معاون امور دهیاری ها: روستاهای کشور دارای منابع بسیار ارزشمندی هستند

شهرری- ایرنا - معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: اطلاعاتی که وجود دارد نشان می دهد تمام مناطق روستایی کشور دارای منابع بسیار ارزشمندی هستند و شناخت آنها می تواند مشکلات ما را در بخشهای مختلف حل کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمید ملانوری عصر سه شنبه در مراسم اختتامیه دومین دوره آموزشی حکمرانی روستایی و مبانی تسهیلگری در فرمانداری شهرستان ری افزود: دقت کنید من و شما در چه جایگاهی توفیق خدمت یافته ایم، در یک کشور اسلامی که در جای جای آن می توان عطر و بوی شهدا را حس کرد و توفیق خدمت در چنین جامعه را خداوند برای هر کسی نمی دهد از همین رو در هر جایگاهی که هستید قدر بدانید که با چه بهایی این موقعیت را یافته اید.

وی یادآورشد: خاک و محیط روستاها بسیار مقدس و روستاییان مردمی کوشایی هستند، کسانی که زحمت می کشند و کار و تولید می کنند اما شاید در این مسیر کمترین حق الزحمه و دستمزد را دریافت می کنند در چنین محیطی کار کردن بدون شک توفیقی است.

ملانوری اظهار داشت: همه ما می دانیم که حال روستاهایمان خوب نیست و جایی که زمانی کانون تولید بوده، امروز به جایی تبدیل شده که خالی از سکنه است و بسیاری از آسیب ها از جمله حضور اتباع در آن ایجاد می شود.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: بدانید یافته ها و اطلاعاتی که وجود دارد نشان می دهد تمام مناطق روستایی کشور دارای منابع بسیار ارزشمندی هستند و شناخت آنها می تواند مشکلات ما را حل کند.

وی خاطر نشان کرد: دهیاران می توانند با تدبیر چنین فضایی را در روستاها ایجاد و ظرفیت های موجود در آنها را بالفعل کنند و به جایگاه اصلی خود که همان حاکمیت روستا است برسند.

ملانوری ادامه داد: اگر در یک دوره ای منابع مالی پرداختی قانونی حذف شود دهیاران ما چه باید بکنند؟ امروز دهیاری ها معنا و مفهوم دهیاری مستقل و خودکفا را ندارند.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: دهیاران باید برنامه ریزی مناسبی برای دستیابی به منابع درآمدی پایدار داشته باشند که چگونگی دستیابی به این نقطه نیز در این دوره آموزش داده شد.

وی اضافه کرد: به این جمع بندی رسیدیم که اگر بناست در روستا اتفاقی بیفتد بدون شک باید همه عوامل و دست اندر کار را دعوت کنیم و به کار بگیریم و با توجه به ظرفیت قابل توجه مساجد در روستاها، باید مسجد محور باشد و از توان آن بهره گرفت.

ملانوری بیان کرد: عمده مشکل ما در حوزه مدیریت بسیاری جوامع از جمله روستا ها نبود آگاهی نسبت به بهره گیری از منابع و توان موجود در آن جامعه است.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: ظرفیت های بسیار بزرگی در این روستاها وجود دارد اما کسی به سراغ بهره برداری از آن نرفته است.

وی افزود: با وجود توسعه کمی دانشگاه ها امروز ارتباط میان تولیدات علمی دانشگاه ها با نیازهای جامعه برای بهره گیری از ظرفیت های موجود در روستاها در سطح بالایی نیست در حالی که جامعه به خصوص روستاها به توان علمی آنان نیاز دارند.

ملانوری با بیان اینکه ما برای دستیابی به منابع درآمدی پیدار در روستاها برنامه ریزی کرده ایم، اظهارداشت: به هر دهیاری که به شخصه بخواهد برای طرحی در دهیاری سرمایه گذاری کند و آن طرح توجیه داشته باشد یا آن را به صورت مشارکتی اجرا کند، تسهیلات پرداخت می کنیم.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور این تسهیلات را برای طرح های دارای توجیه اقتصادی با سود هشت درصد و دوره تنفس اعلام کرد.

این دوره آموزشی طی چهار روز به صورت حضوری و آنلاین در سطح کشور و با حضور بیش از ۲ هزار دهیار در بخشداری کهریزک شهرستان ری برگزار شد.


اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha