مردم بجنورد در ۵۴ روز هوای پاک تنفس کردند 

بجنورد-ایرنا- معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: مردم بجنورد در ۹ ماهه امسال تنها ۵۴ روز هوای پاک استنشاق کردند.  

حسین هراتی روز چهارنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در ۹ ماهه امسال هوای بجنورد مرکز استان در ۱۸۵ روز در وضعیت سالم قرار داشت.

وی افزود: در این مدت افزایش آلاینده ها و غلظت گرد و غبار در آسمان بجنورد سبب شد تا وضعیت هوا در ۳۲ روز ناسالم برای گروه های حساس و در چهار روز ناسالم برای تمامی گروه های جامعه باشد.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: کیفیت هوای بجنورد در یک روز در وضعیت بسیار ناسالم قرار گرفت که به ناچار ادارات تعطیل شد.

هراتی بدون ذکر آمار از وضعیت کیفیت هوای بجنورد در مدت مشابه پارسال گفت: امسال شمار روزهایی که هوای مرکز استان در شرایط ناسالم قرار گرفته، بیشتر از مدت مشابه پارسال است و علت آن خشکسالی و کاهش میزان بارندگی ها است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار کرد: کاهش بارندگی ها و کاهش پوشش گیاهی سبب شده تا شرایط برای افزایش گرد و غبار در آسمان بیشتر باشد.

در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام گروه ها، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.

کارشناسان می گویند گرد و غبار، علت مهم آلودگی هوای بجنورد است، اطراف شهر بجنورد عرصه فعالیت سنگ شکن ها، کارخانه آسفالت و دیگر واحدهای آلاینده است.

با توجه به کاسه ای بودن شهر بجنورد، در صورت بروز مشکل در آلودگی هوا، رفع آن مشکل است، از این رو باید اقدامات پیشگیرانه، مورد توجه باشد.

آلودگی هوای مرکز خراسان شمالی تنها در یک نقطه از بجنورد قابل سنجش و اندازه گیری است و تنها ایستگاه سنجش آلودگی هوای استان در جوار اداره کل حفاظت محیط زیست مستقر است.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی در شمال‌شرق کشور واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha