۳ دی ۱۴۰۱، ۱۴:۰۵
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 84978906
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تصادفات خودروهای شوتی در خراسان جنوبی هفت برابر شد

بیرجند - ایرنا - جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: تصادفات خودروهای شوتی در جاده‌های استان از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل­­­­­­­­ هفت برابر و ­­­­­­­­­­­­فوتی‌های ناشی از آن سه برابر افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا حسن شجاعی‌نسب روز شنبه در کمیسیون مبارزه با قاچاق کالار و ارز خراسان جنوبی اظهار داشت: در این مدت تصادفات خودروهای شوتی در جاده‌های استان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۷۳۳ درصدی و تعداد فوتی‌ها ناشی از آن ۳۳۳ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون ۲۵ فقره تصادف فوتی ناشی از خودروهای شوتی داشته‌ایم که ۳۹ نفر در این تصافات فوت کرده‌اند که این آمار در مدت مشابه سال گذشته سه فقره تصادف با ۹ نفر فوتی بوده است.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی قاچاق سازمان یافته به معنی خاص کلمه نداریم اما موارد پراکنده نزدیک به این وضعیت داریم، بیان کرد: خراسان جنوبی محل عبور بسیاری از کالاهای قاچاق است، قاچاق سوخت را هم از داخل و هم از خارج استان داریم اما اخیرا به صورت پررنگ‌ این پدیده از طریق استان‌های همجوار شدت یافته که جاده‌های استان را ناامن کرده است.

شجاعی‌نسب تصریح کرد: روستای سفیدآبه در سیستان و بلوچستان و در مجاورت استان به محل دپوی سوخت و یا به عبارت دیگری به پالایشگاه سوخت تبدیل شده است.

وی از اجرای ۲۸ گشت مشترک با دستگاه‌های متولی در راستای مقابله با قاچاق سوخت خبرداد و گفت: همچنین از ۳۲۰ واحد صنفی بازدید شده که ۴۳ مورد اخطاریه صادر و هفت واحد صنفی پلمپ شده است.

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از اجرای ۱۳ مرحله طرح مبارزه با قاچاق سوخت و برخورد با خودروهای شوتی در محورهای استان خبرداد و گفت: از ابتدای امسال ۲ میلیون و ۳۵۵ هزار لیتر فرآورده نفتی در استان کشف شده که ۳۴۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دارد.

شجاعی‌نسب ادامه داد: در این زمینه سه هزار و ۹۸۷ فقره پرونده تشکیل، سه هزار و ۶ نفر دستگیر و ۲ هزار و ۲۸۸ خودرو توقیف شده است.

وی از کشف یک تریلیون و ۴۷۴ میلیارد و ۱۸۸ هزار ریال کالای قاچاق از ابتدای سال جاری در استان خبرداد و گفت: شاهد فعالیت مضاعف قاچاقچیان در استان هستیم اما فعالیت دستگاه‌های متولی خوب ولی ناکافی است، آنها فعالیت قرارگاهی دارند اما اقدامات مقابله‌ای ما متناسب با فعالیت آنان نیست.

شجاعی‌نسب بیان کرد: در خصوص کارت‌های سرگردان هم اقدامات خوبی انجام شده اما کماکان خودروهای پارک شده‌ای داریم که کارت سوخت آنها مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد، همچنین اقدامات مقابله‌ای در خصوص بارنامه‌های صوری هم باید ادامه‌دار باشند.

وی با اشاره به اینکه براساس اطلاعات واصله برخی از محموله‌های سوخت قاچاق از سهمیه‌های خرد روستایی است، بیان کرد: ایجاد ایستگاه بازرسی در لاین برگشت برخی ایستگاه‌های بازرسی شاخص استان ضروری است تا کنترل‌ها لازم را بهتر داشته باشیم.

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی عنوان کرد: نبود شورای تجدیدنظر در خصوص برخی پرونده‌ها باعث مشکلات برای همکاران ما می‌شود که باید برای این منظور به مرکز مراجعه کنند، همچنین پارکینگ لازم برای نگهداری خودروهای توقیفی نداریم.

شجاعی‌نسب با ذکر این نکته مجازات اعمال شده در خصوص قاچاقچیان بازدارندگی لازم ندارد و نتوانسته هزینه جرم را برای آنان افزایش دهد، بیان کرد: در خصوص مقابله با قاچاق کالا به خصوص مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی باید قرارگاه تشکیل دهیم و دقیق و سریع عمل کنیم.

وی ادامه داد: قاچاقچیان رصد اطلاعاتی دقیقی در خصوص حضور ماموران در ایستگاه‌های بازرسی استان دارند که نیاز است ما هم از بانک‌های اطلاعاتی خودمان به نحو احسن در راستای مقابله با این پدیده استفاده کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha