اتمام مرحله آزمایشگاهی ساخت سلولهای بنیادین شبه کبد و پانکراس در مشهد

مشهد-ایرنا- استادیار گروه بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:دانشجویان و استادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مراحل آزمایشگاهی ساخت سلولهای بنیادین شبه کبد و شبه پانکراس در این دانشگاه را به اتمام رساندند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد دکتر ناصر مبرا افزود: در این طرح با استفاده از مهندسی بافت، از داربست های زیست سازگار پذیر برای تمایز سلولهای IPS انسانی به سلولهای شبه کبدی و پانکراس استفاده شد که نتایج نشان داد با استفاده از این داربستها، سلولهای تمایز یافته مارکرهای بیوشیمیایی و مولکولی را بهتر از زمانی که داربست استفاده نشده است نشان می دهند.

وی با اشاره به افزایش روز افزون بیماران کبدی و پانکراسی در کشور تصریح کرد: سلولهای بنیادین انسان توانایی خودنوزایی دارند که این موضوع مزیت برجسته سلولهای بنیادین و مشخصه قابل توجه تبدیل شدن به سلول بالغ است که با بهره گیری از این زیر ساخت موفق به ساخت این سلول ها شدیم.

استادیار گروه بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تاکنون موفقیت هایی در این حوزه به دست آمده اما ادامه مراحل آزمایشگاهی و ورود به مرحله بالینی نیازمند حمایت نهادهای علمی و مسوولان دانشگاهی است.

مبرا افزود: باید طرح های تحقیقاتی به سمت بالینی شدن پیش برود و این تحقیقات بر روی نمونه حیوانی و در نهایت نمونه انسانی بررسی شود.

وی اضافه کرد: پژوهشگران زیادی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه سلولهای بنیادین پوست، غضروف و استخوان به موفقیتهایی دست یافته اند از این رو مشهد ظرفیت تبدیل شدن به عنوان قطب این خدمات را دارد.

استادیار گروه بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با انجام مهندسی بافت در زمینه سلولهای بنیادین می توان جان بسیاری از بیماران کبد را نجات داد زیرا این بیماران برخلاف سایر بیماران نیازمند عضو، زمان زیادی را برای انجام پیوند کبد ندارند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha