به گزارش ایرنا از سازمان فناوری اطلاعات ایران، «حامد منکرسی» معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی در نشستی که در پژوهشکده سیاستگذاری شریف برگزار شد با اشاره به اقدامات حمایتی وزارت ارتباطات در این زمینه اظهار داشت: با توجه به اهمیتی که دولت سیزدهم برای موضوع اقتصاد دیجیتال قائل است، کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال تشکیل شد. ذیل این کارگروه که با حضور دستگاههای دولتی تشکیل شد، ۹ کارگروه از جمله کارگروه پلتفرمها تشکیل شد که دبیرخانه آن را سازمان فناوری اطلاعات ایران به عهده گرفت. در این دبیرخانه با دعوت از ذینفعان حوزه از جمله سازمان نظام صنفی رایانهای کشور، اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی و بخش خصوصی چالشهای موجود مورد شناسایی قرار گرفت که موجب ارائه راهکارهایی در این زمینه شد.
منکرسی اقدامات این کارگروه را چنین تشریح کرد: چگونگی ورود کسب و کارهای دیجیتال به بورس و برداشتن موانع موجود در این مسیر از جمله موضوعاتی است که در کارگروه پلتفرمها به آن پرداخته شده است. موضوع بعدی، تنظیمگری پلتفرمها و پیامرسانهای داخلی است که به دلیل تعارض منافع، چالشهای زیادی را در بردارد. در این راستا با توجه به نقش جدیدی که برای سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان رگولاتور در حوزه فناوری اطلاعات در نظر گرفته شده است، برای حفظ منافع فعالان حوزه، تلاشهای بسیاری را انجام دادیم.
وی همچنین تصویب «آییننامه حمایت از توسعه سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال» را از جمله دستاوردهای دولت در زمینه رشد و توسعه اقتصاد دیجیتال دانست و در خصوص خدمات حمایتی آن گفت: در این آئیننامه به عهده هفت دستگاه اجرایی، تکالیفی گذاشته است و ۱۰ دستگاه نیز به عنوان همکار معرفی شدهاند که در مجموع شامل دستگاههایی مانند بانک مرکزی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان امور مالیاتی کشور، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت صمت، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر نهادهاست. خدمات متنوع پرداخت، بستههای حمایتی تبلیغاتی شامل پیامک، سنجاق شدن در سکوها و غیره، خدمات لجستیکی و حمل و نقل کالا، ارایه خدمات زیرساختی و فنی، مشوقهای مالیاتی مختلف برای کسب و کارهای خاص، اعطای تسهیلات، تخصیص نشان هویتی تایید شده و سایر موارد از جمله حمایتهایی هستند که توسط دستگاههای دولتی و سکوها به کسب و کارهای اینترنتی ارائه میشود.
نظر شما