چتر سرخ زندگی به وسعت ایران

۳۰ آذر ۱۴۰۱، ۱۱:۰۳
کد خبر: 84975621
چتر سرخ زندگی به وسعت ایران

تهران - ایرنا - فصل سرما که می‌شود همه به فکر پناهگاه امن و گرم هستند و نیازمند چتری که از آنها حمایت کند و این بار هموطنان نوعدوست در فصل سرد سال با گشودن چتر سرخ زندگی به وسعت ایران و با اهدای خون خود نجات دهنده جان بیماران نیازمند به خون خواهند بود.

نیاز به خون یک نیاز همیشگی است و هیچ جایگزینی برای خون تا کنون نیامده است، بیمارانی هستند که به طور مستمر نیازمند به دریافت خون و فرآورده‌های خونی هستند و در کنار آن مادران باردار که منتظر تولد نوزاد هستند و بیماران در معرض اعمال جراحی که به خون نیاز دارند و در این میان سازمان انتقال خون تنها متولی تامین خون و فرآورده‌های خونی مورد نیاز آنهاست، تا در هر زمانی، خون و فرآورده های آن را با بالاترین کیفیت تامین کند.

حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸ سال تمام و حداکثر سن ۶۰ سال تمام است همچنین حداکثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰ سال است و برای دفعات بعدی، سن اهداکننده مستمر (با سابقه حداقل ۲ بار اهدای خون در سال) حداکثر ۶۵ سال است و خانم ها هر چهار ماه یک بار و در سال در مجموع ۳ بار و آقایان هرسه ماه یک بار و در مجموع ۴ بار در سال می توانند خون اهدا کنند.

بیشترین میزان اهداکنندگان خون در سنین میانسالی قرار دارند با رسیدن به سن ۶۰ سالگی به مرور از چرخه اهدای خون خارج می شوند و همچنین بانوان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند میزان استقبال آنها برای اهدای خون کمتر از حد انتظار است و از سویی هم جوانان که می توانند سال ها اهدا کننده خون باشند هم استقبال کمتری برای اهدای خون دارند.

چتر سرخ زندگی به وسعت ایران

هرساله با شروع فصل سرما استقبال برای اهدای خون کاهش می یابد

مدیرکل دفتر روابط عمومی، جذب و نگهداری اهدا کنندگان، سازمان انتقال خون گفت: هرساله شروع فصل سرما میزان استقبال برای اهدای خون به دلیل سرما، ترافیک، آلودگی هوا و بیماری های تنفسی کاهش می یابد.

مژده نخلستانی افزود: باید توجه داشت که خون فقط از طریق اهدا کنندگان خون، تامین می شود و همچنین نیاز به خون هم همیشگی است و باید این اقدام خداپسندانه به طورمستمر انجام شود و بنابر این مردم نوعدوست همیشه به فکر بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن باشند ونجات دهنده جان آنها باشند.

هرساله شروع فصل سرما میزان استقبال برای اهدای خون به دلیل سرما، ترافیک، آلودگی هوا و بیماری های تنفسی کاهش می یابد.

وی اعلام کرد: در حال حاضر سطح ذخایر خون در کشور مناسب است، اما برای حفظ این ذخایر اهدای خون باید تداوم داشته باشندو هموطنان اهدای خون را دربرنامه زندگی خود قراردهند.

مدیرکل دفتر روابط عمومی، جذب و نگهداری اهدا کنندگان، سازمان انتقال خون گفت :در زمستان امسال پویشی به نام " چتر سرخ زندگی " راه اندازی شده است که هدف از راه اندازی آن تامین خون مورد نیاز درکشور برای بیماران نیازمندبه خون و فرآورده های آن است.

وی ادمه داد: این پویش از اول دی ماه تا پایان اسفند امسال ادامه داد و هموطنان نوع دوست دراین مدت می توانند با مراجعه به مراکز اهدای خون به کمک بیماران نیازمند به خون بشتابند و همکاران ما در سرتاسر کشور هم در مراکز اهدای خون پذیرای آنها هستند.

چتر سرخ زندگی به وسعت ایران

نخلستانی تاکید کرد: آغاز این پویش با آیین کهن "یلدا" است و که نشان از همدلی و مهربانی های ایرانیان دارد و نشان دهند این است که مردم در هر زمانی به فکر نیازمندان و به ویژه نیامندان به خون هستند، همزمان شده است و بنابراین از هموطنان می خواهیم با پیوستن به این پویش یاری گر سازمان انتقال خون و نجات دهنده جان بیماران به خون باشند.

وی تاکید کرد: دراین پویش سعی شده است که در مناسب هایی که از اول دی تا پایان سال است، از مردم نوعدوست خواسته شود برای اهدای خون اقدام کنند و همچنین در این پویش از ظرفیت های نهادها دستگاه ها و سمن ها، خیریه ها و رسانه ها در جهت تقویت، گسترش و ترویج فرهنگ اهدای خون کمک گرفته خواهد شد.

نخلستانی گفت: هم اکنون میانگین ذخیره خون در مراکز اهدای خون مناسب است، اما نوسانات ناشی از شرایط جوی، ابتلا به بیماری های فصلی، افزایش تصادفات به خاطر لغزنده شدن جاده ها و بارندگی و متعاقب آن تقاضای خون همیشه در این فصل قابل پیش بینی است.

وی نیاز به خون را مستمر و عمر پلاکت را تنها سه روز دانست و گفت: به همین دلیل در فصل سرد از تمامی مردم بخصوص کسانی که در استان های گرم تر ساکن هستند دعوت می کنیم تا برای تقویت شبکه خون رسانی کشور و پیشگیری از هر گونه کاهش ذخایر و نوسان آن در استان های مختلف اهدا کننده باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha