به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد رستگاری روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران به مناسبت هفته حمل و نقل ( ۲۶ آذرماه تا یکم دیماه) با بیان اینکه وضعیت راههای روستایی استان مناسب نیست، افزود: این موضوع نیازمند ترمیم جدیتری است.
وی اعتبارات حوزه راههای روستایی را بسیار ناچیز خواند و اظهار کرد: تنها مسیر ساماندهی راههای روستایی استفاده از ظرفیت قانون مالکانه معادن به ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای است که هنوز در استان محقق نشده که در این زمینه مسوولان ارشد و دیگر مسوولان به طور جد پیگیری تحقق این قانون هستند.
رستگاری با بیان اینکه اجرای قانون یاد شده برای استان های یزد و کرمان عدد قابل قبولی است، زیرا هر ۲ استانی معدن خیز هستند، ادامه داد: بخش عمده ای از مشکلات راههای روستایی بخاطر تردد معادن است و واقعیت این است که معادن بخش زیادی از شبکه های جاده ای استان را تحت ثاتیر قرار داده و با توجه به پراکندگی و توسعه معادن در استان، خرابیهای آسفالتی در استان بصورت تصاعدی در حال افزایش بوده و این بسیار آزار دهنده است و هزینه های زیادی بر حاکمیت تحمیل می کنند.
رفع ۹۵ درصد نقاط حادثه خیز در استان
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان یزد با اشاره به نقاط حادثه خیز استان گفت: آخرین پایشها در این مورد مربوط به سال ۱۳۹۴ که حدود ۱۵۵ نقطه حادثه خیز در استان شناسایی شد که ۹۵ درصد این نقاط در استان رفع شده است.
وی اظهار کرد: تلاش بر این است در حوزه راهداری، نگهداری بهینه راهها و کاهش نارضایتیهای مردم و کاربران جادهها رفع شود.
یزد از لحاظ تراکم جاده ای در رتبه ۱۷ کشور
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد با بیان اینکه این استان در کاهش تصادفات جادهای در رتبه چهارم کشور قرار دارد که جایگاه خوبی است، افزود: همچنین استان از بُعد تراکم جاده ای در رتبه ۱۷ کشور قرار دارد.
وی به راه های روستایی استان اشاره کرد و افزود: در این حوزه تعداد فوتی ها نسبت به تراکم شبکه جاده ای تقارن دارد و از لحاظ تراکم جاده ای در محورهای راههای روستایی، استان در رتبه ۱۷ کشوری قرار دارد.
استان یزد در کاهش تصادفات جادهای در رتبه چهارم کشور قرار دارد که جایگاه خوبی است و از بعد تراکم جاده ای در رتبه ۱۷ کشور قرار داردرستگاری ادامه داد: همچنین از لحاظ تعداد فوتی در محورهای راههای روستایی استان در رتبه ۱۸ کشور قرار دارد که در این شاخص در وضعیت نامناسب قرار داریم که باید اقدامات ویژه ای در این زمینه صورت گیرد.
۶۰ درصد فوتی تصادفات به علت خواب آلودگی
وی گفت: بالای ۶۰ درصد از فوتیها به دلیل تصادف ناشی از خواب آلودگی است و ملایمسازی شیبهای شیروانی راهها و کاهش نقاط حادثه خیز همه برای جبران خطای انسانی در رانندگی است.
فعالیت ۱۴ مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی در استان
وی با اشاره به مجتمعهای خدماتی رفاهی بین راهی در استان افزود: از ابتدای امسال درگاه صدور مجوز در این حوزه به میراث فرهنگی واگذار شده ولی نظارت بر مجتمعهای مربوط به سالهای گذشته یا در حال ساخت است، همچنان از سوی این اداره کل پیگیری و نظارت می شود.
رستگاری تعداد مجتمع یاد شده در استان را ۱۴ باب بیان کرد و گفت: این رقم در سال ۹۵ سه مورد بود و اکنون هم چهار مجتمع دیگر در حال ساخت است که تا یکسال آینده به بهره برداری می رسد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد اضافه کرد: وجود مراکز خدمات رفاهی بین راهی علاوه بر فرآهم آوردن امکان استراحت برای رانندگان و همراهان آن، باعث ارتقا سطح ایمنی راه و کاهش تصادفات در جاده می شود.
از مجموع راه های استان یزد ، ۷۲۶ کیلومتر بزرگراه،۶۴۰ کیلومتر راه اصلی، ۹۶۱ کیلومتر راه فرعی و دو هزار و ۲۷۴ کیلومتر راه آسفالته روستایی است و یزد در طول بزرگراه ها رتبه هشتم ، طول راه های شریانی رتبه ۱۰ ، طول راه های اصلی رتبه ۱۴ ، طول راه های فرعی رتبه ۱۵ و طول راه های روستایی رتبه ۲۲ کشوری را دارد.
نظر شما