۷۵ درصد تلفات جانی تصادفات در جاده‌های اصلی است/ افزایش ۱۴ درصدی فوتی‌ها

تهران - ایرنا - رییس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه ۳۴ درصد تصادفات در راه های اصلی است، گفت: ۷۵ درصد تلفات جانی تصادفات نیز در این مسیرها صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار سید کمال هادیانفر روز سه شنبه در یک نشست خبری اظهارداشت: هم اکنون ۲۹۳ هزار و ۱۶۹ کیلومتر طول راه های کشور است که ۹ درصد این مسیرها معادل ۲۵ هزار کیلومتر راه اصلی است که متاسفانه ۷۵ درصد تلفات جانی تصادفات در این مسیرها است.

میزان ترددها افزایشی است

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد میزان ترددها افزایش یافته است، گفت: در سال های اخیر به واسطه ویروس کرونا میزان ترددها کاهشی بوده اما در حال حاضر حجم ترددها به ویژه در شهرهای بزرگ از جمله گردشگری و زیارتی افزایشی است.

سردار هادیانفر موضوع تصادفات را بسیار مهم اعلام کرد و ادامه داد: در شاخص های بهداشت جهانی نیز به این موضوع توجه جدی شده که در کشور هشت دستگاه از جمله وزارت راه ، بهداشت و کشور نقش جدی دارند.

وی با بیان اینکه پلیس مسئول پیشگیری از تصادفات نیست، گفت: بر اساس قانون ما مسئول رسیدگی به تصادفات هستیم، امروزه ۵۱ درصد از تصادفات در دم فوتی دارند و باید نقش سازمان‌های دخیل در این امر بررسی شود و البته ۴۳ درصد از فوتی‌های تصادفات در بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: ۶ درصد از فوتی‌های تصادفات در حین انتقال جان خود را از دست می‌دهند که این موضوع امکان دارد به دلیل نبود بالگرد و آمبولانس و یا دور بودن مراکز درمانی باشد، همچنین در هفت ماهه سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۰ هزار و ۲۵۶ نفر جان خود را از دست دادند و در هفت ماهه امسال ۱۱ هزار و ۷۳۴ نفر یعنی ۱۴ درصد افزایش فوتی‌ها را داشتیم حتی مجروحین تصادفات هم ۲۱ درصد افزایش داشتیم و این یعنی امسال ۲۲۸ هزار نفر در تصادفات رانندگی مجروح شدند.

افزایش ۱۴ درصدی فوتی‌ها در ۱۲ سال گذشته بی‌سابقه است

سردار هادیانفر تاکید کرد: دولت توجه‌ای که باید در حوزه تصادفات داشته باشد را ندارد و این افزایش ۱۴ درصدی فوتی‌ها در ۱۲ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

به گفته وی، ۵۱ میلیون و ۳۴۴ هزار راننده در کشور داریم که ۳۸ میلیون و ۵۳۵ هزار وسیله نقلیه شماره گذاری شده همچنین در صدور گواهینامه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ درصد و در شماره گذاری موتورسیکلت ۳ درصد رشد داشتیم.

وی تاکید کرد: ما با حداکثر توان کار می کنیم اما پلیس به تنهایی نمی تواند در کاهش تصادفات موثر باشد هر نفر که در تصادف جان خود را از دست می دهد حدود هشت میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کشور ضرر وارد می شود که اصرار ما بر این است که دولت سیزدهم که دولت مردمی است به مقوله تصادفات توجه کند.

سردار هادیانفر با بیان اینکه برخی از استانهای کشور به قدری پهناور است که ما پلیس راه شمال و جنوب ایجاد کردیم، گفت: ۱۴ درصد افزایش در تصادفات در این هفت ماهه بسیار زیاد است و باید یک گام جدی در این زمینه دولت بردارد و ما اعلام خطر در این حوزه می کنیم.

وی با اشاره به نصب سپر جلو و عقب در کامیون ها نیز گفت: در حال حاضر نوع ساختار کامیون به صورتی است که در تصادفات خودرو به طور کامل زیر کامیون می رود و تقریبا همه سرنشینان خود را از دست می دهند اما رانندگان کامیون را مکلف کردیم که این سپرها را در عقب و جلوی تریلی و کامیون نصب کنند تا خسارت ناشی از این نوع تصادفات کاهش پیدا کند.

به گفته رییس پلیس راهور فراجا، در برخی از مسیرها همچون مسیرهای شمالی ۸۳ درصد جانباختگان عابران پیاده و راکبان موتورسیکلت هستند و باید به این موضوع توجه شود ما این روند افزایش ۱۴ درصد را تحلیل کرده ایم و سه برنامه در پیش داریم و اگر با همین روند پیش برویم پیش بینی ۲۰ هزار جان باخته تا پایان سال داریم و به هشت سال گذشته باز خواهیم گشت و اگر توجه کنیم و اقدامات لازم را در حد توان حداقل انجام دهیم می توانیم آمار جانباختگان را همان حدود ۱۶ هزار نفر حفظ کنیم.

تا این لحظه هیچ تغییر جدی در کیفیت و ایمنی خودروهای مونتاژ و تولید داخل ندیده ایم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما تا این لحظه هیچ تغییر جدی در کیفیت و ایمنی خودروهای مونتاژ و تولید داخل ندیده ایم، گفت: اگر چه سه سال پیش تولید پراید با پیگیری های فراوان متوقف شد اما ما تا سالها این اثرات منفی را در کشور ملاحظه می کنیم به عنوان مثال خودرو پیکان چندین سال است که در کشور تولید نمی شود اما در برخی شهرها این خودرو همچنان وجود دارد.

سردار هادیانفر با بیان اینکه ما از دولت و مجلس برنامه کوتاه مدت جدی اثربخش و پایدار در موضوع خودرو درخواست داریم، گفت: در موضوع واردات هم اگر حمایت کردیم بر این اساس بود که خودروی کم مصرف و ایمن وارد شود اما اگر بنا به واردات خودرو هندی است همان پراید تولید شود بهتر است.

وی با اشاره به وضعیت بد اسقاط خودرو نیز گفت: وضعیت اسقاط اصلا خوب نیست نه تنها در این دولت بلکه در دولت گذشته هم همین وضعیت بود، سن فرسودگی وسیله نقلیه باطل شده و با یک معاینه فنی ساده خوردو سالها می تواند بچرخد هیچ خروجی نداریم از این طرف خودرو وارد چرخه ترافیک شده متاسفانه آنچه براساس قانون روزانه ۵۰ هزارتومان برای عدم معاینه فنی جریمه می شود و باید تسهیلات و شرایط لازم ایجاد شود و موضوع اسقاط بسیار مهم است که باید حتما جدی گرفته شود.

سردار هادیانفر با اشاره به تسهیل در دریافت گواهینامه موتورسیکلت سواران گفت: در این بخش با کاهش فرآیندی که ایجاد کردیم با کاهش قیمت می توانند به راحتی گواهینامه بگیرند و تقریبا در مدت کوتاه می توانند اقدام کنند که بزودی این طرح بصورت آزمایشی در چند استان کشور اجرا می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آنچه که باعث نگرانی است هنوز ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها است همچنین ۳۳ درصد تصادفات در جاده‌ها واژگونی است که مهمترین عامل آن خستگی و خواب آلودگی و عدم توجه به جلو است.

سردار هادیانفر با اشاره به نقاط حادثه خیز نیز گفت: ۲ هزار ۸۵۲ نقطه حادثه خیز همچنان در کشور داریم که برخی خیلی کشنده است، شدت تصادفات در جاده بسیار بالا است همچنین در شهرها یک هزار و ۹۳۸ نقطه حادثه خیز در شهرها داریم.

وی گفت: به ماموران تاکید کردیم رانندگان را جریمه بی خودی نکنند و رعایت حال رانندگان را داشته باشند اما درخصوص تخلفات حادثه ساز بدون اغماض برخورد می کنیم.

سردار هادیانفر تاکید کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی از محل جرایم هیچ درآمدی ندارد و این پول ۱۰۰ درصد به خزانه واریز می شود و هیچ نفعی نمی بریم.

وی با اشاره به اقدامات هیات های رسیدگی به تخلفات رانندگی نیز گفت: ۴۵۰ هزار اعتراض داشتیم که درخواست بخشودگی جرایم دارند یعنی تخلفی که مرتکب شده اند را قبول دارند چرا که خطای سیستم کمتر از پنج درصد است همچنین ۳۴ هزار و۸۸۸ گواهینامه داریم که ۶ هزار و ۵۰۰ گواهینامه ضبط شده که تقریبا ۱۳۴ هزار نفر مشمول جرایم بیش از یک میلیون تومان هستند که اگر این افراد به همراه خانواده در جاده باشند خودروشان توقیف نشود و تاکید می کنیم در فرصت مناسب پرداخت کنند و این شرایط ایجاد کردیم که به صورت خرد خرد این مبلغ را پرداخت کرده تا جریمه شان کاهش پیدا کند.

به گفته رییس پلیس راهور فراجا، تقریبا یک میلیون و ۱۵ هزار نفر گواهینامه جدید دریافت کرده و به مدت یکسال در جاده اجازه تردد ندارند که در مجموع یک میلیون و ۳۸۰ هزار و ۴۳۵ گواهینامه اعم از نوع شماره المثنی و تعویضی است.

وی ادامه داد: ۸۵۲ هزار و ۴۵۸ دستگاه در این هشت ماهه پلاک نوشماره است که در مجموع یک میلیون و ۲۲۷ هزار و ۲۴۵ دستگاه در تعویض پلاک و اسقاط است، در حال حاضر ۲۹ هزار گواهی اسقاط صادر می شود اما در واقعیت خودرویی از رده خارج نمی شود و ما این عدد را قبول نداریم چراکه صرفا یک گواهی است.

هادیانفر در خصوص ترخیص خودروها نیز گفت: با تلاش های صورت گرفته در حال حاضر ۸۶ هزار خودرو در پارکینگ است ۳۶ درصد آن برای پرونده های حقوقی است ۱۴ درصد در تصادفات فوتی و جرحی نقش داشته همچنین ۱۲ درصد سن فرسودگی شدید دارند ۱۱ درصد در تصادفات شدید بودند و ۸ درصد اسناد مالکیتی ندارد، هیچ کسی برای موضوعات مرتبط با راهور معطل ترخیص خودرو نیست همچنین ۲۸۰ هزار موتورسیکلت به صورت رسوبی باقی مانده که ۷۰ درصد در سن فرسودگی شدید هستند ۱۷ درصد تصادفات فوتی و جرحی ۶ درصد مشکل اسناد مالکیتی دارند.

۸۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی تهران فرسوده است

وی با بیان اینکه امروز متوسط سرنشینان وسایل نقلیه در هر خودرو یک و نیم نفر به ازای هر وسیله است، گفت: این یعنی بیشتر از ۷۰ درصد وسایل نقلیه ما تک سرنشین هستند. حتی تاکسی‌ها هم دیگر یک مسافر سوار می‌کنند که همین موارد موجب آلودگی هوا می‌شود.

هادیانفر با بیان اینکه در تهران ۸۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده است، گفت: در کل کشور ۳۳ درصد از وسایل نقلیه ما در سن فرسودگی دارد که البته آمدند و گفتند دیگر سن فرسودگی مطرح نیست و با یک معاینه فنی کار را حل کردند.

وی با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی کشور و بخش زیادی از اتوبوس‌ها و کامیون‌هایی که تردد می‌کنند فرسوده است، افزود: موتورسیکلت‌ها هم آلایندگی دارند کیفیت سوخت هم هست و موارد دیگر که باید اعلام کنم آلودگی هوا با جلسه حل نمی‌شود این موارد مشکلاتی است که وجود دارد و باید بروند و اصلاح کنند.

رییس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه همچنان بیش از یک هزار و ۳۰۰ نقطه حادثه خیز در شهرها، ۲ هزار و ۸۰۰ نقطه حادثه خیز در جاده‌ها داریم، گفت: موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه دولتمردان قرار بگیرد.

وی در خصوص اعتبار پنج هزار میلیاردی برای ایمن سازی جاده‌ها نیز گفت: تا این لحظه هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده، وزارت راه می‌گوید ما با الگوی ریاضی نقاط نا ایمن را شناسایی می‌کنیم اما حرف ما این است که این موارد به الگوی ریاضی احتیاجی ندارد، ۱۰ سال در یک سری از نقاط مدام حوادثی رخ داده که اینها نشان می‌دهد آن یک نقطه حادثه ساز است و باید اینها رفع شود.

هادیانفر با بیان اینکه بعضی از راه‌های جدید ما هم نقاط حادثه ساز دارد، افزود: من نمی‌ دانم چرا این مبلغ پنج هزار میلیارد تومان تامین نشد اما اینکه باید فرمول معرفی شود بهانه‌هایی است برای پول ندادن چرا که اواخر اسفند ماه سال گذشته رییس جمهور دستور داد که پول بدهید اما پس از گذشت ۱۰ ماه پول نمی‌دهند و می گویند نقطه حادثه خیز را تعیین کنید، این نقاط کاملا مشخص است اما اگر می‌خواهید بدانید وضعیت محور قائم به بیرجند، محور سربیشه، محور اهواز به خرمشهر، محور تبریز به بازرگان، محور مراغه به هشترود، اینها چه شد، مگر ما اعلام نکردیم اینها باید ایمن سازی شود چرا کاری نشده است.

وی در خصوص قانون جلوگیری از تردد خودروهای تک سرنشین نیز گفت: چنین قانونی وجود ندارد، البته موضوعاتی مطرح شده اما باید در شورای ترافیک مجوزهای مربوط به آن اخذ شود. 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha