۲۵ آذر ۱۴۰۱، ۹:۰۲
کد خبرنگار: 5333
کد خبر: 84970500
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کتاب حافظ‌پژوهی تالیف شد تا در تاریخ ماندگار شود

تهران- ایرنا- نویسنده کتاب حافظ‌پژوهی با تاکید بر اینکه در این کتاب از ۲۴۶ مقاله‌ دارای رتبه علمی استفاده شده‌است، گفت: کتاب حافظ‌پژوهی تالیف شد تا در تاریخ جهرم ماندگار شود

نویسنده کتاب حافظ‌پژوهی درباره نحوه تالیف این کتاب به خبرنگار ایرنا گفت: مقاله‌های این کتاب از مجموعه همایش و مقالاتی پیرامون این حوزه است. اعضای کمیته علمی 246 مقاله‌ را بررسی کردند و داوری انجام شد. مقالات برگزیده به صورت کتاب تالیف شد تا در تاریخ جهرم ماندگار شود. باید توجه داشت که مقاله‌های این مجموعه رتبه‌های کشوری خوبی دریافت کرد. 

مهدی حمایت‌خواه با اشاره به سخت‌گیری داوران برای بررسی آثار توضیح داد: در داوری مقالات سخت‌گیری شد و قوانینِ مقالات علمی برای بررسی آن‌ها در نظر گرفته شد. کسانی که مقاله‌ها را ارائه دادند، افرادی هستند که اگرچه در آن سال کارشناس ارشد بودند، اما الان مدرک دکتری دارند و پیشرفت کردند.

وی با اعلام اینکه این کتاب برای دریافت مجوز توسط یک شخص حافظ‌شناس بررسی شده‌است، ادامه داد: کتاب هیچ مشکلی نداشت و در ۱۵ روز مجوز انتشار را دریافت کردیم. با توجه به اینکه دبیر همایش حافظ‌پژوهی در جهرم بودم، می‌توان گفت استقبال مردم موجب شد تا برنامه‌های متفاوتی در جهرم برگزار کنم که این اقدامات توسط اداره کتابخانه عمومی جهرم حمایت می‌شد.

به گفته حمایت‌خواه همایش دو سالانه حافظ ۲۰ مهر همزمان با روز حافظ ۱۳۹۴ در جهرم برگزار شد. این همایش به این دلیل که نتوانست برنامه‌هایی را که در نظر داشت، برگزار کند و همچنین بودجه کافی در اختیار برگزار کنندگان وجود نداشت، نتوانست به فعالیت خود ادامه بدهد.

قسمتی از متن کتاب

تلاش‌هایی که تذکره‌ها و شرح و تفسیرهای محققان معاصر برای بازسازی جزئیات زندگی حافظ بر اساس اشعار انجام داده‌اند و نتیجه‌هایی که با تکیه بر تاریخ و مسائل عصر در شرح و توضیح عبارات و اصطلاحات ابیات حافظ منتشر شده، محکم و مستند نیست و غالبا از زمره تاویل‌های ذهنی است. نشانه روشن بی‌اعتباری اینگونه تاویلات، اختلاف نظر معتقدان این روش بر سر ابیات یا غزل‌های واحد است. اگر عبارت یا بیتی، شرح و توضیح حادثه مشخص تاریخی باشد؛ نباید تا این اندازه مبهم باشد که هر محققی آن را به حادثه‌ای جداگانه نسبت بدهد.

این محققان با انگاره واحدی به اشعار حافظ می‌نگرند که نقد تاریخی و زندگی نامه‌ای است. یعنی شعر حافظ، بازنویسی دقیق حوادث عصر و جزئیات زندگی وی است اما به سبب آنکه شعر حافظ با این مبنا سازگار نیست، نتیجه بررسی آنان مختلف و متضاد می‌شود. بنابراین، لازم است با توجه به جوهره شعری و سبک غزل سرایی حافظ به غزل‌هایش توجه کنیم. شعر حافظ را باید در کلیت آن نگریست، نه آنکه به صورت گزینشی بادیدن واژه‌ای یا نسبتی یا اشاره به جا و مکان یا مرگ و فقر و امثال آن حکم بر وقوع اینها کنیم.

کتاب حافظ‌پژوهی (مجموعه مقالات اولین همایش دو سالانه حافظ) نوشته مهدی حمایت‌خواه در شمارگان ۵۰۰ نسخه در ۲۵۲ صفحه با قیمت ۱۲۰ هزار تومان ، پاییز ۱۴۰۱ توسط انتشارات عصر جوان منتشر شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha