۵۳ بیمار مبتلا به "هافمن" در خراسان رضوی شناسایی شده‌اند

مشهد- ایرنا- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تاکنون ۵۳ بیمار مبتلا به SMA معروف به "وردینگ هافمن" در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی شناسایی شده‌اند.

به گزارش روز شنبه ایرنا و به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر شاپور بدیعی افزود: ۲۷ بیمار از کل مبتلایان به SMA در خراسان رضوی زیر ۱۰ سال سن دارند که حدود نیمی از آنان به صورت تزریقی و بقیه به روش خوراکی تحت درمان رایگان قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: نخستین تزریق رایگان داروی بیماران مبتلا به اس.ام.ای یا هافمن در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد که این برنامه با حمایت وزارت بهداشت و به صورت رایگان انجام می‌شود.

دکتر بدیعی گفت: تمامی بیماران به ترتیب فراخوان و داروهای خوراکی و تزریقی به آنها ارائه می شود و داروی تزریقی در فاصله روزهای صفر، ۱۴، ۲۸ و ۶۳ تزریق می‌شود و پس از آن هر چهار ماه یک بار تا پایان عمر بیماران، روند درمان ادامه می یابد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: هر دز داروی تزریقی "اسپینرازا" در درمان SMA برای دولت ۹۰ میلیون تومان هزینه دارد که با حمایت دولت و وزارت بهداشت به صورت رایگان به بیماران ارائه می شود.

بیماری SMA یک بیماری عصبی عضلانی است که آن را با نام‌های بیماری آتروفی عضلانی نخاعی و وردینگ هافمن نیز می‌شناسند. این بیماری یک بیماری ژنتیکی پیشرونده است که با گذشت زمان به علت از بین رفتن سلولهای اعصاب حرکتی شدت بیماری افزایش می‌یابد و منجر به کاهش قدرت عضلانی می شود.

شروع این بیماری ممکن است در دوران جنینی و یا بزرگسالی رخ دهد که در هر صورت به دلیل پیشرونده بودن با گذشت زمان شدت تاثیر بیماری بر روی افراد بیشتر خواهد شد. سیر این بیماری می‌تواند به صورت تدریجی و یا سریع رخ دهد که برای جلوگیری از شدت سریع این بیماری حتما باید بیمار تحت نظر بوده و از خدمات کاردرمانی و فعالیت‌هایی که باعث می‌شود شدت بیماری را کاهش دهد استفاده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha