خودستایی به خاطر میراث تورم ۶۰ درصدی/ آقای همتی! از کدام کارنامه دفاع می‌کنید؟

تهران- ایرنا- عبدالناصر همتی که در زمان مدیریتش بر بانک مرکزی بالاترین نرخ تورم تاریخ پس از انقلاب ثبت شد، به تازگی بابت حادث نشدن ابر تورم در کشور در سال‌های مدیریتش از خود ستایش کرده و به جای پاسخگویی نسبت به فجایع رخ داده در دولت قبل، خود را قهرمان معرفی و تلویحاً مردم را مدیون خود خوانده است.

به گزارش ایرنا، همتی رییس کل بانک مرکزی دولت روحانی به تازگی در مصاحبه‌ای با یکی از روزنامه‌های حزب متبوع خود، ادعاهایی در رابطه با عملکرد خود و دولت روحانی مطرح و تلاش کرده خود و دولت گذشته را ناجی اقتصاد ایران معرفی کند.

همتی در این مصاحبه ادعاهای متعدد و البته عجیبی مطرح می‌کند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.

اعتراف به هدر دادن ذخایر ارزی برای پایین نگه داشتن مصنوعی نرخ ارز

رییس کل بانک مرکزی دولت روحانی در این مصاحبه به وضوح به ارزپاشی دولت روحانی و سرکوب مصنوعی نرخ ارز در آن دولت که با هدف دستاوردسازی مصنوعی در انتخابات سال ۹۶ انجام شد اشاره کرده و می‌گوید: «به دکتر روحانی نوشتم با ناترازی که در سیستم مالی و بانک‌های کشور وجود دارد و با نقدینگی متراکم و سیاست غلط تثبیت ارزی، مقدمات شوک ارزی در کشور فراهم است».

بیشتر بخوانید:

همتی با ۶۵.۳ درصد رکورد تورم نقطه به نقطه پس از انقلاب را به نام خود ثبت کرد

طراح بنزین ۵ هزار تومانی نگران سرمایه اجتماعی شد + فیلم و عکس

سلطان چاپ پول

مشکلات ارزی سال ۹۸ نتیجه اعتراضات بنزینی بود اما اغتشاشات اخیر تاثیری در بازار ارز ندارد

رکورددار بالاترین تورم تاریخ پس از انقلاب که آمارهای منفی را سانسور می‌کرد

ابربدهکاران بانکی؛ از پاکت دربسته همتی تا افشای عمومی در دولت سیزدهم

سانسور آمار تورم، تصمیم عبدالناصر همتی بود

گذشته از هدررفت ده‌ها میلیارد دلار ذخایر ارزی کشور برای دو دوره‌ای شدن روحانی، زمینه سازی برای رشد انفجاری و رکوردشکنی‌های پیاپی قیمت‌ها در بازار ارز و در نتیجه شکل گیری انتظارات تورمی غیرمعقول، تبعات شوم همین سیاست‌هایی است که اکنون همتی به آنها اشاره کرده است. تبعات این سیاست‌ها حتی اکنون با گذشت حدود یک سال و نیم از پایان آن دولت هم دیده می‌شود. انتظارات تورمی افسارگسیخته و پیش‌بینی‌های فضایی از نرخ ارز در روزهای اخیر، میراث شومی است که نطفه آن در همان دوران و توسط دولت قبل کاشته شد.

من قهرمانم چون ابر تورم نشد!

رییس کل بانک مرکزی دولت روحانی در ادامه اظهارات خود اعلام کرد: «تاکید کردم که اگر برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم فقط می‌توانیم از بروز ابر تورم جلوگیری کنیم، اما تورم ۵۰ درصدی دور از ذهن نیست».

همتی در این جمله عملاً از تورم بالای دوران مدیریتی خود پرده برداشت در حالی که تا پیش از این گزارش رسمی بانک مرکزی از رکوردشکنی تورم در دوره خود را تکذیب می‌کرد.

همتی البته آمار تورم ۶۰ درصدی تورم در دوره خود را در حالی تکذیب کرد که در دوره وی آمار تورم سانسور شود و مردم از دانستن وضعیت تورمی کشور محروم شدند.

نکته دیگر در رابطه با این سخن همتی، ادعای نجات اقتصاد از ابر تورم است. ادعای نجات اقتصاد ایران البته بارها از سوی دولتمردان سابق مطرح شد. همتی در حالی بابت حادث نشدن ابر تورم در کشور خودستایی می‌کند که با ملاک قرار دادن این تعریف، دولت دهم و سیزدهم در مدیریت تورم عملکردی به مراتب بهتری داشتند و انتقاد همتی از آنها بی‌مبناست.

جالب این که همتی از مدیریت خود و دولت متبوعش بابت حادث نشدن ابر تورم و البته ثبت تورم سالانه ۶۰ درصدی و نقطه به نقطه ۶۵ درصدی خودستایی می‌کند، اما دولت دهم را بابت تورم ۳۵ درصدی سال ۹۲ (زمان تحویل مدیریت کشور به دولت روحانی) و دولت سیزدهم را بابت تک رقمی نکردن میراث تورم ۶۰ درصدی طی یک سال شماتت کرده و می‌کند.

جلوی فروپاشی اقتصادی را گرفتیم!

رییس کل بانک مرکزی دولت روحانی همچنین ادعا کرد: «ما در آن دوره و در فشار حداکثری موجود توانستیم جلوی فروپاشی را بگیریم. اگر گمان کردید که با ۲۰۰ هزار بشکه صادرات نفت آن هم با قیمت بشکه‌ای ۲۰ دلار در شرایطی که کرونا در شدیدترین حالت بروز کرده بود، می‌شد همه قیمت‌ها را ثابت نگاه داشت نادرست فکر کرده‌اید. ما در این شرایط سخت توانستیم جلوی فروپاشی اقتصادی را بگیریم».

همتی در این ادعای خود باز هم از شگرد نخ‌نمای سال‌های گذشته دولتمردان روحانی مبنی بر این که "اگر ما نبودیم، اوضاع بدتر می‌شد" استفاده می‌کند. ادعایی که در صورت پذیرش آن، اساساً باب انتقاد از عملکرد دولت‌ها به کلی بسته خواهد شد، چرا که هر دولتی می‌تواند ادعا کند که اگر نبود، وضعیت به‌مراتب بدتر می‌شد.

سکوت همتی درباره دلایل افت مشکوک فروش نفت و وارد نشدن واکسن کرونا به کشور

علاوه بر این همتی در حالی به کاهش فروش نفت به تنها ۲۰۰ هزار بشکه در روز اشاره می‌کند که اساساً باید پاسخگوی افت شدید فروش نفت به یک‌پنجم دوران تحریم قبلی باشد. افت فروش نفت در سال ۹۹ به تنها ۲۰۰ هزار بشکه در روز در حالی رخ داد که در دوره قبلی تحریم‌ها فروش نفت به طور میانگین روزانه یک میلیون بشکه و در موعد شروع به کار دولت روحانی فراتر از یک میلیون بشکه در روز بوده است. این در حالی است که در دوره دوم تحریم‌ها (سال ۹۷ به بعد) فروش نفت در دوران روحانی به یک‌پنجم دوره قبلی تحریم‌ها کاهش یافت؛ بنابراین عبدالناصر همتی و همکاران وی که باید بابت افت شدید فروش نفت بازخواست شوند، در اظهاراتی طلبکارانه آن را بهانه‌ای برای توجیه ناکارآمدی‌های خود و حتی دلیلی برای ستایش از خود معرفی می‌کنند.

همین وضعیت درباره بحران کرونا نیز صادق است. همتی بدون اشاره به نقش مستقیم خود و همکارانش در اوج‌گیری بحران کرونا، با یادآوری این موضوع انتظار دارد مردم از عملکرد آنان تشکر کنند. ممانعت از ورود واکسن به کشور و بهانه قرار دادن تحریم و FATF در دولت قبل را همه مشاهده کردند.

در مقابل واردات بیش از ده‌ها میلیون دز واکسن کرونا و اجرای واکسیناسیون عمومی و به صفر رساندن شمار فوتی‌های کرونا در دولت سیزدهم با وجود تداوم تحریم و حل نشدن مسئله FATF را همه مردم دیدند و مشخص شد ادعای دولت قبل مبنی بر ناممکن بودن واردات واکسن به دلیل تحریم و FATF دروغی بیش نبوده است.

همین بهانه‌های دروغ بود که باعث تحمیل هزاران فوتی و داغدار شدن هزاران خانواده و همچنین تحمیل چندین هفته تعطیلی اجباری برای کسب و کارهای مختلف و در نتیجه بروز مشکلات اقتصادی برای مردم و کشور شده بود؛ بنابراین در تمامی مواردی که همتی سعی می‌کند از آن برای توجیه خود و دوستانش در دولت قبل یاد کند، مواردی هستند که از قضا باید بابت آن پاسخگو باشند.

همتی همچنین در بخشی از مصاحبه خود می‌گوید: «کاهش ارزش پول کشورها ۲ عامل دارد. یک: درآمد ارزی کم شود، دو: تورم در کشور اتفاق بیفتد».

همتی در حالی این دو عامل را دلیل کاهش ارزش پول ملی عنوان می‌کند که از قضا این دو را با بدترین وضعیت ممکن به دولت سیزدهم تحویل داد، چنانچه طبق اعتراف خود فروش نفت به ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسید و به گواه آمارهای بانک مرکزی تورم به بالاترین رقم پس از انقلاب یعنی ۶۰ درصد در شهریور سال ۱۴۰۰ رسید؛ بنابراین همتی و دوستانش در دولت گذشته بذر کاهش ارزش پول ملی را تا کاشتند به طوری که تا ماه‌ها پس از پایان کارشان، تبعات آن گریبان‌گیر کشور است.

جالب این که همین افراد که مسببان چنین بحران‌هایی هستند، به جای پاسخگویی به پیشگاه ملت، دولت سیزدهم را به خاطر حل نکردن یک ساله این بحران‌ها مقصر می‌دانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha