به گزارش ایرنا، محمدرضا یزدیزاده روز سهشنبه در چهارمین نشست تخصصی نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی که با عنوان «مالیات بر ثروت؛ مبانی و کارکردها» با همکاری اندیشکده اقتصاد مقاومتی و پژوهشکده امور اقتصادی وزارت اقتصاد برگزار شد اظهار داشت: ما در بازار خودرو با ۲ نوع تقاضای دلالی و تقاضای مصرفکننده اصلی روبرو هستیم، در این بازار مصرفکننده اصلی وجود ندارد چرا که نیمی از خانوادهها توانایی خرید ندارند و مابقی خانوادهها دارای یک خودرو هستند.
وی افزود: عمده بازار خودرو دلالی است اگر در بازاری که با محدودیت عرضه مواجه بودیم این نوع تقاضای دلالی را با استفاده از ابزار مالیات بر عایدی سرمایه مدیریت میکردیم دلالی و سوداگری از این بازار جمع میشد.
عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی ادامه داد: در دولت گذشته پیشنهاد کردیم که از ابزار مالیات در بازار خودرو استفاده شود بهگونهای که کسانی که خودرو میخرند اگر در سال اول خودرو را بفروشند باید ۹۰ درصد از سود حاصله را مالیات پرداخت کنند و اگر در سال دوم خودرو به فروش رفت ۷۰ درصد از سود حاصله را مالیات بدهد که موردتوجه قرار نگرفت.
وی با بیان اینکه ابزار مالیات بر عایدی سرمایه نداریم گفت: نبود این نوع مالیات ماهیت تورم و دلیل شکاف طبقاتی است.
یزدیزاده ابراز داشت: کشوری هستیم که چهل سال است که سرطان تورم داریم و شکاف طبقاتی روزبهروز بالا رفته است و با ضریب جینی (فاصله طبقاتی) همخوانی ندارد.
وی تأکید کرد: در این چهل سال سرطان را دیدیم؛ ولی هیچ راهی برای اینکه آثار مخرب را کاهش دهیم، انجام ندادهایم درحالیکه باید از ابزار مالیات بهره میبردیم.
عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی با بیان اینکه مالیات مهمترین ابزار مدیریت بازارهای مسکن، خودرو، ارز و طلا گفت: مالیات کارآمدترین ابزار برای سیاستهای اقتصادی است که در تمام دنیا اجرایی میشود.
وی خاطرنشان کرد: کشورهای جهان نیز، تورم و بحران مالی در اقتصاد داشتهاند؛ ولی از ابزار مالیات بهدرستی استفاده کردهاند.
نظر شما