آفرینش داستان‌های جذاب برای کودکان رسالت جامعه ادبی را سنگین می‌کند

تهران- ایرنا- دبیر جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی از ضرورت آفرینش داستان‌های جذاب برای کودکان و نوجوانان از سوی جامعه ادبی آن هم در شرایط کنونی هجوم رسانه های غرب سخن گفت.

حمیدرضا نویدی مهر در گفت و گو خبرنگار معارف ایرنا گفت: داستان نویسی برای کودک و نوجوان یک فرصت برای انتقال مبانی اسلامی و نیز راهکاری موثر برای تربیت اسلامی این قشر است. در تربیت اسلامی کودکان و نوجوانان، مستقیم گویی جواب نمی دهد لذا با اجبار و دستور نمی توان به کودک چیزی آموخت و ضرورت دارد تا در قالب فرآیندی نامحسوس و با زبان هنر این مهم انجام گیرد.

وی افزود: قالب داستان بهترین ابزاری است که به واسطه آن می توان آموزه ها و مبانی فکری و رشدی را به کودک و نوجوان القا نمود اما برای تحقق این مهم بایستی در وهله اول، داستان، جذاب و لذت آفرین باشد. در حوزه ادبیات دینی، به ویژه در شرایط امروز که با هجوم رسانه های غرب و نفوذ بر اندیشه ها مواجه هستیم، ضرورت آفرینش داستان های جذاب حس می شود و این، رسالت جامعه ادبی ما را سنگین و دشوار می کند.

نویدی مهر درباره قابلیت تبدیل سبک و سیره رضوی به ادبیات داستانی کودک عنوان کرد: شاهد جلوه هایی از سبک زندگی ائمه معصومین(ع) ناظر به تربیت صحیح کودکان هستیم و از طرفی این سیره و سبک می تواند برای قشر کودک و نوجوان بسیار جذاب باشد. انتظار می رود جشنواره ها با آسیب شناسی و رفع نواقص، حرکتی رو به جلو داشته باشند و از سطح استانی خارج، وارد طراز ملی شوند.

وی جریان‌سازی فرهنگی و بسترسازی جهت شناسایی نوقلمان و چهره‌های مستعد و علاقه‌مند در جهت تولید آثار فاخر ادبیات کودک و نوجوان و استفاده از ابزار مخاطب‌پسند داستان جهت ترویج معارف دینی و رضوی برای قشر کودک و نوجوان را از جمله اهداف برگزاری جشواره داستان نویسی کودک و نوجوان رضوی برشمرد.

آفرینش داستان‌های جذاب برای کودکان رسالت جامعه ادبی را سنگین می‌کند

دبیر جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان به حضور نویسندگان برجسته کشوری در استان بوشهر در حوزه فرهنگ رضوی اشاره کرد و گفت: این افراد دغدغه رشد فرهنگی و دینی در گروه های مختلف سنی را دارند.

وی اضافه کرد: فرهنگ، معارف و آموزه‌های رضوی، سبک زندگی رضوی، فرهنگ زیارت، جلوه‌های مهربانی و مهرورزی در سیره‌ امام رضا(ع)، آموزه ‎های دینی و تربیتی در سنت و سیره امام(ع)، امام رضا (ع) و خانواده و توجه ویژه به کودکان و نوجوانان، امام رضا (ع)، عالم آل محمد (ص) و امام رضا (ع) و انقلاب اسلامی از موضوعاتی است که شرکت کنندگان برای شرکت در این جشنواره می توانند به آن بپردازند.

نویدی مهر در خصوص جوایز در نظر گرفته شده برای برگزیدگان این جشنواره گفت: در گروه سنّی کودک (داستان) به رتبه های اوّل تا سوم علاوه بر تندیس جشنواره و لوح تقدیر، به ترتیب هشت میلیون تومان، 6 میلیون تومان و چهار میلیون تومان جایزه نقدی اهدا خواهد شد. در گروه سنّی نوجوان (داستان) نیز به رتبه های اول تا سوم، مبلغ 12 میلیون تومان، 10 میلیون تومان و هشت میلیون تومان پرداخت می شود. البته به پنج نفر از نویسندگانی که طرح رمان آنها پذیرفته شود، در صورتی که تا دوره بعدی جشنواره رمان خود را آماده و به دبیرخانه ارسال نمایند، پنج میلیون تومان به عنوان ورودی پرداخت خواهد شد.

این فعال عرصه ادب و فرهنگ در خصوص دلایل انتخاب میزبانی استان بوشهر در برگزاری جشنواره داستان کودک و نوجوان رضوی بیان کرد: استان بوشهر دارای سابقه فرهنگی ویژه ای است و از طرفی اهالی این استان مردمی ولایتمداری هستند و ارادت ویژه ای به خاندان اهل بیت(ع) به ویژه امام رضا(ع) دارند.

نویدی مهر از علاقه مندان خواست آثار خود را تا 20 اسفند از طریق تارنمای شمس توس به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha