بانکهای عامل زنجان در پرداخت تسهیلات خود مالکی همکاری نمی‌کنند

زنجان - ایرنا - رئیس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: ۹۹ درصد تسهیلات خود مالکی در زنجان از سوی بانک مسکن پرداخت می‌شود که همکاری مطلوبی در این خصوص می‌شود اما متاسفانه سایر بانکها در این زمینه حمایت و تعامل لازم را ندارند که این مهم مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

بهزاد کردلو روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ۲۳۸ پروژه نهضت ملی مسکن در استان زنجان قرارداد مشارکت مدنی با شبکه بانکی منعقد کرده اند، افزود: این تعداد پروژه در قالب مسکن حمایتی که توسط اداره کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انجام می‌شود، گروه‌های ساخت و مسکن خود مالکی را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: این تعداد پروژه، ۱۲ هزارو ۹۳۵ واحد مسکونی را شامل می‌شود که چهار هزار واحد مسکونی برای بخش خود مالکی ثبت نام کرده و تنها ۳۱۴ واحد در این حوزه موفق به اخذ تسهیلات شده‌اند.

این مسوول، آورده کل متقاضیان استان در بخش مسکن حمایتی را ۲ هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان بیان و خاطرنشان کرد: آورده متقاضیان نسبت به زمان آغاز پروژه، نوع پروژه و پیشرفت فیزیکی آنها متفاوت است.

کردلو میزان پرداختی به سازندگان مسکن در استان زنجان را بیش از ۲ هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و بیان داشت: این پرداختی شامل هزینه‌های ساخت، پروانه ساختمانی، نظام مهندسی و آزمایشات و غیره است.

رئیس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان ادامه داد: بر اساس ماده چهار قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی مکلف هستند حداقل ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن تخصیص دهند.

وی اظهار کرد: در صورت تخصیص ندادن این میزان، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است مالیاتی برابر ۲۰ درصد تعهد انجام نشده را از بانک‌ها و موسسات اعتباری استنکاف کننده اخذ و به خزانه داری کشور واریز کند.

کردلو با بیان اینکه سهمیه تسهیلات تمام بانکها مشخص بوده و براساس تعداد واحد و مبلغ ریالی به همه بانک‌ها ابلاغ شده است تصریح کرد: به ازای هر واحد مسکونی ۳۵۰ میلیون تومان با کارمزد ۱۸ درصد و ۲۰ ساله به متقاضیان نهضت ملی مسکن پرداخت می‌شود.

وی یادآور شد: هر چند، امکان افزایش تسهیلات وجود دارد اما تا کنون از سوی وزارت متبوع و بانک مرکزی ابلاغ نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha