که شرایط ساخت یک سلاح هسته ای چیست و علایم آن چیست و نیروهای داخلی هم این را می دانند. هیچ علامتی در حوزه علمی و فنی برای این اتهام وجود ندارد. می توانید در عرصه بین المللی به دانشمندان رجوع کنید خواهید دید که هیچ کدام از آنها این حرف را تایید نمی کنند.

فقهی با بیان این که قصد ما استفاده از سایر عرصه های فناوری در زمینه هسته ای است، تاکید کرد: همه اقدامات ما چه در پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای و چه در سازمان انرژی اتمی طبق پروتکل های پذیرفته شده بین المللی است. کاش می توانستم گزارش های بازرسان آژانس بین المللی را برای شما بخوانم که انواع سوال های علمی و فنی و اجرایی را می پرسند و متخصصان ما طبق پروتکل های پادمانی جواب می دهند. این گزارش ها را اگر کسی بتواند کتاب کند و در دنیا پخش کند همه دنیا متوجه می شوند که مهمترین حوزه جمهوری اسلامی ایران دانش و فناوری است.

وی گفت:‌ از بازرسان خود بپرسید که چگونه صادقانه پاسخ سوال های شما را می دهیم و آژانس بین المللی هم بارها تاکید کرده است که انحرافی در برنامه های هسته ای ایران وجود ندارد. باید بگویم از مرحله ای که یک عامل خارجی با بهانه ای بتواند کارهای ما را متوقف کند گذشته ایم و هرسال که می گذرد از نقطه ای که می شد کشور را به بهانه ای از دانش هسته ای متوقف کرد، فاصله می گیرد.

معاون سازمان انرژی اتمی با طرح این سوال که چرا این همه هجمه علیه کشور می شود، افزود: مهمترین دلیل این هجمه این است که دانش فنی و هسته ای اقتدار آفرین است. دانشمندان دنیا اظهار می کنند که دانش هسته ای در همه حوزه ها برای هرکشوری اقتدار ایجاد می کند. همه کشورهای توانمند و در حال توسعه به دنبال فناوری هسته ای هستند. نکته این است که قدرتمندان نمی خواهند ما به این باشگاه بپیوندیم.

فقهی ادامه داد: از طرف دیگر به این توانمندی با اتکا به دانش و متخصصان خودمان رسیده ایم و داشته های ما عاریتی نیست، مال خودمان است و مدیران ارشد ما در زمینه هسته ای همه ایرانی هستند و مدیر سوئدی و آمریکای و آلمانی در صنعت هسته ای نداریم. اختیار کلید تمام تجهیزات در دست خودمان است و خودمان روشن و خاموش می کنیم و اجازه ای از بیگانه ای برای خاموش یا روشن کردن آن نمی گیریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha