آیین بزرگداشت زنده یاد شیبانی برگزار شد

تهران- ایرنا- آیین بزرگداشت زنده یاد عباس شیبانی با حضور شخصیت های سیاسی و علمی در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، در این مراسم که عصر شنبه در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین محسن اژه ای رییس قوه قضاییه، سید محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران، عین الله بهرامی وزیر بهداشت، سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران، مهدی چمران رییس شواری شهر تهران، علیرضا زاکانی شهردار تهران، حجت الاسلام مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها، علیرضا مرندی نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی و تعدادی از نمایندگان مجلس حضور داشتند.

آیین بزرگداشت زنده یاد شیبانی برگزار شد

رییس دانشگاه تهران در این مراسم گفت: در راه رسیدن به آرمان های انقلاب انسانی های بزرگی مانند دکتر شیبانی ایثار و فداکاری های فراوانی انجام دادند. دکتر شیبانی در ایام دانشجویی خود بارها در راه آرمان های انقلاب اسلامی به زندان افتاد.

وی گفت: او بعد از انقلاب اسلامی به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه تهران همچنان ارتباط خود را حفظ کرد و در سال ۱۳۶۱ و ۱۳۶۲ ریاست دانشگاه تهران را به عهده گرفت و در این مدت خدمات فراوانی به دانشگاه تهران داشت که از جمله آن ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ واحد سازمانی برای کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه بود.

رییس دانشگاه تهران گفت: دکتر شیبانی به عنوان یک دانشگاه تهرانی اصیل باعث افتخار دانشگاه است و بخشی از تاریخ این دانشگاه به او گره خورده است؛ چرا که خدمات و نقش آفرینی در دانشگاه به عنوان دانشجو، استاد و رییس دانشگاه هر کدام به نوعی در جایگاه خود قابل بررسی است، درس آموخته های فراوانی دارد که همه می توانیم از آنها درس فراوانی بگیریم.

آیین بزرگداشت زنده یاد شیبانی برگزار شد

مقیمی افزود: ویژگی‌های شخصیتی و اثرگذاری او روی اطرافیان سرفصلی است که می توان روی آن مطالعات گسترده ای انجام داد. ساده زیستی مرحوم شیبانی نه فقط به عنوان یک ویژگی اخلاقی بلکه به عنوان یک ویژگی مدیر و کارگزار حکومت ایفای نقش کرده است. ما نتوانستیم آن طور که شایسته است به شخصیت هایی امثال ایشان که نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی و تداوم آن داشته اند و زحمات زیادی کشیدند بپردازیم و به جامعه معرفی کنیم.

رییس دانشگاه تهران با بیان این که دکتر شیبانی نیاز به تکریم و برگزاری چنین مجالسی ندارد، گفت: ما به شدت نیازمند برگزاری چنین مراسمی هستیم تا از دستاوردهای این انسان فرهیخته بیاموزیم.

مقیمی تاکید کرد: آنچه که امروز جامعه ما به شدت به آن نیاز دارد و اعتماد عمومی را جلب کند، این است که کارگزاران همانند مردم زندگی کنند و این حس و ادراک در مردم ایجاد شود که کارگزاران همانند آنها زندگی می کنند. اگر این حس به وجود بیاید قطعاً خیلی از مشکلات و تنگناها و نارضایتی هایی که ناشی از این بی عدالتی‌ها است، از بین می‌رود.

آیین بزرگداشت زنده یاد شیبانی برگزار شد

وی گفت: این ویژگی ساده زیستی را حتما می شود از جنبه های مدیریتی بررسی کرد که مدیران چگونه می توانند با الهام از شخصیت دکتر شیبانی مسیری را طی کنند که اعتمادسازی بین کارگزاران و مردم توسعه یابد؛ مسیری که رهبر انقلاب اسلامی در پیام تسلیت دکتر شیبانی این انسان بزرگ صادر و ایشان را مرد ایمان و عمل خطاب کردند. او هم معتقد بود و هم به آرمان‌ها اعتقاد راسخ داشت و هم در عمل آن را پیاده می کرد.

مرحوم شیبانی نمونه ای از پاک دستی و ساده زیستی بود

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران نیز گفت: اولین جلسه شورای انقلاب در منزل دکتر شیبانی تشکیل شد. منزلی که تا پایان عمر هم در آنجا بود و به عنوان موزه شورای انقلاب نگهداری شد و در اختیار وزارت ارشاد قرار گرفت. او همان جا تا پایان عمر و با قناعت تمام زندگی کرد و رعایت همه گونه مسائل را انجام می داد.

آیین بزرگداشت زنده یاد شیبانی برگزار شد

وی افزود: او وزیر کشاورزی شد و بعد رییس دانشگاه تهران شد. این افتخار را دارم که با دعوت ایشان به دانشگاه تهران آمدم و به عنوان مسوول دانشکده هنرهای زیبا مشغول خدمت شدم. در کنار و همراه ایشان حرکت ها را در دانشگاه تهران آغاز کردیم. همیشه جزو اولین نفراتی بود که در نمازهای جمعه شرکت می کرد و هنگام خطبه های نماز جمعه با کسی صحبت نمی کرد؛ چرا که می گفت خطبه های نماز جمعه هم جزو نماز جمعه است.

چمران ادامه داد: ۲۰ سال نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بود و خدمات ارزنده ای ارایه کرد و بعد از آن ۱۴ سال هم در شورای شهر تهران بود. تلاش کردیم ساده زیستی و قناعت را از او بیاموزیم. او حق جلسه نمی گرفت و می گفت حقوق بازنشستگی دانشگاه تهران را دارم و با همین حقوق هم می توانم بسازم. ایشان در شورا نمونه ای از پاک دستی و ساده زیستی بود و همه سعی می کردیم از او درس بیاموزیم.

وی گفت: وی در دوره دوم می گفت هرکس می خواهد اتومبیل نو بخرد یک اتومبیل فرسوده را از رده خارج کند تا به این وسیله بتوانیم به رفع آلودگی هوا و کمتر شدن خودرو فرسوده کمک کنیم. او این طرح را با اصرار تمام پیشنهاد داد و در شورا تصویب شد، اما عملیاتی نشد چرا که امکانات آن را دولت باید آماده می کرد. او در دوره های سوم و چهارم هم باز با اصرار این بحث را مطرح کرد و هر دوره تصویب می شد، تا بالاخره عملیاتی شد؛ اگر چه تا الان اجرا نمی شود.

چمران افزود: یاد او را گرامی می داریم و امیدواریم همه از او درس بیاموزیم و چه خوب بود که همه اساتید، نمایندگان مجلس و همه اعضای شورای شهر این سعادت را داشتند و می توانستند همانند دکتر شیبانی ساده زندگی کنند و همانند او پاک زندگی کنند و پاک هم از این دنیا بروند.

به گزارش ایرنا، شیبانی از مبارزان قدیمی دوران انقلاب اسلامی بود که شامگاه پنج‌شنبه یکم دی ۱۴۰۱ در سن ۹۱ سالگی به لقاءالله پیوست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha