کاظم پورنصیری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح نخلستان برای فارغالتحصیلان دانشگاهی با هدف ارتقای ظرفیت اشتغال پذیری آنان از طریق اجرای دورههای مهارتی در حوزه نوآوری، کارآفرینی فناوریهای نوین یا دانش بنیان در سال جاری به اجرا درآمد.
وی با اشاره به اجرای طرح کهاد با هدف آشنایی دانشجویان با مهارتهای متناسب با نیاز بازار کار رشته تحصیلی آنها خاطر نشان کرد: در قالب این طرح امسال ۸۱۱ دانشجو در گیلان آموزش مهارتی دریافت کردند.
پورنصیری اجرای طرحهای کشوری کهاد و نخلستان را در راستای توانمندسازی مهارتی دانشجویان عنوان کرد و افزود: طرح جامع نهضت مهارتآموزی با اجرای برنامههای متعدد و متنوع در دستور کار اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان گیلان است.
وی بیان داشت: طرح کهاد یا آموزشهای تلفیقی یا هیبریدی مهارتی، در کنار آموزشهای کلاسیک دانشگاهی ارائه شده و مراکز مدیریت مهارتآموزی و مشاوره شغلی (TMC) در ۱۰ مرکز دانشگاهی و آموزش عالی استان متولی اجرای آنها با رویکرد ارائه آموزش های فناورانه و مورد نیاز مشاغل آینده هستند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای گیلان اظهار داشت: طرح نخلستان برای دانشآموختگان دانشگاهی که رشتههای تحصیلی آنها بازار کار مناسبی ندارد، اجرا می شود که آموزش مهارتی در حوزههای فناوری اطلاعات و ارتباطات در قالب دورههای ۶ ماهه ارائه شده و یک دوره سه ماهه کارورزی در مراکز پارک علم و فناوری و توسعه مهارت پیشبینی شدهاست.
وی یکی از دلایل مهم مشکل بیکاری در جامعه را ناشی از فقدان یا کمبود مهارت به عنوان پیشران توسعه فرصتهای شغلی عنوان و ذکر کرد: این امر در میان دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی نمود بیشتری دارد از اینرو بخش بزرگی از گروههای هدف مهارتآموزی در مراکز آموزش فنی و حرفه ای گیلان را دانشجویان و دانشآموختگان بیکار تشکیل میدهند.
وی با اشاره به اینکه اشتغال پذیری از طریق اجرای دورههای مهارتی در حوزه نوآوری، کارآفرینی و فناوریهای نوین بر اساس استانداردهای مهارتی موجود، فرصت مناسبی برای مهارت افزایی کارجویان در استان است، افزود: توسعه مهارتهای دانش بنیان با رویکرد تقویت تولید و اشتغال، دسترسی آسان ذینفعان به آموزشها، افزایش انطباق آموزشها با نیاز بازار کار از مهمترین برنامههای آموزش فنی و حرفه ای است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای گیلان از کارجویان و شاغلان علاقمند به توانمندسازی مهارتی در حوزههای مرتبط شغلی دعوت کرد تا از ظرفیتهای موجود در مراکز آموزشی دولتی، آموزشگاههای آزاد، مراکز جوار و بین کارگاهی برای مهارتافزایی استفاده کنند.
نظر شما