نورالله عباسی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: مصوبه هیات دولت در قالب احیای خلیج گرگان و پروژه علاجبخشی این پهنه آبی برای اجرا به سازمان بنادر و دریانوردی ابلاغ شد و بلافاصله قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا به عنوان متولی اجرا، مسوولیت انجام این طرح را برعهده گرفت.
مدیر بنادر و دریانوردی گلستان گفت: در این قرارداد قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار با اعتبار ۲ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال، یک میلیون و ۱۶۰ هزار مترمکعب از پهنه خلیج گرگان به طول ۸.۸ کیلومتر از سمت دریای خزر و کانال آشوراده به سمت بندرترکمن و جزیره آشوراده را لایروبی خواهد کرد.
عباسی ادامه داد: با گذشت ۶ ماه از آغاز عملیات اجرایی پروژه، تاکنون هزار میلیارد ریال جذب شده و تلاش برای تخصیص هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال باقیمانده این اعتبار ادامه دارد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین تاکنون ۱۱۵ هزار و ۸۷۲ مترمکعب دایک (محل دپوی مواد حاصل از لایروبی) و هزار و ۲۶ متر طول تراورس (دیواره حفاظتی) در این پروژه ایجاد شده است.
مدیر بنادر و دریانوردی گلستان گفت: ۱۳ دستگاه بیل مکانیکی، ۲۱ دستگاه کمپرسی و سه دستگاه لودر در محل اجرای پروژه مشغول لایروبی هستند.
عباسی در ادامه به ترمیم و بازسازی بنادر ترکمن و گز اشاره کرد و گفت: در اوایل امسال عمق پایه اسکله بندرترکمن بسیار کم بود که با لایروبی انجام شده، امکان پهلوگیری قایق تفریحی تا عمق ۲ متر فراهمشده است.
وی افزود: برای اسکله بندرگز هم سازمان بنادر و دریانوردی حدود ۱۰ میلیارد ریال تخصیص داده و در حال انجام تشریفات مناقصه آن هستیم.
مدیر بنادر و دریانوردی گلستان گفت: برای تامین و دسترسی به عمق کافی در این منطقه، باید سازه اسکله را حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ در عمق خلیج ادامه دهیم تا بتوانیم به آب مناسب دسترسی پیدا کنیم.
عباسی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه امسال ۱۲۵ هزار و ۳۲۵ نفر در قالب مسافرین دریایی، از قایقهای اسکلههای بندرترکمن و بندرگز استفاده کردند که این آمار در مدت مشابه سال قبل ۷۸ هزار و ۸۴۲ نفر بود.
پس از حضور آیتالله سیدابراهیم رییسی در خلیج گرگان در اسفند ماه سال ۱۴۰۰، وی دستور فوری آغاز لایروبی و رسوببرداری از کانالهای سهگانه منطقه را صادر کرد و پس از مدت کوتاهی با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مجری و قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا به عنوان پیمانکار، مرحله نخست این عملیات آغاز شد که برای انجام آن از اواخر مرداد ماه چندین دستگاه ماشین آلات سنگین برای لایروبی وارد کانال آشوراده شدند.
با وجود توجه دولت سیزدهم به مطالبه مردم گلستان برای نجات خلیج گرگان، مدنظر قرار دادن پایش لحظهای تغییرات خلیج گرگان و استفاده از این دادهها در اجرای طرحهای نجاتبخشی، همراه کردن جوامع محلی برای مشارکت و استفاده از ارتباطات بینالمللی در سطح ملی و استانی به ویژه با کشورهای همسایه خزر و به ویژه روسیه مورد تاکید علاقهمندان به محیط زیست است.
خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.
این پهنه سالهاست که گرفتار چالشهایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بیرویه، لایروبی نکردن کانالهای آبرسان، افزایش تعداد آببندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدیتر کرده است.
نظر شما