یادمانی از جنس زن، آزادگی، شهادت و ظهور 

شییراز-ایرنا-یادمان یاس کبود که هجدهمین سال خود را سپری می‌کند، همزمان با ایام فاطمیه با محوریت«زن از خلقت عالم تا ظهور» و شعار «زن، آزادگی، شهادت و ظهور» در روستای فتح‌آباد در شهرستان خفر فارس میزبان علاقه‌مندان و شیفتگان اهل بیت (ع) است.

به گزارش ایرنا؛ کوچه پس کوچه‌هایش لبریز از رنگ و بوی مدینه شده است؛ غرق در رفت و آمد است، انگار تمام زمین آمده‌اند که تاریخی از انقلابی باشکوه را در فراز و نشیبش نظاره‌گر باشند. جایِ پایِ اولیای خدا در خاکش احساس می‌شود و عطر بال فرشتگان در لحظه لحظه‌اش جاری است.
هر کوچه‌اش روایتگر حکایت‌های تلخ و شیرین تاریخی از روزگاران کهن است و می‌توان در آن خلقت عالم تا عصر ظهور حضرت مهدی (عج) را به تماشا نشست. اینجا اگر چه مدینه نیست اما حال و هوایش مملو از غربت مدینه است؛ مدینه‌ای که هنوز هم اندوهی جانکاه بر تار و پودش چنگ می‌زند و حزنی غم‌انگیز آسمانش را می‌آشوبد.

یادمانی از جنس زن، آزادگی، شهادت و ظهور 

در کیلومتر ۱۲۵ بزرگراه جهرم-شیراز و در بافت قدیم روستای فتح‌آباد شهرستان خفر یادمانی برپاست که با سیر تاریخی در آن می‌توان نظاره‌گر گذر زمان و اتفاقات از عصر جاهلیت تا عصر موعود بود و نمادهایی از کوچه‌های مدینه، بیت الزهرا(س)، بقیع، مسجد النبی(ص)، خانه پیامبر (ص) و خانه اهل بیت و صحابه بزرگوار حضرت محمد (ص) در آن به نمایش در آمده است و راویانی نونهال و خردسال با زبان کودکانه حکایت‌ها و وقایع تاریخی این دوران را در گوشه گوشه آن برای شیفتگان و عاشقان اهل بیت(ع) بازگو می‌کنند.

نخستین گذر با روایتی از تاریخ خلقت آدم آغاز می‌شود؛ در این گذر زنان شاخص و تأثیرگذار تاریخ تا شهادت حضرت زهرا (س) در انقلاب فاطمی به تصویر کشیده شده‌اند.
چند قدم آن طرف‌تر انقلابی از جنس انقلابی حسینی و واقعه تلخ عاشورا و شهادت حضرت امام حسین (ع) به منصه ظهور می‌رسد و بانوان نقش‌آفرین کربلا راویان این واقعه تلخ می‌شوند.
گذر بعدی شیفتگان اهل بیت (ع) را می‌برد تا انقلاب زینبی؛ انقلابی که با حماسه آفرینی یکی از برجسته‌ترین بانوان عالم، حضرت زینب (س) رقم خورد؛ گذری که به دوران انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس و نمایشی از نقش زنان و دختران ایران زمین در این دوران ختم می‌شود.
این گذرگاه تاریخی در ادامه روایتگر شهادت مدافعان حرم و حاج قاسم سلیمانی سردار دلها است و مسیر پر پیچ و تاب آن در نهایت با تمثالی از شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ(ع) پایان می‌یابد.
در دفتر دلنوشته‌های این یادمان که در بیت الزهرا (س) نهاده شده نام شیفتگان و دلدادگان اهل بیت (ع) از عراق و بحرین گرفته تا شهرهای مختلف ایران به چشم می‌خورد. عاشقانی که برای تماشای بخشی از تاریخ رهسپار این دیار می‌شوند تا از این طریق ارادت قلبی و عشق و علاقه خود را به اهل بیت (ع) ابراز کنند. این یادمان امسال با محوریت «زن از خلقت عالم تا ظهور» و با شعار «زن، آزادگی، شهادت و ظهور» برگزار شده است و به گفته دست‌اندرکاران آن، همه اهالی روستا از زن و مرد، پیر و جوان، کوچک و بزرگ برای برگزاری این رویداد مشارکت کرده‌اند.

یادمانی از جنس زن، آزادگی، شهادت و ظهور 

روز سه‌شنبه ششم دی‌ماه همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)؛ احمد وحیدی وزیر کشور به استان فارس سفر کرد و با حضور در این نمایشگاه و تجلیل از جوانان و نوجوانانی که در آن فعالیت می‌کنند گفت: در این نمایشگاه تاریخی از ابتدای خلقت تا امروز انقلاب اسلامی به تصویر کشیده شده است که امیدواریم این کار ابتکاری به عنوان الگو در سایر مناطق کشور نیز تسری پیدا کند و جلوه های تاریخی ایثار و از خود گذشتگی در جامعه ترویج شود.
وزیر کشور معتقد است: مردم این روستا به ویژه خردسالان، کودکان و نوجوانان با مدیریت خوبی که شکل گرفته تلاش کردند تاریخ افتخارات یک سرزمین را در این نمایشگاه به تصویر بکشند.
وی همچنین گفت: در این نمایشگاه طراحی بسیار خوبی از افتخارات یک سرزمین و صحنه هایی از رشادت فرزندان ایران زمین پیاده شده است؛ این کاری ابتکاری است که مدت‌های طولانی برای آن وقت صرف شده و در حال انجام است و نشان‌دهنده یک الگوی مردمی در روستا و امیدواریم این الگو در مناطق مختلف دیگر کشور هم تسری پیدا کند و همه از این فضای معنوی بهره بگیرند.

یادمانی از جنس زن، آزادگی، شهادت و ظهور 

محمد زاهدی نیا دبیر اجرایی یادمان یاس کبود شهرستان خفر هم جمعه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا در رابطه با این یادمان گفت: این یادمان فاطمی، با ۲۰هزار مترمربع مساحت، بزرگترین یادمان کشور به شمار می‌رود که در روستای فتح‌آباد معروف به دیار فاطمیون برپا شده؛ این نمایشگاه به مدت ۲۰ روز پذیرای بازدیدکنندگان است.
دبیر اجرایی یادمان یاس کبود ادامه داد: این یادمان هر ساله در ایامی که برای عزاداری شهادت فاطمه زهرا (س) در نظر گرفته شده برگزار و سیر تاریخی با توجه به محوریتی که هر ساله برای این یادمان انتخاب می‌شود، طراحی و به تصویر کشیده می‌شود.
زاهدی‌نیا اضافه کرد: یادمان امسال با محوریت «زن از خلقت عالم تا ظهور» و با شعار «زن، آزادگی، شهادت و ظهور» برگزار و بخش‌های مختلف شامل عصر جاهلیت، شهادت حضرت زهرا(س)، انقلاب فاطمی، انقلاب حسینی، انقلاب اسلامی، انقلاب مهدی و انتظار فرج به تصویر کشیده شد.
وی بیان داشت: همچنین با توجه به سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، بخشی از فضاسازی یادمان به این شهید بزرگوار اختصاص پیدا کرده است و در مورد دفاع مقدس و بصیرت‌افزایی با محوریت امید و انتظار فرج نیز فضاسازی شده است.
او با بیان اینکه امسال ۶۰ غرفه با حضور روایتگرانی نونهال و خردسال در این نمایشگاه برپا شد، گفت: از آنجا که یادمان یاس کبود در کنار کریدور شمال به جنوب و در مسیر بزرگراه شیراز-جهرم- لار و بندرعباس واقع شده است، بازدیدکنندگان بسیاری از کشورهای عراق و بحرین داشته است و همچنین گردشگران از سراسر ایران برای دیدن این نمایشگاه به این. منطقه سفر می‌کنند.
وی به همکاری اهالی روستا برای برگزاری این یادمان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه شاهد همکاری اهالی روستا و خادمان حضرت زهرا (س) از شهرستان‌های مختلف استان فارس برای برگزاری این یادمان هستیم؛ این خادمان چندین سال است که در قالب گروه‌های جهادی از شهرهای مرودشت، شیراز، جهرم، لار، لامرد و قیروکارزین به ما در برگزاری و فضاسازی این رویداد یاری می‌رسانند.
او یادآور شد: فضاسازی یادمان حدود شصت یا هفتاد روز پیش از افتتاحیه با حضور مردم روستا انجام می‌شود و جای افتخار دارد که در این مدت مردم خادمان خود در این یادمان را یاری می‌کنند.
زاهدی‌نیا با بیان اینکه امسال هجدهمین دوره از این یادمان برگزار شد، گفت: البته این یادمان هفده سال است که به صورت رسمی برگزار می‌شود؛ به گفته اهالی این روستا مراسم تشییع نمادین پیکر حضرت زهرا (س) که به عنوان مراسمی در حاشیه این یادمان با خیل عظیمی از مردم برگزار می‌شود قبل از انقلاب و حدود هفتاد سال پیش هم توسط مردم برپا می‌شده است.
وی هدف از برگزاری این یادمان را شناساندن سیره و سبک زندگی فاطمی و شیوه زندگی حضرت زهرا (س) به مردم به ویژه نوجوانان و جوانان دانست و گفت: هدف ما این است که جوانان سیر تاریخی در این دوران را ببینند و با سبک زندگی حضرت زهرا آشنا شوند و از آن در زندگی خود الگوبرداری کنند؛ البته درصدد هستیم شهرک فاطمیه را به صورت دائمی در این روستا راه‌اندازی کنیم.
زاهدی‌نیا با بیان اینکه محمد حسین حیدری مسئول برگزاری این یادمان است، گفت: امسال امام جمعه شیراز و شماری از مسئولان استانی و کشوری از جمله وزیر کشور، استاندار فارس، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، معاون عمرانی استانداری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مدیرکل سازمان تبلیغات، مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه، فرمانده انتظامی استان، نماینده جهرم و خفر و رئیس کمیسیون عمران مجلس و نماینده شهرستان‌های کوار، خرامه و سروستان از این یادمان بازدید کردند.
دبیر اجرایی یادمان یاس کبود اظهار کرد: وزیر کشور در سفری که اخیرا به استان فارس داشت؛ پس از بازدید از این مکان اعلام کردند که یادمان یاس کبود یک الگوی کشوری است و باید از این کار بزرگ الگوبرداری شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha