مشوق های دولت به نوسازی بافت‌های فرسوده شهر و روستا  جان دوباره می بخشد

یاسوج - ایرنا - نماینده شرکت بازآفرینی شهری کشور نوسازی بافت های فرسوده شهری و روستایی را یکی از چالش های اصلی دولت دانست و گفت: دولت سیزدهم با ارائه برنامه های تشویقی و مشارکتی روند نوسازی بافت های فرسوده را شتاب بخشید.

سید علی باب الحوائجی روز شنبه در دهدشت در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به وضعیت نابسامان مسکن از سالهای گذشته تاکنون بیان داشت: ساماندهی حوزه مسکن یکی از اولویت های اساسی دولت مردمی بوده و روند اجرایی آن با شتاب خوبی در حال اجرا است.

وی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۶۳ هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد شهری شامل ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده میانی ، ۳۲ هزار هکتار بافت فرسوده تاریخی و ۵۹ هزار هکتار بافت حاشیه یا سکونتگاه غیررسمی در کشور وجود دارد.

باب الحوائجی افزود: با بررسی های انجام شده ۲۳ درصد سطح شهرها با جمعیتی بالغ بر ۱۰ میلیون نفر در بافت فرسوده زندگی می کنند.

وی اضافه کرد: ۲ میلیون ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار فاقد هر گونه سازه بنتی در کشور وجود دارد که باید بازسازی آنها شتاب گیرد.

باب الحوائجی حفظ جان ساکنین بناهای ناپایدار را یکی از اولویت های اصلی دولت دانست و گفت: با توجه به عدم تحقق نوسازی بافت فرسوده از سال ۸۴ تاکنون ارائه بسته های تشویقی و مردمی سازی بافت فرسوده در دولت سیزدهم آغاز شد.

وی بخشودگی کامل یا بخشی از هزینه‌های صدور پروانه، کاهش زمان صدور پروانه، اعطای تسهیلات مالی ارزان قیمت و کمک در تامین اسکان موقت را از مهمترین حمایت های دولت به ساکنان بافت های فرسوده اعلام کرد.

وی تصریح کرد: ساکنان بافت های فرسوده می توانند با مراجعه به شهرداری ها و دیگر نهادای ذی ربط از این مزایا به نحو احسن استفاده کنند.

باب الحوائجی اضافه کرد: نوسازی ۶۰۰ هزار واحد مسکونی طی چهار سال در دولت سیزدهم هدف گذاری شده که هم اکنون ۱۰۹ هزار واحد مسکونی در محلات فرسوده در حال ساخت است که با همکاری شهرداری ها این روند توسعه خواهد یافت.

وی میزان تسهیلات بانکی از محل تسهیلات اشتغالزایی برای توسعه نوسازی و تولید مسکن در بافت های فرسوده در تهران را ۴۵۰ میلیون تومان،کلان شهرها و مراکز استانها ۳۵۰ و سایر شهرها زا ۱۵۰ میلیون تومان اعلام کرد.

نماینده شرکت بازآفرینی شهری نرخ سود این تسهیلات را بین ۱۰ تا ۱۲ درصد دانست و گفت: تاکنون ۳۰ هزار واحد برای دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی شده است.

وی اضافه کرد: شرکت بازآفرینی شهری به عنوان دبیرخانه ستاد ملی نوسازی بافت های فرسوده هر ساله از طریق مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه وبودجه اعتبارات لازم برای نوسازی بافت فرسوده را دریافت می کند.

باب الحوائجی اظهار کرد: برای تسریع در روند احیای بافت فرسوده باید ستادهای استانی و شهرستانی در کشور نسبت به شناسایی استانداردهای شهر و محله، تقسیم کار بین دستگاه های متولی، پیگیری تخصیص اعتبار از سوی شورای برنامه ریزی استان و پیگیری تخصیص بودجه اهرمی از سوی برنامه و بودجه از طریق شرکت بازآفرینی شهری اقدامات لازم را انجام دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha