ضرورت توانمندسازی دانشجومعلمان/روش‌های گذشته برای تربیت دانش‌آموزان موثر نیست

تهران - ایرنا - معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان گفت: روش‌های گذشته برای تربیت دانش‌آموزان کنونی موثر نیست و دانشجومعلمان باید در حوزه پرورشی در ساحت‌های ۶ گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توانمند شوند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی مبشری در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره توانمندسازی دانشجومعلمان در رشته پرورشی اظهار داشت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تکلیف کرده که معلمان باید دارای توانمندی‌های خاص متناسب با نیازهای دانش‌آموزان باشند.

وی افزود: یکی از ساحت‌های ۶ گانه سند تحول بنیادین اعتقادی است؛ بنابراین تسلط به قرآن برای دانشجومعلمان به‌ویژه در امور تربیتی ضروری است زیرا همه مشکلات در جامعه اسلامی به دوری از قرآن مربوط می‌شود.

آشنایی دانشجومعلمان با مبانی دینی

مبشری با بیان اینکه دانشجومعلمان از میان فعالیت‌های مختلف درنظر گرفته شده یکی را انتخاب می‌کنند، گفت: موضوع بینش مطهر و آشنایی با سیر تفکرات شهید مطهری از جمله دیگر برنامه‌ها است. معلم باید در وهله نخست خود با مبانی دینی آشنا باشد تا بتواند تبیین درستی از موضوعات داشته باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان گفت: امروز شبهات زیادی علیه باورها و اعتقادات میان جوانان ما ایجاد می‌کنند و چنانچه معلم نتواند پاسخگوی دانش‌آموزان باشد در عمل جدایی فرزندان ما از دین و آیین رخ می‌دهد؛ بنابراین توانمندسازی معلمان در این حوزه ضروری است.

ضرورت توانمندسازی دانشجومعلمان/روش‌های گذشته برای تربیت دانش‌آموزان موثر نیست

توانمندسازی دانشجومعلمان در ساحت زیباشناختی

مبشری افزود: توانمندسازی معلمان در همه ساحت‌های سند تحول بنیادین از جمله زیباشناختی نیز انجام می‌شود زیرا مسئول امور تربیتی باید با هنرهای مختلف از جمله گرافیک، خط و خوشنویسی و نقاشی آشنایی کامل داشته باشد همچنین آموزش فعالیت‌های دیگر مانند فیلم‌سازی، کارگردانی، انیمیشن‌سازی و مسائلی از این دست هم برای دانشجومعلمان در نظر گرفته شده که با ورود دانشجومعلم به فضای کار بتواند به راهبری و راهنمایی صدها دانش‌آموز در یک مدرسه بپردازد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: در حوزه آسیب‌های اجتماعی ضرورت دارد که دانشجومعلم بیاموزد در مبارزه با دشمنانی که مواد مخدر را در کشور گسترش می‌دهند، دانش‌آموزان خود را واکسینه کند همچنین نیاز است معلمان در حوزه‌های مختلفی از جمله امداد و نجات هم آموزش ببینند زیرا کشور ما حادثه خیز است و انجام کمک‌های اولیه باید برای معلم آشنا باشد تا زمانی که در شرایط قرار گرفت، بتواند برای اهالی روستا، منطقه و دانش‌آموزان به عنوان یک مرجع عمل کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: این امور به همه دانشجومعلمان اختصاص دارد اما امور تربیتی را به صورت ویژه می‌بینیم بنابراین همه دوره‌ها برای همه دانشجومعلمان است.

مبشری افزود: برای دانشجویان امور تربیتی، اردوهای یک روزه برگزار می‌کنیم و از افراد با تجربه هم برای حضور در این اردوها دعوت می‌شود و درنتیجه با ایجاد یک شبکه‌سازی، تجربیات در اختیار دانشجومعلمان قرار می‌گیرد و باعث می‌شود که اگر آنها هم در حین کار با مشکلی مواجه شدند، بتوانند با معلمان مشورت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha