۲۵ آذر ۱۴۰۱، ۱۷:۳۳
کد خبرنگار: 2660
کد خبر: 84971843
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بارندگی‌ کشاورزان و دامداران خوزستانی را امیدوار کرد

اهواز - ایرنا - بارندگی‌های پاییزی دو روز اخیر در بسیاری از مناطق مرکزی، غربی و شمالی خوزستان، کشاورزان را امیدوار و دامداران و عشایر کوچرو را مسرور و شادمان کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بارندگی‌های اخیر که از چهارشنبه شب آغاز شد و تا صبح جمعه در اغلب مناطق خوزستان ادامه داشت، سبب تلطیف هوا و خوشحالی مردم که مدت ها چشم به آسمان دوخته و برای بارش رحمت الهی دست به دعا برده بودند، شد.

هرچند شدت بارش‌ها در چهارشنبه شب سبب شد برخی مناطق کلانشهر اهواز به صورت موقت دچار آبگرفتگی شوند ولی زمین‌های تشنه کشاورزی به خصوص مناطق مرکزی و غربی استان را سیراب کرد.

بارندگی‌های دو روز اخیر و کاهش محسوس دما که شرایط را برای تبخیر سریع آب کُند می‌کند، دیم زارهای استان را نیز از خطر نابودی تا حدود زیادی ایمن کرد.

عشایر کوچرو پنج استان لرستان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، اصفهان و کهگیلویه و بویر احمد که با سه میلیون راس دام سبک از اوایل پاییز در مناطق قشلاقی استان خوزستان مستقر شده بودند نیز از بارش باران این رحمت الهی به وجد آمدند و تا حدودی زیادی نگرانی آنان بابت رشد مراتع برطرف شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بارندگی های دو روز اخیر موثر و برای کشاورزان دلگرم کننده بود.

تورج نوروزی با اشاره به اینکه بسیاری از مناطق مرکزی و غربی از بارش‌های پاییزی کمتر بهره مند شده بودند، افزود: به لطف خداوند بارندگی‌های قابل ملاحظه اخیر جان دیگری به اراضی کشت پاییزی خوزستان که حدود ۸۰۰هزار هکتار برآورد می‌شوند، بخشید.

وی با بیان اینکه خوزستان در ۲ سال اخیر با خشکسالی شدید دست و پنجه نرم کرد و بسیاری از مناطق خوزستان در تابستان امسال ممنوعیت کشت اعمال شد ابراز امیدواری کرد با ادامه بارش‌های زمستانی نگرانی‌های کشاورزان برطرف شود.

نوروزی با بیان اینکه مخازن سدهای خوزستان به خصوص سد کرخه وضعیت مناسبی به لحاظ ذخیره سازی آب ندارند، افزود: بارش های پیش رو تا حدود زیادی می‌تواند وابستگی کشاورزان را به شبکه ‌های آبیاری کمتر کند.

در همین حال بارش های اخیر جان تازه ای به رودخانه‌های استان بخصوص کارون، کرخه و زهره داد و نگرانی‌ها برای تامین حقابه ۲ تالاب بزرگ هورالعظیم و شادگان را کمتر کرد البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارند.

ازسوی دیگر با بهبود شرایط جوی و افزایش رطوبت خاک و ورود آب به برکه‌ها و پهنه های آبی، هزاران پرنده مهاجر در کنار رودخانه‌ها و تالاب‌های استان برای زمستان گذرانی و زاد ولد فرود آمدند.

بسیاری از دوستداران محیط زیست نیز در کنار رودخانه کارون در اهواز و پل سفید مشغول غذا دادن به پرندگان مهاجر هستند و صحنه‌ها و جلوه‌های زیبایی از عشق به طبیعت و محیط زیست خلق کردند.

بنا به اعلام هواشناسی خوزستان میزان بارندگی در ۲ روز اخیر در اندیمشک ۹.۸، رامهرمز ۶.۷، دزفول ۶.۱، ایذه ۵، بستان ۴.۵، هندیجان ۳.۷، دزپارت ۳.۵، شوشتر ۳.۳، مسجدسلیمان ۲.۸، گتوند ۲.۵، شوش ۲.۴ و کشاورزی اهواز ۲.۲ میلیمتر بوده است.
میزان بارش ها در خوزستان از ابتدای سال زراعی تاکنون در دزفول ۳۶.۱، بستان ۵۳.۳، اهواز ۲۷.۳، مسجد سلیمان ۵۲.۹، رامهرمز ۹۱.۹، آبادان ۵۰.۵، ماهشهر ۷۸.۷، امیدیه ۵۹.۱، بهبهان ۱۰۳.۷، شوشتر ۳۳.۷، ایذه ۱۲۳.۳، حسینیه ۱۲۳.۶، دزپارت ۱۹۴.۲، کشاورزی اهواز ۱۹.۴، هندیجان ۳۲.۱، لالی ۴۷.۶، شادگان ۲۴.۹، شوش ۳۴.۵، گتوند ۴۷.۴ و آغاجاری ۶۸.۷ میلیمتر بوده است.
هواشناسی خوزستان پیش‌تر پیش‌بینی کرده بود میزان بارش‌ها در پاییز کمتر از حد نرمال و در زمستان در حد نرمال خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha