۳ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۵۷
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84978754
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بحران انرژی در اروپا/ شکست یک سوم کشورهای اتحادیه اروپا برای کاهش تقاضا

تهران-ایرنا- تحلیل جدید شبکه ای متشکل از سازمان های مردم نهاد موسوم به  «اداره محیط زیست اروپا» (EEB) نشان می دهد که  تلاش های دولت های اروپایی برای کاهش تقاضای انرژی در اتحادیه اروپا کافی و پایدار نبوده و یک سوم از کشورهای این منطقه نتوانسته اند اقداماتی را برای کاهش تقاضا بکار بندند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای «انرژی مانیتور» نوشت: از بین ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، ۸ کشور هیچ گونه اقدامی را برای کاهش مصرف گاز و برق انجام نداده اند.

اداره محیط زیست اروپا در تازه ترین تحلیل خود ضمن اعلام این مطلب افزود: تنها ۱۲ کشور اقدامات اجباری را را برای کاهش مصرف انرژی بکار بسته اند. کشورهایی که مقادیر زیادی گاز روسیه وارد می‌کنند، مانند ایتالیا و آلمان، قوی‌ترین اقدامات را برای صرفه‌جویی در مصرف گاز ارائه کرده‌اند.

بر اساس گزارش این مرکز اروپایی، فرانسه و اسپانیا که کمتر به گاز وابسته هستند، اقدامات جامع تری را در زمینه کاهش انرژی با هدف قرار دادن بخش‌های عمومی و خصوصی از جمله خانوارها، صنایع و کسب و کارهای کوچک اجرا کرده‌اند.

اما اقدامات کشورهایی مانند اتریش، فنلاند، لوکزامبورگ، هلند، سوئد و کشورهای اروپای شرقی برای کاهش انرژی ضعیف بوده است.

هلند و کرواسی، علیرغم وابستگی شدید به گاز، تنها اقدامات داوطلبانه را برای صرفه جویی در گاز معرفی کرده اند. رومانی و لیتوانی که به شدت به سوخت‌های فسیلی وابسته هستند، هیچ اقدامی برای کاهش مصرف انرژی انجام نداده‌اند.

چهار ماه پیش، رهبران اتحادیه اروپا درباره کاهش تقاضای انرژی توافق کردند که شامل کاهش تقاضای ۱۵ درصدی برای گاز و ۱۰ درصدی برای برق بود اما بر اساس گزارش تحلیلی اخیر که ۱۴ دسامبر ۲۰۲۰ منتشر شد، اقدامات انجام شده محدود و متفاوت بوده است.

دیوید سابادین، معاون مدیر سیاست آب و هوایی در این مرکز اروپایی در بیانیه‌ای گفت: «هرچه زودتر مصرف انرژی را کاهش دهیم، سریع تر فشار بر قیمت‌های بالای انرژی را کاهش می‌دهیم که این امر باعث کاهش موثرتر فشارها بر خانوارها و صنایع می شود. همه این سیگنال ها به ما نشان می دهند که پر کردن انبار گاز قبل از زمستان سال آینده ممکن است بسیار چالش برانگیزتر باشد.

وی افزود: کاهش تقاضای انرژی باید اولویت نخست سیاستمداران باشد و آنها باید بیش از اقدامات کوتاه مدت و ناکافی در زمینه چنین اولویت بخشی متمرکز شوند. اتحادیه اروپا می تواند اقدامات بیشتری را برای هماهنگی در صرفه جویی در انرژی در بین کشورهای عضو خود بکار بندند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha