۴ دی ۱۴۰۱، ۱۷:۲۵
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 84980282
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آستارا برای توسعه اقتصادی نیازمند حمایت است

آستارا- ایرنا- فرماندار آستارا گفت: این شهرستان ظرفیت‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف دارد اما برای توسعه اقتصادی و اشتغالزایی نیازمند حمایت در راستای جذب سرمایه‌گذاران غیردولتی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عنایت رضایی‌پور روز یکشنبه در نشست کمیته برنامه‌ریزی شهرستان آستارا اظهار کرد: روزانه ۳۰۰ کامیون کالاهای مختلف به ویژه محصولات کشاورزی از آستارا به کشورهای مشترک المنافع صادر می‌شود اما شهرستان فاقد پایانه محصولات کشاورزی است و از سوی دیگر محصولات کشاورزی بسته‌بندی مناسب ندارد.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه پایانه بار و تیرپارک افزود: از طرفی تعدادی از شهروندان راننده کامیون هستند و کامیون‌ها را در نزدیکی محل زندگی خود پارک می‌کنند که موجب ترافیک می‌شود و در کنار آن رانندگانی از سایر نقاط کشور برای عبور از مرز وارد آستارا می‌شوند که با توجه به زمان انتظار در پشت مرز، در نقاط مختلف سرگردان می‌مانند که موجب مشکلات و آسیب‌هایی می‌شود.

فرماندار آستارا بیان کرد: این در حالی است که با تمهیدی مناسب و ایجاد پارکینگی مجهز می‌توان نسبت به ساماندهی آنها، درآمدزایی و ایجاد اشتغال با ارائه خدمات به این کامیون‌های ترانزیتی و صادراتی اقدام کرد که نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌باشد و البته در این زمینه اقدام‌هایی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: بحث چهاربانده کردن محور آستارا-اردبیل با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز باید پیگیری شود تا پس از چهار سال هزینه برای اجرای پروژه، بتوان به مدت ۲۵ تا ۳۰ سال بهره‌برداری از آن را به بخش خصوصی واگذار کرد تا برگشت سرمایه هم با مشکل روبه‌رو نشود.

رضایی‌پور عنوان کرد: همچنین آستارا در توسعه بازار از ظرفیت خوبی برخوردار است و البته در این زمینه سرمایه‌گذار هم داریم که با اجرای پروژه‌ای می‌تواند بالای ۳۰۰ تا ۴۰۰ واحد راه‌اندازی کند اما باز ظرفیت برای توسعه بازار داریم و مجتمع تجاری خوبی هم موجود است که باید نهایی شود.

وی ادامه داد: از دیگر نیازهای این شهرستان ساخت مجتمع بزرگ فرهنگی-ورزشی است که به عنوان برند آستارا مطرح شود، ظرفیت گردشگری داشته و قابل استفاده برای علاقه‌مندان چندین رشته ورزشی مختلف باشد که زمینی پنج هکتاری برای راه‌اندازی چنین مجتمعی مورد نیاز است.

فرماندار آستارا گفت: این شهرستان برای برگزاری مسابقات ورزشی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه با مشارکت کشورهای مشترک المنافع نیز ظرفیت خوبی دارد و در این زمینه نیاز است تا اماکنی استاندارد ایجاد کنیم و این ظرفیت را گسترش دهیم.

وی افزود: آستارا فاقد بیمارستان فوق تخصصی خصوصی است و با توجه تفاوت قیمت ارزی که در داخل و خارج از کشور وجود دارد، اتباع از مرز این شهرستان وارد کشور می‌شوند و درمان خود را در نقاط دیگر مانند اردبیل، رشت، تهران و تبریز پیگیری می‌کنند که با تاسیس یک هتل بیمارستان می‌توان از چنین ظرفیتی در راستای ارزآوری برای کشور از همین منطقه بهره ببریم.

رضایی‌پور اظهار کرد: اقدام‌هایی البته در این زمینه صورت گرفته اما ناقص است و باید حمایت ویژه‌ای صورت گیرد تا اتباع خارجی در کنار بحث سلامت بتوانند از ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان هم استفاده کنند.

وی با تاکید بر راه‌اندازی کشتی گردشگری عنوان کرد: همچنین در حوزه گردشگری ظرفیت ایجاد سایت پروازی جهت پرواز هواپیماهای سبک در آستارا وجود دارد و سرمایه‌گذار هم داریم اما از چندین سال پیش با مشکلاتی روبه‌رو شده است.

فرماندار آستارا یادآور شد: این شهرستان منطقه‌ای فرهنگی است و در این راستا احداث یک کتابخانه و مجتمع فرهنگی بزرگ ضرورت دارد تا افراد بسیاری که از اهل علم و مطالعه هستند، بتوانند از محیطی امن، آرام و مجهز استفاده کنند.

وی دفن زباله را از دیگر مشکلات آستارا برشمرد و گفت: در حوزه پسماند هم نیاز به حمایت است، البته تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته و سرمایه‌گذاری از مشهد برای مدیریت پسماند شهری و تولید کمپوست از آن اعلام آمادگی کرده است.

شهرستان آستارا که حدود ۹۵ هزار نفر جمعیت دارد، با برخورداری از سه گمرک زمینی، ریلی و دریایی در منتهی الیه غرب استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha