طبق آمارهای منتشر شده، در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۱.۶۱ میلیون خودروی جدید در انگلیس ثبت پلاک شده که پایین ترین میزان از سال ۱۹۹۲ بشمار میرود. اگرچه آمار فروش در نیمه دوم سال گذشته کمی بهبود یافته اما گفته میشود که کمبود قطعات یدکی به خطوط تولید ضربه زده است.
کارشناسان میگویند که بازار فروش خودرو همچنان تحت تاثیر تبعات همهگیری کرونا است. هرچند تقاضا برای خرید خودروهای جدید وجود دارد اما تولیدکنندگان برای دستیابی به قطعات یدکی با مشکلات جدی مواجه هستند. مسالهای که بخش عمده آن، به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و مشکلات گمرکی برای جابهجایی کالا بین انگلیس و اتحادیه اروپا بر میگردد.
مایک هاوز، مدیر عامل انجمن تولیدکنندگان و بازرگانان وسایل نقلیه موتوری انگلیس میگوید: وضع موجود ناشی از تبعات همهگیری کرونا است. وی افزود که تقاضا برای خرید وجود دارد اما سازندگان برای اینکه بتوانند به تعداد کافی خودرو تولید کنند، با مشکل مواجه هستند.
با توجه به رکود اقتصادی در انگلیس پیشبینی میشود که سیر نزولی خرید خودروهای جدید در سال جدید میلادی هم ادامه یابد. انجمن تولیدکنندگان و بازرگانان وسایل نقلیه موتوری انگلیس تخمین میزند که امسال ۱.۸ میلیون پلاک جدید ثبت شود.
از سویی آمارها نشان میدهد تقاضا برای خرید خودروهای برقی رو به افزایش بوده و تقریباً یک پنجم فروش خودروهای جدید را شامل میشود. این در حالی است که انگلیس قصد دارد تا از سال ۲۰۳۰ میلادی فروش خودروهای جدید با سوخت فسیلی را ممنوع کند. ۵ سال بعد یعنی سال ۲۰۳۵ نیز فروش خودروهای هیبریدی ممنوع میشود تا در سال ۲۰۵۰ هیچ خودروی با سوخت فسیلی در خیابانهای انگلیس تردد نکنند.
دولت انگلیس همچنین قانونی را از سال آینده میلادی به اجرا میگذارد که بر اساس آن شرکت های تولید کننده خودرو ناگزیر خواهند شد تا بخشی از فروش خود را به وسائل نقلیه الکتریکی اختصاص دهند.
مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان و بازرگانان وسایل نقلیه موتوری انگلیس درباره کمبود جایگاههای شارژ برای خودروهای برقی هشدار داده و میگوید که دولت برای ساخت ۳۰۰ هزار جایگاه جدید تا سال ۲۰۳۰ میلادی باید روزانه ۱۰۰ جایگاه راهاندازی کند. این در حالی است که به گفته او روزانه حدود ۲۳ جایگاه احداث میشود و بعید است که دولت به هدفگذاری خود برسد.
عوارض خودروهای برقی در حال حاضر رایگان است تا رانندگان به خرید آنها رغبت کنند. اما دولت انگلیس که با مشکلات عمیق اقتصادی دستوپنجه نرم میکند قرار است از سال ۲۰۲۵ عوارض جدیدی را به بهانه "عادلانه تر" کردن سیستم مالیات بر خودرو به اجرا بگذارد.
نظر شما