تقاطع غیرهمسطح لاهیجان بعد از هفت سال فراز و نشیب در ایستگاه پایانی

رشت- ایرنا- پروژه تقاطع غیر همسطح لاهیجان (کمربندی لاهیجان) بخشی از بزرگراه آستارا - گرگان که از سال ۹۴ کلید خورد بعد از گذشت هفت سال  و تغییر ۲ پیمانکار با حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی سرانجام در ایستگاه پایانی قرار گرفته است.

به‌گزارش خبرنگار ایرنا، پروژه غیر همسطح لاهیجان به طول ۴۵۲ متر و عرض مقطع ۲۳.۶۰ که حدود ۱۲ سال از طرح مطالعاتی و هفت سال از آغاز عملیات اجرایی آن می گذرد در سال ۹۴ کلید خورد و قرار بود تا پایان سال ۹۷ بهره برداری شود اما با وجود تصویب ردیف اعتباری به‌دلیل تخصیص نیافتن اعتبار لازم، اجرای آن در سال ۹۵ به مدت یکسال متوقف شد و پیمانکار پروژه به‌دلیل عدم تامین اعتبار مورد نیاز از ادامه اجرای آن صرفنظر کرد.

از اواخر سال ۹۷ این طرح به مناقصه جدید گذاشته شد و تا مهرماه سال ۱۴۰۰ فقط ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما از سال ۱۴۰۰ که دولت سیزدهم سکان کشور را برعهده گرفت و با تامین اعتبارهایی که انجام شد این پروژه هم اینک با حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در ایستگاه پایانی قرار دارد.

تقاطع غیر همسطح لاهیجان بخشی از بزگراه آستارا - گرگان است که تکمیل و بهره برداری از آن ترافیک عبوری در حاشیه دریای خزر مدیریت و بار ترافیکی کاهش و تردد ایمن در محدوده شهر لاهیجان را بهبود می بخشد ضمن اینکه درکاهش سوخت و هدر رفت وقت نیز موثر است.

به اذعان مدیر شرکت توسعه ساخت زیر بناهای حمل و نقل کشور در گیلان با تزریق اعتبار به راههای استان طی آبان ماه امسال پروژه های در حال اجرا توسط این شرکت شتاب گرفت اما تکمیل و آماده بهره برداری شدن پروژه‌ها نیازمند تامین به موقع اعتبارات تا پایان تکمیل آن‌هاست.

لاهیجان در شرق گیلان که به عنوان پایتخت چای کشور و عروس گردشگری گیلان شناخته می شود شهری که مورد توجه گردشگران بوده و سالانه بسیاری را به سوی خود فرا می خواند و راه های عبوری و منتهی به آن همواره پذیرای خودروهای بسیاری است.

این شهرستان مهم‌ترین محور مواصلاتی اتصال شرق به غرب استان گیلان است که جاده های آن در ایامی از سال زیربار ترافیک طاقت فرسایی قرار می گیرد و پروژه تقاطع غیر همسطح لاهیجان از جمله پروژه های ملی و حائز اهمیت در راههای استان برای کاهش این بار ترافیکی است که تکمیل و بهره برداری آن می تواند تاثیر بسزایی در ارتقا ایمنی و کاهش بار ترافیکی موثر است.

پیشرفت فیزیکی تقاطع غیر همسطح گیلان به ۹۰ درصد رسید

استاندار گیلان در بازدیدی از این پروژه با اشاره به پیشرفت ۹۰ درصدی تقاطع غیرهمسطح میدان گیل لاهیجان گفت: توقف روند تکمیل این پروژه هیچ توجیهی ندارد و با توجه به جاذبه های گردشگری و حجم ورود و حضور مسافران منطقه از اهمیت اجرایی بالایی برخوردار است و باید با تخصیص اعتبارات از محل مصوبات سفر رئیس جمهوری به گیلان هرچه سریعتر تکمیل شود.
اسدالله عباسی افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید روند اجرا و تکمیل پروژه‌های نیمه کاره که اتمام‌ آنها خواسته به حق مردم است را با مدیریت جهادی تسریع کرده و به انجام برسانند.

رسول فرخی میکال نماینده مردم شهرستان‌های لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی این پروژه را موجب گشودن گره‌های ترافیکی شهر لاهیجان دانست و گفت: درحال حاضر با پیشرفت فیزیکی مطلوب این طرح بزودی شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

آماده شدن پروژه تقاطع غیرهمسطح لاهیجان با تامین به‌موقع اعتبارات‌طی پنج ماه آینده

در همین ارتباط مدیرحوزه طرح های شرکت ساخت و توسعه زیر بنای حمل و نقل در گیلان گفت: در حال حاضر با پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه تقاطع غیر همسطح لاهیجان سازه پل تکمیل شده و ۲ کیلومتر مسیر هم اجرا و آسفالت شده است.

تقاطع غیر همسطح لاهیجان بعد هفت سال فراز و نشیب در ایستگاه پایانی

محمد پردل نژاد افزود: در حال حاضر در عملیات روی پل فقط آسفالت، نیوجرسی و جان پناه مربوطه باقی مانده که تاکنون ۷۰ میلیارد تومان در این زمینه هزینه شده و برای تکمیل و بهره برداری ۱۲۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

وی با بیان اینکه با اعتباراتی که آبان‌ماه تزریق شد، پروژه های راهسازی در استان شتاب خوبی گرفته است، گفت: ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تقاطع‌ غیرهمسطح میدان گیل از سفر رئیس جمهوری برای این پروژه مصوب شد که از این میزان اعتبار مصوب ۲۰ میلیارد تومان پارسال و ۱۰ میلیارد تومان هم امسال اختصاص یافت.

وی ادامه داد: علاوه بر این از محل بودجه سنواتی امسال ۲۰ میلیارد تومان هم برای این پروژه اختصاص یافته است که از مجموع ۵۰ میلیارد تومان رقم اختصاص یافته ۲۰ میلیارد تومان به صورت اسناد خزانه تا سال ۱۴۰۴ است.

مدیرحوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان با تاکید بر ضرورت اختصاص به‌موقع اعتبار پیش بینی شده پروژه ها تصریح کرد: عملیات اجرایی این پروژه از سال ۹۸ شروع شد و باید تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسید اما مهمترین علت تاخیر در تکمیل آن در موعد تعیین شده عدم تامین مالی به موقع برای آن است.

وی اظهار داشت: با وجود اعتباراتی که آبان ماه امسال از سوی دولت برای پروژه های ملی راهسازی پیش بینی شده بود، به‌دلیل پرداخت بخشی از مطالبات پیمانکاران و نوساناتی که در قیمت های مصالح و ابزار اتفاق می افتد، هم اینک نیز برای تداوم حرکت پرشتاب همچون آبان و آذرماه باید اعتباراتی که از قبل پیش بینی شده به موقع اختصاص یابد.

وی ادامه داد: در حال‌حاضر مطالبات پیمانکاران از شرکت ساخت و توسعه به ۶۴ میلیارد تومان رسیده است و در صورتی که اعتبارات به‌موقع اختصاص یابد تا پنج ماه آینده این پروژه تکمیل و آماده بهره برداری می شود.

شهرستان لاهیجان با ۱۶۷ هزار نفر جمعیت با ۲ بخش مرکزی به محوریت لاهیجان و بخش رودبنه در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha