چرا پروازهای خارجی در فرودگاه یاسوج برقرار نمی‌شود؟

یاسوج-ایرنا- اعطای مجوز پروازهای بین المللی به فرودگاه یاسوج در مهرماه ۱۴۰۰در سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد، برای محقق شدن این مهم زیرساختهای لازم مهیا شده با این وجود پروازی در این فرودگاه انجام نگرفته و باید دید چرا تاکنون این اتفاق نیفتاده است؟

در شرایط کنونی حمل و نقل هوایی در روابط کشورهای مختلف جهان، تبادل فرهنگ، نمایش قدرت های اقتصادی و نظامی یک کشور نقش حساسی بر عهده دارد.

در این بین فرودگاه ها بخش حیاتی و مهمی از سیستم حمل و نقل هوایی را تشکیل می دهند و در واقع زیربنایی ترین بخش در صنعت حمل و نقل هوایی محسوب می شوند که از عوامل مهم رشد اقتصادی، صنعتی و گردشگری است.

هرچند مصوبه هیات دولت در بهمن ماه ۱۴۰۰ و بدنبال آن اقدامات انجام گرفته این فرودگاه را در یک قدمی مرز جهانی شدن قرار داده ولی حلقه های زنجیروار برای تحقق این مهم که به مشارکت جدی دستگاه های ذیربط با متولیان فرودگاه بستگی دارد هنوز تکمیل نشده است.

بررسی های خبرنگار ایرنا در خصوص پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهوری در حوزه فرودگاه های استان، نشان می دهد که اقدامات دستگاه های اجرایی استان متناسب با این رویداد مهم نبوده و همراهی خوبی برای برقراری پروازهای خارجی نداشته اند.

با اجرایی شدن مجوز بین المللی شدن فرودگاه یاسوج، پرواز از این فرودگاه به کربلا، نجف و سایر کشورهای خارجی انجام می شود و راه برای توسعه همه جانبه در کهگیلویه و بویراحمد باز خواهد شد و صادرات کالا از استان شامل گل رز، عسل، گیاهان دارویی، محصولات باغی و صنایع دستی به کشورهای خارجی رونق خواهد گرفت.

از دیگر مزیت های راه اندازی پروازها به خارج از کشور ‌ها زمینه سازی برای جذب سرمایه گذاران است که با توجه به ظرفیت های بی بدیل کهگیلویه و بویراحمد به توسعه اقتصادی استان کمک کنند.

همچنین حمل و نقل یکی از مهمترین ارکان اصلی صنعت توریسم می باشد و به عنوان یکی از ملزومات اساسی توسعه صنعت گردشگری دسترسی به جاذبه ها را برای گردشگران امکان پذیر می سازد.

فرودگاه یاسوج در یک قدمی پروازهای بین المللی هست اما موانعی در پیش روی آن وجود دارد که خبرنگار ایرنا موشکافانه دلایل نبود پروازهای خارجی و محقق نشدن رویای پروازهای خارجی را بررسی کرده است تا بتوان با رفع آن ها پروازهای خارجی و افزایش صادرات و سرمایه گذاری های خارجی تحقق یابد و زمینه ایجاد اشتغال و خلق ثروت در استان فراهم شود.

چرا پروازهای خارجی در فرودگاه یاسوج برقرار نمی‌شود؟

همه امکانات برای برقراری پروازهای بین المللی آماده است

امسال به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری شده، چنانچه پروازهای بین المللی برقرار شوند زمینه اشتغال پایدار، تولید، صادرات، رونق اقامتگاه ها و بومگردی ها و رونق سیستم حمل و نقل و تاکسی ها ایجاد می شود.

بین المللی شدن فرودگاه یاسوج الزامی است که در پی آن رشد همه جانبه و تحقق شعار سال را خواهد داشت.

مدیر فرودگاه یاسوج می گوید: با راه اندازی پروازهای بین المللی در استان تولید، اشتغال، توسعه زیرساخت های گردشگری، مراکز اقامتی و رفاهی، تاکسی ها و بومگردی ها، اصناف و غیره به واسطه آمد و شد مسافران و گردشگران خارجی رونق می گیرد.

عنایت انصاری فرد افزود: در بهمن ماه ۱۴۰۰ فرودگاه یاسوج به مرز هوایی ارتقا پیدا کرد که در پی آن همه چیز برای برقراری پروازهای بین المللی آماده است و زیرساخت ها به طور کامل مهیا شده اند.

وی تاکید کرد: سه فرودگاه در کشور شامل یاسوج، سمنان و جهرم در سال گذشته به مرز هوایی ارتقا یافتند.

مدیر فرودگاه یاسوج تاکید کرد: فرودگاه یاسوج تنها فرودگاهی بود که توانست اعتبارات را در راستای برقراری پروازهای بین المللی برای خرید تجهیزات گمرک و گذرنامه و نهاد ریاست جمهوری و همچنین تهیه مکان های مورد نیاز گرفت.

انصاری فرد ادامه داد: ۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار جذب و تمام امکانات از جمله دستگاه (x ray)نصب و خریداری شد.

وی اضافه کرد: این اعتبار از شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور اخذ و محصولات مورد نیاز خریداری شد.

مدیر فرودگاه یاسوج ابراز داشت: امکانات مورد نیاز پلیس مهاجرت نیز در فرودگاه یاسوج نصب شد و از طرف پلیس مهاجرت کل کشور مهر ورود و خروج دریافت کرد.

چرا پروازهای خارجی در فرودگاه یاسوج برقرار نمی‌شود؟

فرودگاه یاسوج آماده است اما چرا پروازها برقرار نمی شوند؟

انصاری فرد تصریح کرد: وظیفه مدیران فرودگاه یاسوج آماده کردن زیرساخت ها برای پروازهاست که همه امکانات برای برقراری پروازی ها مهیا شده است.

وی ادامه داد: به سازمان حج و زیارت استان آمادگی فرودگاه یاسوج برای پذیرش پروازهای بین المللی اعلام شده اما هیچ گونه همکاری صورت نگرفته است.

مدیر فرودگاه یاسوج ابراز داشت: می طلبد سازمان حج و زیارت استان برای گرفتن مجوز پروازها به سازمان حج و زیارت کشور مراجعه و نسبت به ثبت نام زائران اقدام کند اما دریغ از اندک همکاری.

انصاری فرد عنوان کرد: از سوی دیگر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد باید از طریق آژانس های هواپیمایی و گردشگری نسبت به پروازهای حوزه خلیج فارس از جمله (دبی و عمان) اقدام کنند و با این رویکرد به جذب گردشگر کمک می کنند.

وی تاکید کرد: در گذشته برخی ادارات بهانه نبود پروازهای بین المللی را بهانه می کردند اما اکنون با وجود امکانات مورد نیاز ادارات همکاری لازم را ندارند.

انصاری فرد تصریح کرد: با این حال فرودگاه یاسوج با یکی از آژانس های مسافربری شهر یاسوج وارد مذاکره شده و از این آژانس خواسته شد به سازمان حج و زیارت استان مراجعه کند اما سازمان حج و زیارت همکاری لازم را نداشت و علت را گران بودن پروازها و عدم توانایی مالی مردم استان اعلام کرده است.

مدیر فرودگاه یاسوج عنوان کرد: به فرض درست بودن این فرضیه می توانند پروازهای قسطی برای مردم استان رقم بزنند.

وی بیان کرد: حتی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد می توانست در بحث بازی های جام جهانی قطر مجوز پرواز در یاسوج بگیرد اما تعدادی از هم استانی ها که راغب تماشای این بازی ها بودند از فرودگاه شیراز عزیمت کردند.

انصاری فرد ادامه داد: جذب سرمایه گذار برای رونق حمل و نقل هوایی استان بسیار موثر خواهد بود اما اتاق بازرگانی یاسوج تاکنون هیچ سرمایه گذاری برای رونق این حوزه معرفی نکرده است و کاری انجام نداده اند.

وی ابراز داشت: با توجه به ظرفیت های بی بدیل استان در زمینه گیاهان دارویی، مواد شوینده گیاهی و طبیعی، محصولات باغی و غیره می توان برای صادرات آن ها درخواست پروازهای باری داد اما در جذب سرمایه گذار موفق نبوده ایم که می طلبد اتاق بازرگانی یاسوج اکتفا به سرمایه گذاران بومی نکند و در سطح فراتر فراخوان بزند.

بالابردن ضریب ایمنی پروازهای فرودگاه یاسوج

مدیر فرودگاه یاسوج گفت: علی رغم وجود زندان در نزدیکی فرودگاه یاسوج از طریق پارت (pad) ۴۶۰ متر طول باند فرودگاه افزایش داده شد.

وی افزود: چراغ های سیستم روشنایی (simple approach) و (papi) به منظور استفاده در پروازهای شبانه نصب شده اند.

انصاری فرد عنوان کرد: با همکاری سازمان هواشناسی کشور و هواشناسی استان سنسور باد (سنسور دقیق) در حاشیه باند نصب شده است.

مدیر فرودگاه یاسوج ادامه داد: با توجه به وضعیت خاص جغرافیایی یاسوج این سنسور باد ضریب ایمنی نشست و برخاست هواپیما را افزایش می دهد.

وی اضافه کرد: این سنسور در سال ۱۴۰۱ تنها در پنج فرودگاه کشور نصب شده که یاسوج یکی از این فرودگاه ها بوده است.

انصاری فرد گفت: همچنین مبلغ چهار میلیارد تومان از شرکت فرودگاه ها و و ناوبری هوایی کشور برای توسعه ساختمان آتش نشانی فرودگاه یاسوج به منظور افزایش خودروهای پیشرفته آتش نشانی و افزایش کت فرودگاه اخذ شد.

اقداماتی برای افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج

مدیر فرودگاه یاسوج ابراز داشت: به زودی پروازهای عسلویه در یاسوج برقرار می شود زیرا که طبق آخرین آمارها، هزار نفر از ساکنان استان مشغول به کار در عسلویه هستند که توافقاتی در این زمینه با مدیران نفتی عسلویه، پارس ایر و یک آژانس مسافربری در یاسوج انجام شده است.

وی تاکید کرد: افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج به تهران نیز توسط استاندار استان در حال پیگیری است که از چهار پرواز در هفته به هفت پرواز افزایش یابد و تمام روزهای هفته پرواز برقرار باشد.

انصاری فرد ادامه داد: به منظور کمک به توسعه حمل و نقل هوایی در استان، اخیرا یک سرمایه گذار ترغیب به خرید سه هواپیما شده است تا بتوانیم با راه اندازی برند دنا ایر پروازهای استان افزایش یابد.

چرا پروازهای خارجی در فرودگاه یاسوج برقرار نمی‌شود؟

تقویت ناوگان هوایی در اولویت کاری مسئولان کهگیلویه و بویراحمد

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به تقویت ناوگان هوایی استان به عنوان یکی از مولفه های مهم در توسعه پایدار اشاره کرد و گفت: این موضوع زیرساختی به جد در اولویت کاری مدیران مربوطه استانی قرار گرفته است .

احسان عسکری اظهار داشت: طی یکسال اخیر تلاش هایی برای ارتقای سطح پروازی در فرودگاه یاسوج انجام گرفته است؛ از جمله اعطای مجوز پروازهای بین المللی به این فرودگاه بوده که مهرماه ۱۴۰۰ در سفر رییس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد و اینک رنگ واقعیت به خود گرفته و به فعلیت رسیده است .

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در چهار روز از هفته پرواز از فرودگاه یاسوج به سمت تهران و بالعکس توسط دو شرکت هواپیمایی برقرار شده اظهار داشت : مذاکرات با چندین سرمایه گذار داخلی و خارجی برای توسعه، تقویت ناوگان هوایی و رفع نقصان های فرودگاه یاسوج مرکز این استان همچنان ادامه دارد.

به گفته عسکری، در تلاشیم که یک هواپیما برای خطوط پروازی یاسوج به تهران و دیگری در گچساران به تهران به منظور رفاه حال مردم و افزایش پروازها خریداری شود.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تیم اقتصادی استان در فرآیندهای مختلف به دنبال باز کردن مسیرهای توسعه استان هستند که یکی از این مسیرها برقراری ایرلاین و فعال کردن پروازها به مناطق مختلف کشور و حتی خارج از کشور است.

توسعه صنعت توریسم استان در گرو افزایش پروازهای داخلی و خارجی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: زیرساخت های لازم راه اندازی پروازهای بین المللی،پذیرش آژانس های هوایی منجر به ورود تور های گردشگری خارجی می شود.

سعید طالبی پور افزود: قطعا توسعه فرودگاه به عنوان یکی از راههای توسعه زیرساخت های گردشگری نقش مهمی در رونق صنعت توریسم دارد.

وی تاکید کرد: توسعه فرودگاه و انجام پروازهای بین‌المللی علاوه بر توسعه صنعت گردشگری سبب توسعه سرمایه‌گذاری بزرگ در زمینه گردشگری نیز می شود.

طالبی پور عنوان کرد: قطعا اگر سرمایه‌گذاران خارجی وارد استان شود و ظرفیت های منطقه را از نزدیک مشاهده کنند می توانند در حوزه گردشگری اقدامات بزرگی انجام دهند که به اشتغال‌زایی برای مردم منجر شود.

فرودگاه یاسوج حائز رتبه چهارم کشور

مدیر فرودگاه یاسوج گفت: هم اینک فرودگاه یاسوج در ارزیابی عملکرد شاخص های عمومی و اختصاصی فرودگاه های کشور رتبه چهارم کشور را کسب کرده است.

انصاری فرد افزود: این رتبه بالاترین امتیاز رشد عملکرد فرودگاه یاسوج نسبت به سال ۹۹ داشته است.

وی بیان کرد: یکی از برنامه های پیش رو برقراری پروازهای تفریحی است که با توجه به وجود هواپیمای کوچک در استان با الگو برداری از فرودگاه رامسر می توان پروازهای چند دقیقه ای و کوتاه مدت برقرار کرد.

مدیر فرودگاه یاسوج بیان کرد: این اقدام به جذب گردشگر در استان کمک بسیاری می کند و انتظار می رود سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز پای کار بیاید و کمک کار فرودگاه باشد.

نگاهی به فرودگاه یاسوج

فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفع‌ترین فرودگاه کشور است با این تفاوت که فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص می‌کند.

در سال ۹۳ فرودگاه یاسوج یکی از محدودترین باندهای فرودگاهی کشور را داشت. طول باند آن ۲۶۰۰ متر و pcn(میزان فشردگی آسفالت در واحد متر مربع) آن نیز پایین بود.

ظرف ۳۰ ماه بزرگترین پروژه عملیات خاکی کشور و استان با حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب در این فرودگاه انجام شد.

pcn باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ و طول باند نیز از ۲۶۰۰ متر به ۳۲۰۰ متر ارتقا یافت تا یکی از با کیفیت ترین باندهای فرودگاهی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود.

روشنایی باند فرودگاه یاسوج نیز کامل شد و در شرایط مه و شب نیز می‌تواند پرواز داشته باشد یعنی فرودگاه یاسوج شرایط لازم برای انجام پرواز در شب را دارد.

ساخت فرودگاه یاسوج از جمله مصوبه‌های سفر خرداد ماه سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد بود.

فرودگاه یاسوج اکنون به گفته مدیر فرودگاه، کارشناسان هوانوردی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد هیچ مشکل و مانعی برای افزایش پروازهای پروازهای مسافری تهران یاسوج و برعکس و دیگر شهرهای کشور ندارد.

هم اینک شرکت های هواپیمایی ماهان و پارس ۲ پرواز در هفته در فرودگاه یاسوج دارند و راه اندازی پرواز های عسلویه، کیش و مشهد نیز در دستور کار متولیان فرودگاه یاسوج قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha