بیش از ۲۳ هزار ایثارگر درآذربایجان غربی تامین مسکن شده‌اند

ارومیه - ایرنا - مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان غربی گفت:کل تعداد مشمولین خدمات مسکن جامعه هدف در استان ۳۸ هزار و ۸۲۵ نفر هستند که از این تعداد ۲۳ هزار و ۴۸۳ نفر ایثارگر تامین مسکن شده و ۱۵ هزار و ۳۴۲ نفر نیازمند مسکن هستند.

حجت الاسلام والمسلمین داوود میرزایی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با هماهنگی اداره کل مسکن و امور گلزارهای ستاد مرکز، بانک مرکزی و بانک‌های عامل تسهیلات خرید یا ساخت مسکن براساس سرانه مصوب هیات وزیران هر سال بطور میانگین به ۲۳۰۰ نفر جامعه هدف پرداخت می‌شود.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان غربی در خصوص ساماندهی مزار شهدا اضافه کرد: تعداد کل مزار شهدای استان ۹ هزار و ۸۴۰ مزار است که ۹ هزار و ۶۵۰ مزار ساماندهی و مرمت شده‌اند.

حجت الاسلام میرزایی با اشاره به مزارهای نیازمند ساماندهی گفت: ۸۳ مزار شهید در امامزاده بهلول شهرستان خوی نیازمند ساماندهی است که تمامی مصالح مورد نیاز خریداری و از طریق مناقصه تامین شده و به زودی در صورت مساعد بودن هوا ساماندهی خواهند شد

وی یادآور شد: ۱۰۷ مزار در روستاهای ارومیه باقی‌مانده است که ۷۰ مزار در دست اقدام است و پیمانکارش مشخص و در حال اجراست و برای ۳۷ مزار باقی‌مانده از اعتبارات سال ۱۴۰۱ به محض تخصیص اعتبارات عمرانی استانی و مساعد بودن وضعیت جوی اقدام خواهد شد.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان غربی در خصوص تسهیلات اعطایی به جانبازان شیمیایی سردشت افزود: تعداد جانبازان مشمول دریافت خدمات مسکن سردشت یک هزار و ۹۷۳ نفر است که یک هزار و ۳۶۰ نفر خدمات مسکن دریافت کرده و تعداد نفراتی که تاکنون از تسهیلات مسکن بهره مند نشده‌اند ۶۱۳ نفر است البته تعداد کثیری از این عزیزان جانباز زیر ۲۵ درصد بوده و یا جدیدا جانباز شناخته شده‌اند.

وی با بیان اینکه به جانبازان سردشت حقوق و معیشت پرداخت می‌شود، تاکید کرد: به ۷۰۱ نفر آنان حقوق، ۳۷۹ نفر معیشت و به ۳۹۵ نفر حق پرستاری پرداخت می‌شود.

حجت الاسلام میرزایی ادامه داد: همچنین جانبازان شیمیایی شهرستان سردشت از خدمات کلینکی و پاراکلینیکی شبکه بهداشت شهرستان اعم از بیمارستان، درمانگاه، مراکز خصوصی موجود و همچنین خدمات کلینیک مصدومین شیمیایی سردشت به صورت رایگان بهره مند هستند.

وی یادآور شد: در مواردی که امکانات درمانی موجود در شهرستان پاسخگوی نیاز درمانی ایشان نبوده و اعزام به مراکز درمانی تخصصی تر و مجهزتر در مراکز استان یا تهران لازم و ضروری باشد تمهیدات لازم در خصوص پرداخت هزینه‌های ایاب و ذهاب و هتلینگ در ارومیه و تهران با ارایه اسناد مثبت درمانی به عمل آمده که این امر دسترسی سهل و آسان ایشان به خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی تخصصی تر و مجهز را فراهم کرده است.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان غربی اظهار کرد: علاوه بر خدمات فوق الذکر همه ساله برنامه ارزیابی تخصصی سلامت جانبازان شیمیایی با ویزیت پزشکان متخصص و فوق تخصص «ریه، چشم و پوست» اعزامی از مرکز استان یا تهران در محل سردشت انجام می‌شود و جانبازان معزز شیمیایی پلن‌های درمانی مورد نیاز خود را در محل شهرستان دریافت می‌کنند.

حجت الاسلام میرزایی در پاسخ به این سوال که چه میزان تسهیلات اشتغال به جامعه هدف ایثارگران اختصاص می‌یابد و یا پیش بینی شده است، گفت: در سال‌جاری مبلغ مصوب براساس تبصره ۱۶ قانون بودجه برای تسهیلات خود اشتغالی ایثارگران در استان ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که مراحل مقدماتی آن انجام شده ولی هنوز محقق نشده است.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان غربی در خصوص گردآوری اسناد مربوط به مدافعان سلامت و تبدیل آن به اثری ماندگار گفت: برابر لیست ارسال مرکز تعداد شهدای سلامت استان ۲۳ شهید است و براساس تاکید مدیرکل اسناد و انتشارات نسبت به جمع آوری اسناد مکتوب و آثار شهدای سلامت اقدام شده که پس از تشکیل پرونده فرهنگی به آنان و ثبت در فرهنگ اعلام شهدا خواهد شد و همچنین در طرح انجام خاطره نگاری والدین و همسران معظم شهدای سلامت در اولویت قرار گرفته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha