۱۰ دی ۱۴۰۱، ۱:۳۸
کد خبر: 84984298
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اعتراف وزارت خارجه آمریکا به چالش با چین در صحنه بین الملل

تهران- ایرنا- ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر اذعان کرد چین تنها رقیب ایالات متحده در نظم بین الملل است.

به گزارش بامداد شنبه ایرنا از اسپوتنیک، پاتل در توئیتی نوشت: چین تنها رقیب ایالات متحده برای تغییر نظم بین الملل و کسب برتری اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری به منظور پیشبرد این هدف است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا نیز روز پنجشنبه در توئیتی ضمن اذعان به چالش‌های اساسی ناشی از رشد چین، بر لزوم بازنگری در روابط این دو ابرقدرت اقتصادی تاکید کرده بود.

بلینکن در پاسخ به بیانیه وزیر خارجه چین به مناسبت آغاز سال میلادی جدید، نوشت: راهبردی که من برای رویارویی با چالش ناشی از جمهوری چین تعیین کردم، مبتنی بر سرمایه گذاری در زیرساخت‌های قدرت خود در داخل، همسو کردن تلاش‌هایمان با شرکای بین المللی و رقابت با چین است تا بتوانیم از منافع و برنامه‌های خود برای آینده دفاع کنیم.

تنش‌ها بین چین و ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ به علت ادامه سیاست تحریک آمیز کاخ سفید در خصوص تایپه از جمله تاکید بایدن رئیس جمهور آمریکا بر تعهد به دفاع از جزیره تایوان در مقابله با هرگونه اقدام نظامی چین شدت بیشتری گرفت.

به گزارش ایرنا، شی جین پینگ و بایدن روسای جمهوری چین و آمریکا روز ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان امسال) در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در جزیره بالی اندونزی با یکدیگر دیدار کردند. این دیدار در شرایطی انجام شد که روابط بین دو کشور به پائین‌ترین حد خود در دهه‌های اخیر رسیده بود و با اختلاف‌نظر بر سر بسیاری از مسائل، از تایوان گرفته تا تجارت، به بن بست رسیده بودند.

دیدار دو مقام ارشد چین و آمریکا، نخستین گفت‌ وگوی حضوری آن‌ها از زمان ریاست جمهوری بایدن است. دیدار آن‌ها در جزیره بالی اندونزی و پیش از اجلاس گروه ۲۰ صورت گرفت.

در روزهای گذشته نیز وانگ یی وزیر امور خارجه چین در گفت وگوی تلفنی با بلینکن همتای آمریکایی خود درباره موضوعات مختلف به ویژه مسأله تایوان گفت‌ وگو کرد.

بلینکن وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده است که در اوایل سال ۲۰۲۳ به منظور گفت وگو با مقام‌های ارشد چین در مورد طیف گسترده‌ای از مسائل دوجانبه و جهانی به این کشور سفر خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرده است که در ژانویه یا فوریه ۲۰۲۳ به چین سفر خواهد کرد اما هنوز درباره تاریخ دقیق این سفر تصمیم گیری نشده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha