نکوداشت مفاخر عامل ماندگاری فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است

بجنورد-ایرنا- معاون علمی، پژوهشی انجمن آثار و  مفاخر فرهنگی کشور گفت: نکوداشت مفاخر و نخبگان از عوامل انسجام ملی است و موجب مانایی فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کاوه خورابه روز یکشنبه در آیین نکوداشت آیت الله محمدتقی بجنوردی در بجنورد اظهار کرد: سرزمین کهن ایران هم شخصیت های برجسته بسیاری را پرورش داده که هر یک در زمان خود بنیانگذار تحول خاصی در کشور و حتی در سراسر گیتی بوده اند.

وی با بیان اینکه می‌توان بزرگداشت و نکوداشت چهره های هنری را شهر به شهر اجرا کرد، افزود: برنامه های هنری با محوریت بزرگان موسیقی و شعر و ادب نه تنها با احیای جنبه های مختلف هنر می انجامد بلکه بر مشارکت و همت بیشتر جوانان در فعالیت های هنری تاثیر می گذارد.

معاون علمی، پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور افزود: آیین های تکریم و نکوداشت گام مهم و موثری برای معرفی فرهنگی غنی و هویت اصیل مناطق ایران است.

وی اضافه کرد: این انجمن پیگیر است تا گرامیداشت مفاخر در استان های مختلف برگزار شود و در یک سال گذشته بیش از ۱۰ رویداد بزرگداشت مفاخر استان های مختلف برگزار شد و امسال هم ۱۰ رویداد برای معرفی و بزرگداشت مشاهیر، هنرمندان و مفاخر برگزار می شود.

خورابه خاطرنشان کرد: حقیقت اندیشه اندیشمند هرگز خاموش نمی شود و این نکوداشت سنت مبارکی است که مورد توجه قرار گرفته است.

آیین نکوداشت آیت الله محمدتقی بجنوردی همزمان با ۱۱۰ امین سال وفات این عالم ربانی و در سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در کمپ پتروشیمی بجنورد برگزار شد.

آیت الله شیخ محمد تقی بجنوردی فرزند حسین بن محمد علی بن صادق بن محمد بن اسماعیل است که به قولی از سرزمین بحرین به خراسان مهاجرت کرد و شیخ در بجنورد و در حدود دهه سوم قرن سیزدهم هجری ولادت یافت.

تحصیلات مقدماتی این عالم ربانی در بجنورد و مشهد بود و در حدود ۲۰ سالگی به حوزه نجف عزیمت کرد و در سال های تا ۱۲۶۲ تا ۱۲۶۶ هجری قمری نزد شیخ محمد حسن نجفی (صاحب جواهر) تحصیل کرد.

او با رحلت آن مرجع بزرگ دینی، طی سال های ۱۲۶۶ تا ۱۲۸۸ نزد شیخ مرتضی انصاری به ادامه تحصیل پرداخت و به درجه اجتهاد نایل شد. در حدود سال ۱۲۸۵ بنا بر اختلاف با یار محمد خان سهام الدوله حکمران بجنورد به مشهد مهاجرت کرد.

شیخ محمدتقی بجنوردی در شب ۱۴ صفر ۱۳۱۴ در شهر مشهد درگذشت و در دارالسیاده صفه دست چپ، پیوسته به در مسجد گوهرشاد به خاک سپرده شد.

آیین نکوداشت آیت الله محمدتقی بجنوردی همزمان با ۱۱۰ امین سال وفات این عالم ربانی در ۲۷ آذر ماه و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha