بزرگترین تولید کنندگان پسته خراسان رضوی ۶ هزار میلیارد ریال سود کردند

تربت حیدریه - ایرنا - رییس اداره جهاد و کشاورزی "مه ولات" گفت: امسال با وجود کاهش ۳۰ درصدی قیمت پسته در فصل برداشت، باغداران این شهرستان به عنوان بزرگترین تولید کننده پسته استان، ۶ هزار میلیارد تومان سود ناخالص کسب کردند.

هادی ساربان امروز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: شهرستان مه ولات با ۲۰ هزار هکتار باغ و تولید سالانه ۲۰ هزار تن پسته خشک به ترتیب بالاترین سطح زیر کشت و بیشترین میزان تولید این محصول را در استان خراسان رضوی از آن خود کرده است.

وی خاطر نشان کرد: شهرستان مه ولات از مناطق عمده تولید پسته ایران محسوب می شود و میزان سود تولید پسته در مه ولات از نظر اداره جهاد کشاورزی ناکافی است و می تواند با رفع مشکلات و چالشهای موجود افزایش چند برابری داشته باشد.

رییس اداره جهاد کشاورزی مه ولات فقدان نمایندگی گمرک و پایانه صادراتی پسته در این شهرستان را یکی از چالشها عنوان کرد و افزود: اگر نمایندگی گمرک و پایانه صادراتی در مه ولات وجود می داشت قطعا این ۶ هزار میلیارد تومان سود ناخالص به چند برابر تبدیل می شد.

وی ادامه داد: چراکه کشاورزان درگیر دلال بازی، واسطه گری و خام فروشی نمی شدند و درآمد ارزی خوبی نصیب آنها می شد، این در حالی است که مه ولات به دلیل بی بهره بودن از نمایندگی گمرک توان فروش مناسب و صادرات پسته خود را ندارد.

ساربان خاطر نشان کرد: همه ساله در فصل برداشت، دلالان از اقصی نقاط کشور به این شهرستان آمده و دسترنج باغداران را بصورت خام و فله به قیمت پایین خریداری می کنند اما همین محصول را بصورت بسته بندی از دیگر پایانه های صادراتی کشور به چند برابر قیمت صادر می کنند.

وی افزود: گونه پسته تولیدی در مه ولات "بادامی سفید" و از جنس مرغوب، مغذی و خوشمزه است که در صورت فراوری ، بسته بندی و صادرات می تواند علاوه بر ارزش افزوده مناسب، درآمد ارزی خوبی را نصیب تولیدکنندگان منطقه کند اما این مهم مستلزم رفع مشکلات و از همه مهمتر راه اندازی نمایندگی گمرک و پایانه صادراتی است.

رییس جهاد کشاورزی مه ولات اضافه کرد: در سفر رییس جمهور به استان خراسان رضوی درخواست احداث بارانداز و نمایندگی گمرک مه ولات به دولت ارایه که در این رابطه موافقت وزیر اقتصاد نیز اخذ شده است.

وی بیان داشت: در این رابطه متقاضیان بخش خصوصی هم پای کار آمده اند و حتی خرید زمین و صدور موافقت اصولی انجام شده است اما برای شتاب بخشی کار، مساعدت و پشتیبانی دستگاههای ذیربط در مشهد و تهران را خواستاریم.

به گفته وی، مه ولات این شهرستان با اقلیم نیمه بیابانی و کویری در تولید دیگر محصولات همچون زعفران و انار نیز قطب استان خراسان رضوی محسوب می شود اما عمده ترین چالش کشاورزان منطقه خام و ارزان فروشی است.

ساربان افزود: فرمانداری، اداره جهاد کشاورزی و دیگر ادارات مه ولات از کارآفرینان برای سرمایه گذاری در این بخش و نیز ایجاد صنایع تبدیلی و فراوری دعوت به عمل آورده و آمادگی هر گونه همکاری، مساعدت و ارایه تسهیلات بانکی را نیز دارند.

شهرستان ۵۵ هزار نفری مه ولات در ۲۰۷ کیلومتری جنوب مشهد مقدس و همسایه تربت حیدریه، گناباد و کاشمر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha