سیزدهمین اجلاس شورای حکام آب به‌زودی برگزار می‌شود

تهران - ایرنا - مشاور امور بین‌الملل وزیر نیرو گفت: سیزدهمین شورای حکام آب به ریاست وزیر نیرو در تهران به‌زودی برگزار خواهد شد.

به گزارش ایرنا، محمدعلی فرحناکیان روز دوشنبه در نشست خبری در نمایشگاه بین‌المللی آب و فاضلاب کشور افزود: بعد از برگزاری موفق اجلاس‌های قبلی این شورا سیزدهمین دوره آن به‌زودی به میزبانی کشورمان برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: کشورمان میزبان ۲ مرکز بین‌المللی آب تحت پوشش یونسکو است.

مشاور امور بین‌الملل وزیر نیرو نخستین این مرکزها را مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری برشمرد که حدود ۲۰ وزیر از کشورهای جهان عضو آن هستند.

فرحناکیان ادامه داد: تاکنون در دو دوره ارزیابی یونسکو از این مرکز عملکرد کشور خوب ارزیابی شده و به همین دلیل ریاست ایران تمدید شده است.

مشاور وزیر در امور بین‌الملل و سرپرست مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق گفت: ایران در زمان حاضر در حوزه آب جزو کشورهای سرآمد جهان است.

فرحناکیان ادامه داد: در این نمایشگاه بخش قابل توجهی از فعالیت شرکت‌های ایرانی که مایه مباهات هستند ملاحظه می‌کنید.

وی با اشاره به ارتباط‌های خود با مقام‌های خارجی گفت: پیشرفت‌های ایران حوزه آب، برق و فاضلاب برای اینها غیر قابل باور است. می‌بینند کشوری که تجهیزات مورد نیاز خود را از خارج کشور می‌کرد؛ اما اکنون در شاخص‌های آب جزو کشورهای سرآمد است.

فرحناکیان گفت: کشوری که میزان بارندگی سالانه‌اش یک‌سوم متوسط بین‌المللی و تبخیر آب آن سه برابر متوسط جهانی است در زمان حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۸۰ درصد جمعیت روستایی آن به آب شرب دسترسی دارند.

مشاور امور بین‌الملل وزیر نیرو با اشاره به اجرای بسیاری از پروژه‌های آب در کشوهای خارجی توسط متخصصان داخلی ادامه داد: شاخص‌های دسترسی به آب سالم در ایران خیلی سختگیرانه‌تر از شاخص‌های سازمان ملل است.

فرحناکیان همچنین با اشاره به آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در چارچوب جهاد آبرسانی در زمان حاضر گفت: تقریباً درصد قابل توجهی از مشکل آب شرب در خوزستان رفع شده و آب با کیفیت بسیار بالا در اختیار مردم در روستاهای خوزستان قرار دارد. با اتمام جهاد آبرسانی بخش عمده‌ای از روستاها به آب شرب سالم و بهداشتی دسترسی خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: سالانه چند ده میلیارد تومان از کمک‌های یونیسف جمع‌آوری می‌شود؛ اما قابل قیاس با هزینه‌هایی که برای آبرسانی به روستاهای کشور می‌شود نیست.

مشاور امور بین‌الملل وزیر نیرو گفت: یکی از ظرفیت‌های بزرگی که دیپلماسی آب ایران پیش رو دارد این است که ایران اکنون میزبان دو مرکز از مراکز حوزه آب در یونسکو است.

وی افزود: وزارت نیرو توانسته با تعریف دو مرکز شامل مدیریت آب شهری در این حوزه ورود کند. حوزه کاری این مرکز فقط ایران نیست که غرب آسیا، جنوب آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا زیرمجموعه این مرکز است.

فرحناکیان خاطرنشان کرد: نزدیک به ۳۵ هزار نفر روز آموزش برای متخصصان آب کشورهای عضو در این مرکز تاکنون برگزار شده است.

مشاور امور بین‌الملل وزیر نیرو درباره تعاملات افغانستان و ایران در حوزه آب و تامین حقآبه هیرمند گفت: بیش از ۶ نوبت وزیر نیروی کشورمان با همتای افغانستانی به طور جدی صحبت کرده و خواست که نسبت به روان سازی بیشتر آب اقدام کنند و وزیر نیرو سفر یک روزه‌ای به کابل داشت. خوشبختانه هیچ کدام از دولتی موافقت‌نامه بین‌المللی را نفی نکردند.

فرحناکیان افزود: وزیر نیرو در این سفر با مقام دوم طالبان دیدار داشت و صحبت‌های صریح و شفافی شد و به جدیت تمام طلب حقآبه کردیم و قول‌های خوبی گرفته شد.

وی خاطرنشان کرد: با ساخت بند کمال خان اتفاقی که افتاده این است که آب به جای چرخش در سه هامون از خود بند حتی اگر سیلاب رخ دهد و آب مسیر طبیعی را طی نکند به گودزره می‌رسد.

مشاور امور بین‌الملل وزیر نیرو ادامه داد: میزان آبی که به سمت هیرمند بعد از این گفت‌وگوها روان شد افزایش داشت، اگر چه زیاد هم نبود.

این مقام مسوول با بیان اینکه مذاکراتی که با کشور ونزوئلا برای توسعه همکاری‌ها در حوزه آب و برق صورت گرفته است اظهار کرد: تمرکز دیپلماسی در کشورهای منطقه است؛ اما این مساله باعث نمی‌شود که از بقیه غافل شویم. در کشور ونزوئلا، کوبا، نیکاراگوئه مذاکراتی را انجام داده‌ایم، اما در حوزه انتقال پول محدودیت‌هایی وجود دارد؛ اما با این حال در حوزه صادرات فنی و مهندسی اقداماتی را انجام می‌دهیم.

وی با بیان این‌که نیروگاه سازی و تعمیرات نیروگاه جزو محورهای مذاکره با کشور ونزوئلا است تصریح کرد: ایجاد تاسیسات آبی نیز در این کشور مورد توجه قرار دارد؛ اما باید توجه داشت که ونزوئلا کمبود نیروگاه ندارد و مشکل جای دیگری است.

رییس مرکز بین‌المللی و هماهنگی دیپلماسی آب و برق وزارت نیرو با بیان این‌که در حال حاضر هیچ‌گونه صادرات آبی نداریم گفت: حداکثر سه یا چهار ماه آینده جلسه شورای حکام برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha