۳ دی ۱۴۰۱، ۱۳:۴۴
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 84978732
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پرواز کم و مسافر زیاد در تنها فرودگاه ایلام

۳ دی ۱۴۰۱، ۱۳:۴۴
کد خبر: 84978732
پرواز کم و مسافر زیاد در تنها فرودگاه ایلام

ایلام - ایرنا - فرودگاه شهدای ایلام به عنوان تنها خط ارتباطی هوایی استان برای جابجایی بار و مسافر چند سالی می شود که با چالش شدید کمبود پرواز و ازدیاد مسافر مواجه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این فرودگاه هرچند یکی از کوچکترین فرودگاه های کشور از نظر مساحت و تعداد ناوگان هوایی محسوب می شود، اما به واسطه مرز مهران در زمره پرترددترین سامانه های حمل و نقل هوایی قرار دارد.

در حال حاضر تعداد ناوگان هوایی فرودگاه شهدای ایلام را چهار فروند هواپیما متعلق به شرکت های ماهان، ایران ایر، آسمان و زاگرس برای مسیرهای ایلام - تهران و ایلام- مشهد و برعکس تشکیل داده است.

شاید در سال های گذشته ظرفیت هواپیمایی ایلام جوابگوی تعداد مسافران این فرودگاه بود، اما در سال های اخیر باتوجه به افزایش مراودات با کشور عراق این فرودگاه دیگر جوابگوی تعداد مسافران نیست.

سال های اخیر رشد فزاینده زائران عتبات عالیات یا مشهد مقدس به سرانه تعداد مسافران فرودگاه ایلام افزوده است به گونه ای که بخش عمده ای از مسافران هر پرواز ایلام ، تهران یا ایلام ، مشهد را زائران عراقی تشکیل داده اند.

بیشتر این افراد برای انجام امور درمانی یا زیارت مشهد مقدس و همچنین به عنوان گردشگر از طریق فرودگاه شهدای ایلام عازم تهران و مشهد شده یا از این استان ها به ایلام سفر می کنند.

کمبود ناوگان هواپیمایی و حجم بالای مسافران متقاضی دریافت بلیط به یک کلاف سردرگم برای مسافران استان مرزی ایلام تبدیل شده است و متقاضیان پروازهای هوایی باید برای رزرو بلیط حداقل از یک هفته یا ۱۰ روز زودتر اقدام کنند.

کاظمی یکی از افرادی است که از چندین روز قبل قصد تهیه بلیط ایلام - تهران را داشته است ولی با توجه به تکمیل ظرفیت هواپیماها موفق به رزرو و تهیه بلیط نشده است.

وی که برای انجام کار اداری عازم تهران بود، تاکید کرد: رزرو بلیط هواپیما در استان ایلام باتوجه به اینکه ظرفیت ها سریع تکمیل می شود، اقدامی سخت و استرس زاست.

بهرامی دیگر متقاضی رزرو بلیط نیز می گوید: همواره برای تهیه بلیط از ایلام به تهران با مشکل مواجه هستم و در بیشتر مواقع باتوجه به تکمیل سریع ظرفیت ها، موفق به اخذ بلیط نمی شوم و در این مواقع به امید یافتن یک صندلی خالی در فرودگاه حضور می یابم که گاه موفق به پرواز می شوم و در برخی موارد نیز به علت عدم وجود صندلی خالی امکان پرواز برایم میسر نمی شود.

برخی از مسافرانی که موفق به تهیه بلیط نمی شوند، با رفتن به فرودگاه و به امید یافتن صندلی خالی (توسط مسافرانی که پرواز خود را کنسل می کنند یا سر ساعت تعیین شده به پرواز نمی رسند) و به اصطلاح عامیانه پای پرواز می روند و به یک ریسک ۵۰ ۵۰ دست می زنند تا شاید یک صندلی خالی برای سفر هوایی خود پیدا کنند.

نبود بلیط و تکمیل ظرفیت هواپیماها یک چالش مهم و اساسی و البته همیشگی برای مسافران استان ایلام بویژه خط هوایی ایلام - تهران و برعکس است که نیاز به چاره اندیشی از سوی مسوولان استان دارد.

مدیر فرودگاه شهدای ایلام در این زمینه یادآور شد: این فرودگاه ایلام دارای چهار فروند فرودگاه از چهار ایرلاین ماهان، آسمان، ایران ایر و زاگرس است که در هفته با ۱۷ پرواز شامل ۳۴ سورتی مسافران را بین آسمان ایلام، تهران و مشهد جابجا می کند.

جواد یگانه افزود: سهم پروازهای ایلام - تهران ۲۶ سورتی و سهم ایلام - مشهد نیز هشت سورتی پرواز است که بیشترین تقاضای مسافر و کمبود بلیط متعلق به خط هوایی ایلام - تهران می باشد.

وی در خصوص علت کمبود بلیط و تکمیل ظرفیت ایرلاین ها توضیح داد: باتوجه به کمبود شدید ناوگان هواپیمایی و اختصاص تنها چهار ناوگان به ایلام، باعث تکمیل این ظرفیت محدود در سریعترین زمان ممکن می شود.

مدیر فرودگاه شهدای ایلام ادامه داد: مسافران با چالش کمبود بلیط و تکمیل ظرفیت ها مواجه هستند و میزان تقاضای بلیط در مقایسه با تعداد ناوگان هواپیمایی بیشتر است و این چهار فروند جوابگوی خط هوایی استان ایلام نیست.

یگانه تاکید کرد: افزایش تعداد ناوگان هوایی و سورتی های فرودگاه ایلام از سوی استاندار و نمایندگان مجلس همیشه پیگیری شده است اما شرکت هواپیمایی کشور به علت کمبود ناوگان هواپیمایی با وجود قول های مساعد، به درخواست و مطالبه به حق مردم استان ایلام پاسخ روشن و عملیاتی نداده است.

وی یادآور شد: هم اکنون به طور میانگین در طول روز ۲ پرواز شامل چهار سورتی در فرودگاه شهدای ایلام انجام می گیرد که این تعداد پرواز باید در طول روز حداقل به سه یا چهار پرواز افزایش یابد تا بخشی از نیاز حمل و نقل هوایی استان تامین شود.

مدیر فرودگاه شهدای ایلام تاکید کرد: برخی از مسافران فرودگاه را بیماران تشکیل می دهند که به دلایل جسمانی امکان مسافرت زمینی برای آنها مقدور نیست و باید با هواپیما سفر کنند و افزایش ناوگان هوایی برای استان یک ضرورت مهم به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، علاوه بر فرودگاه شهدای ایلام، شهرستان آبدانان نیز دارای یک باند فرودگاهی غیرفعال متعلق به نیروی هوایی ارتش و به جای مانده از دوران دفاع مقدس است که استاندار و نمایندگان مجلس برای راه اندازی مجدد این فرودگاه رایزنی های متعددی انجام داده اند که هنوز به سرانجام قطعی نرسیده است.

در صورت راه اندازی و فعالیت این فرودگاه بدون شک، بخشی از فشار وارده بر روی فرودگاه شهدای ایلام برداشته خواهد شد و حجمی از مسافران از طریق فرودگاه آبدانان عازم مقاصد هوایی خود خواهند شد.

فرودگاه شهدای ایلام از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به ایلام در سال ۶۸ بود که برای خروج از بن بست ارتباطی و برون رفت استان از محرومیت به دستور رهبری ساخت این فرودگاه در دستور کار قرار گرفت و سال ۷۵ با اتمام پروژِه، باند این فرودگاه با حضور رییس جمهور وقت آماده پذیرش ناوگان هواپیمایی مسافربری شد.

ترمینال بین المللی این فرودگاه نیز با پیشرفت فیزیکی کامل تکمیل شده و در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.

استان ایلام در کنار مرز مهران، باتوجه به موقعیت خاص جغرافیایی، تاریخی و طبیعی خود می تواند به یک قطب گردشگری و توریستی بکر در کشور تبدیل شود که تقویت این حوزه درآمدزا مستلزم وجود زیرساخت ها از جمله مسیرهای دسترسی است که یکی از این زیرساخت های حمل و نقل را فرودگاه و خطوط هوایی تشکیل می دهد که باید توسعه این بخش مهم از زیرساخت های ارتباطی بیش از پیش مورد توجه مسوولان ارشد کشور قرار بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha