انتشار آلودگی نفتی در ۶ کیلومتر نوار ساحلی بندرعباس

بندرعباس - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: شکسته شدن  یکی از خطوط انتقال فرآورده های نفتی که چهار روز قبل اتفاق افتاد، موجب آلودگی نوار ساحلی غرب بندرعباس به طول حدود ۶ کیلومتر شده است.

حبیب مسیحی تازیانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این آلودگی از محدوده بندرشهید رجایی تا اسکله نقاله منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس منتشر شده است.

وی ادامه داد: این آلودگی در بستر رودخانه خشک فصلی بالادستی صنایع غرب استان جاری شده و پساب های صنایع موجب انتقال آن به دریا و آلودگی شدید از دهانه رودخانه تا تاسیسات آب شیرین کن شده است که برای جلوگیری از ورود آلودگی، آب شیرین کن به طور موقت از مدار خارج شده است.

هنوز پاسخ استعلام را نگرفته ایم

مسیحی تازیانی در پاسخ به دلیل تاخیر چهار روزه محیط زیست در اطلاع رسانی موضوع و همچنین جزییات این حادثه نفتی ضمن بی اطلاعی از حجم گازوییل وارد شده به نوار ساحلی و دریا و همچنین مبداء و مالکیت لوله شکسته شده تصریح کرد: روز حادثه از شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه هرمزگان اطلاعات لازم را درخواست کرده ایم اما تاکنون هیچ اطلاعاتی در اختیار حفاظت محیط زیست استان قرار نگرفته است.

به گفته این مسئول: لوله شکسته شده ۲۶ اینچ بوده و بر اساس پایش های مستمر محیط زیست در پایان روز سوم، میزان آلودگی به حدود یک سوم کاهش یافته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اظهار کرد: شهرک شهیدرجایی و تیاب خونسرخ از سکونتگاه های انسانی مجاور این آلودگی هستند و علاوه بر آن آسیب جدی به لارو موجودات دریایی واقع در محدوده انتشار آلودگی وارد شده که یک تهدید ذخیره گاهی محسوب می شود.

مسیحی تازیانی یادآور شد: پس از تکمیل تحقیقات و جمع آوری کامل اطلاعات، موضوع به سازمان محیط زیست گزارش خواهد شد و سازمان درباره مسیر پیگیری حقوقی یا قضایی برای برآورد و جبران خسارت وارد شده ، تصمیم گیری خواهد کرد.

حادثه خارج از حوزه مسئولیت پخش فرآورده های نفتی است

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه هرمزگان نیز در پاسخ به پیگیری های ایرنا ، این حادثه را خارج از حوزه مسئولیت این شرکت اعلام کرد.

احمد سالاری فر در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: کارشناسان این شرکت از نخستین ساعات وقوع حادثه در راستای همکاری و تعامل و برای کمک به کاهش حجم آلودگی همراه نیروهای عملیاتی سایر بخش ها بودند اما لوله شکسته شده در اختیار شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه هرمزگان نیست.

وی اظهار کرد: طبیعی است که در این شرایط شرکت اطلاعاتی نیز درباره جزییات حادثه و حجم آلودگی ندارد و اداره کل محیط زیست را برای پاسخ استعلام به شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه خلیج فارس (به عنوان مرجع مسئول و ذیصلاح) ارجاع داده است.